- Berichten: 27
Help Job de weg op (gebroken krukas ?)
- job vogel (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
23-12-2008 13:04 #50005
door job vogel (GAST)
Help Job de weg op (gebroken krukas ?) is gemaakt door job vogel (GAST)
<div><span style="FONT-SIZE: 9pt">Hallo Volvokenners </span></div><div><span style="FONT-SIZE: 9pt">Ik heb nu 1.5 jaar een volvo 144 en heb er in totaal nog geen 2 maanden mee gereden. 1500 euro voor betaalt en ongeveer hetzelfde (meer ? ) ertegenaan gegooid. Het waren 2 mooie maanden, maar ik zou er nog wel een paar bij willen rijden. In het begin waren het –niet motor gerelateerde dingen- (rijexamens,apk), tot hij uiteindelijk voor 2 jaar APK goed werd gekeurd, en ik mijn rijbewijs had. Een maandje daarna stopte hij er ineens mee, nu staat ongeveer 5 maanden stil.</span></div><div style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; LINE-HEIGHT: 115%">Als je tijd hebt, lees mijn verhaaltje, en luister even naar mijn motor (opgenomen, hier te downloaden)
</span> motor.wav </div><div><span style="FONT-SIZE: 9pt">Het verhaaltje van -rijdende- naar -niet rijdende- auto :</span></div><div><span style="FONT-SIZE: 9pt">Na een ritje van 20 km hoorde ik plotseling een venijnige tik in de motor die harder werd bij hoger toerental.
Gestopt, olie bijgevuld, doorgereden, en gestopt toen ik hoorde dat de tik er nog was. Uiteindelijk toch weer gestart toen ik niets kon ontdekken, een enorme klap en geratel volgde, klonk alsof er van alles brak. De motor stond vast, gaf alleen een droge tik bij proberen te starten. Thuisgekomen (gesleept) maakte de motor wel wat moeizame slagen als ik probeerde te starten. Klepdeksel eraf gehaald, gekeken of daar wat te zien was, kleppen gesteld, geen resultaat. Uiteindelijk naar een eenmansgarage gebracht, daar zijn de distributietandwielen vervangen,want daarvan bleek er 1 frontaal door midden gebroken. De monteur vertelde me dat hij dit vervangen had maar dat het nog steeds niets was, de motor nauwelijks liep en ik toch maar een nieuw blok moest.
Auto naar huis gesleept, thuis bleek de accu kurkdroog en alles niet op tijd gezet te zijn. Ontsteking weer op tijd gezet, andere accu, bougies, -kabels, verdelerkap, rotor, condensator, contactpuntjes, aangeschaft, gestart, en hij liep weer perfect. Ingestapt om een stukje te gaan rijden, en toen was die tik er ineens weer (we stonden nog stil), steeds harder bij meer gas. Een feest van herkenning, want ik wist ineens weer hoe die tik 5 maanden ervoor had geklonken. Toch maar weer uitgestapt, en nu al een tijd aan het kloten om te vinden waar de tik vandaan komt. Het is in ieder geval geen klep die het deksel op een of andere manier raakt, het is niets met de ontsteking, het is geen kapot verdelerveertje.
Nu de laatste update : Gisteren ontdekten we ineens dat de kleppen helemaal niet meer reageren op het draaien van de krukas zoals het hoort, 3 cilinders staan tegelijk op tuimelen. Conclusie van mijn adviseurs : kapotte nokkenas. Volgens nordicar Heerhugowaard zou de motor dan niet echt redelijk kunnen lopen. En dat doe ie dus wel… Ik weet het niet meer, en wil gewoon de weg op met dat ding. Een nieuwe nokkenas kost bij Nordicar 150 euro, dat zou ik best vinden. In mn hayness zie ik dat de nokkenas er aan de voorkant uitgehaald wordt, maar als hij echt is gebroken, is dat neem ik aan niet zo’n goed idee ….
Een nieuw blok zou ik ook nog wel overwegen (heb een jaar vrij om te werken en reizen), maar waar moet ik dan zijn en hoe ga ik die er inhangen zonder in totaal nog een keer op duizend euro te komen. Ga ik dat zelf doen met wat hulp ? Motortakel kan ik lenen, maar ik hoor van garages altijd dat het een dag werk is, wat dan voor mij ongeveer op een maand zou moeten komen … </span></div><div><span style="FONT-SIZE: 9pt">Als je hier iets zinnigs over kunt zeggen, graag, en als je in de buurt van Alkmaar woont en een keer langs zou kunnen komen : grager …. Ik zou erg graag een keer iemand hier hebben die gewoon echt wat weet over deze auto en het eens uit kan zoeken voor me, ben de beunhazen van automontage land een beetje zat.</span></div><div><span style="FONT-SIZE: 9pt"></span></div><div><span style="FONT-SIZE: 9pt">Bedankt !</span></div><div><span style="FONT-SIZE: 9pt">Job Vogel, Alkmaar</span></div>
</span> motor.wav </div><div><span style="FONT-SIZE: 9pt">Het verhaaltje van -rijdende- naar -niet rijdende- auto :</span></div><div><span style="FONT-SIZE: 9pt">Na een ritje van 20 km hoorde ik plotseling een venijnige tik in de motor die harder werd bij hoger toerental.
Gestopt, olie bijgevuld, doorgereden, en gestopt toen ik hoorde dat de tik er nog was. Uiteindelijk toch weer gestart toen ik niets kon ontdekken, een enorme klap en geratel volgde, klonk alsof er van alles brak. De motor stond vast, gaf alleen een droge tik bij proberen te starten. Thuisgekomen (gesleept) maakte de motor wel wat moeizame slagen als ik probeerde te starten. Klepdeksel eraf gehaald, gekeken of daar wat te zien was, kleppen gesteld, geen resultaat. Uiteindelijk naar een eenmansgarage gebracht, daar zijn de distributietandwielen vervangen,want daarvan bleek er 1 frontaal door midden gebroken. De monteur vertelde me dat hij dit vervangen had maar dat het nog steeds niets was, de motor nauwelijks liep en ik toch maar een nieuw blok moest.
Auto naar huis gesleept, thuis bleek de accu kurkdroog en alles niet op tijd gezet te zijn. Ontsteking weer op tijd gezet, andere accu, bougies, -kabels, verdelerkap, rotor, condensator, contactpuntjes, aangeschaft, gestart, en hij liep weer perfect. Ingestapt om een stukje te gaan rijden, en toen was die tik er ineens weer (we stonden nog stil), steeds harder bij meer gas. Een feest van herkenning, want ik wist ineens weer hoe die tik 5 maanden ervoor had geklonken. Toch maar weer uitgestapt, en nu al een tijd aan het kloten om te vinden waar de tik vandaan komt. Het is in ieder geval geen klep die het deksel op een of andere manier raakt, het is niets met de ontsteking, het is geen kapot verdelerveertje.
Nu de laatste update : Gisteren ontdekten we ineens dat de kleppen helemaal niet meer reageren op het draaien van de krukas zoals het hoort, 3 cilinders staan tegelijk op tuimelen. Conclusie van mijn adviseurs : kapotte nokkenas. Volgens nordicar Heerhugowaard zou de motor dan niet echt redelijk kunnen lopen. En dat doe ie dus wel… Ik weet het niet meer, en wil gewoon de weg op met dat ding. Een nieuwe nokkenas kost bij Nordicar 150 euro, dat zou ik best vinden. In mn hayness zie ik dat de nokkenas er aan de voorkant uitgehaald wordt, maar als hij echt is gebroken, is dat neem ik aan niet zo’n goed idee ….
Een nieuw blok zou ik ook nog wel overwegen (heb een jaar vrij om te werken en reizen), maar waar moet ik dan zijn en hoe ga ik die er inhangen zonder in totaal nog een keer op duizend euro te komen. Ga ik dat zelf doen met wat hulp ? Motortakel kan ik lenen, maar ik hoor van garages altijd dat het een dag werk is, wat dan voor mij ongeveer op een maand zou moeten komen … </span></div><div><span style="FONT-SIZE: 9pt">Als je hier iets zinnigs over kunt zeggen, graag, en als je in de buurt van Alkmaar woont en een keer langs zou kunnen komen : grager …. Ik zou erg graag een keer iemand hier hebben die gewoon echt wat weet over deze auto en het eens uit kan zoeken voor me, ben de beunhazen van automontage land een beetje zat.</span></div><div><span style="FONT-SIZE: 9pt"></span></div><div><span style="FONT-SIZE: 9pt">Bedankt !</span></div><div><span style="FONT-SIZE: 9pt">Job Vogel, Alkmaar</span></div>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- job vogel (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 27
23-12-2008 13:07 #90720
door job vogel (GAST)
Beantwoord door job vogel (GAST) in topic Help Job de weg op (gebroken krukas ?)
<p><span style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: "Calibri","sans-serif"; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-language: NL; mso-bidi-language: AR-SA"></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: "Calibri","sans-serif"; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-language: NL; mso-bidi-language: AR-SA">Motorgeluid :</span></p><p><span style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: "Calibri","sans-serif"; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-language: NL; mso-bidi-language: AR-SA">
motor.wav]
www.filefactory.com/file/aae3ah/n/motor_wav]motor.wav
</span></p><p><span style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: "Calibri","sans-serif"; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-language: NL; mso-bidi-language: AR-SA">sorry maar ben wat handigere forums gewend.</span></p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- job vogel (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 27
23-12-2008 13:19 #90719
door job vogel (GAST)
Beantwoord door job vogel (GAST) in topic Help Job de weg op (gebroken krukas ?)
<p><span style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: " new="">Oké heel onhandig dit, excuus.</span></p><p><span style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: " new="">@moderator : Zou je deze link in de startpost kunnen zetten en die andere post weghalen, want om 1 of andere reden kan ik niet editen....</span></p><p><span style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: " new=""></span><span style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: " new="">Motorgeluid, nu goede link</span></p><p><span style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: " new=""></span><span style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: " new=""><u><font color="#810081">
www.tempfiles.net/download/200812/32738/motor.html
</font></u>
motor.wav]
</span></p><p><span style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: " new="">sorry maar ben wat handigere forums gewend.</span></p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 105
23-12-2008 14:41 #90718
door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic Help Job de weg op (gebroken krukas ?)
<p>Job, of de nokkenas is gebroken kun je vrij simpel controleren. Draai met de kleppendeksel eraf de motor rond (niet starten) en kijk of van alle vier de cilinders de kleppen bewegen. Als dit zo is, dan is de nokkenas niet gebroken. Hoogst waarschijnlijk zijn de nokken afgesleten, en eenmaal door de geharde laag heen gaat dit heel erg snel. Met een beetje geluk kun je volstaan met een nieuwe nokkenas en nokkenasvolgers (die moet je altijd mee vervangen) Als je pech hebt, zijn door het geweld je nokkenaslagers niet meer in orde en die zijn niet zomaar even te vervangen met het blok in de auto. Uiteraard heb je ook een nieuwe koppakking nodig want je kop zal eraf moeten. Overigens moet je bij het plaatsen van de nokkenas voorzichtig te werk gaan, anders duw je de plug aan de achterkant van je blok eruit, en dan moet het blok uit je auto om een nieuwe plug te plaatsen.</p><p>Mvr gr, Toon</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
23-12-2008 16:15 #90717
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Help Job de weg op (gebroken krukas ?)
<p>Inmiddels heb ik wat ervaring met krukassen, ze breken niet. Maar de drijfstanglagers kunnen wel slecht worden, vooral cil 1 en 4. Alletwee mijn ratelende blokken waren metrisch, te herkennen aan een metrische bout op de krukaspoelie (staat een M op i.t.t. driepuntige ster op inch-bouten). De drijfstanglagers daarvan zijn smaller.</p><p>Het geluid is puur hameren (dat is ook wat er gebeurd), continu en het gaat met het toerental mee. Precies jouw geluid.</p><p>Eén krukas was een mm afgesleten, de drijfstang ook, het lager lag in de carterpan, en de auto stopte er mee. De andere had een lelijke groef, beetje opgekuist maar ik verwacht dat-ie nog maar een paar 1000 km meegaat.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
23-12-2008 16:25 #90716
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Help Job de weg op (gebroken krukas ?)
<p>Je blok is toast denk ik zo, ik zou voor tijdelijk een B18 zoeken, die kan je voor een pffft en een knikker kopen, en je komt er heel best mee vooruit.</p><p>Alles past 1:1, je doet er misschien twee dagen over.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Oudijk
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 303
23-12-2008 18:34 #90715
door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Help Job de weg op (gebroken krukas ?)
Hallo Job ,ik woon ook in Alkmaar en als je wat wilt weten ,bel je me maar op het volgende nummer 0652001882.Een enthousiaste Amazon rijder.(word dagelijks gebruikt) Jan Oudijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
23-12-2008 20:28 #90714
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Help Job de weg op (gebroken krukas ?)
<p>
members.lycos.nl/volvofiel/fourphotogalery2.html
</p><p>kijk hier even voor 500 goed blok , dan ben je klaar.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23-12-2008 20:43 #90713
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic Help Job de weg op (gebroken krukas ?)
<p>Job,</p><p>Klinkt als kapot drijfstanglager. Blok zal dus los moeten (zoals reeds geconstateerd).</p><p>Ben</p>
tinustuning.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vincent Kroese (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 249
24-12-2008 08:55 #90712
door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic Help Job de weg op (gebroken krukas ?)
@Job: Ik ben zelf ook vrij a-technisch, dus misschien heb ik het mis, maar ik vrees dat je overigens never nooit niet onder de door jou genoemde 1000 euro kan blijven als je voor een nieuw blok gaat.. Een goed gebruikt blok kost toch al snel 500 euro (op marktplaats, of via de bekende volvo oldtimer specialisten) als het niet meer is. Komt bij dat je bij zo'n motorwissel automatisch toch een en ander zult moeten vervangen, waarmee de kosten nog wat oplopen. De wissel van de motor zelf zal dan denk ik toch ook wel nog eens 500 euro gaan kosten vrees ik. Misschien kun je de kosten drukken door het bij een garage te laten doen waar je zelf mee kan werken, maar probeer vooral realistisch te blijven wat betreft de totale kosten... NB: Misschien kun je hier nog iets mee:<br><br>
www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A...-142-145-amazon.html
1x Amazon, 1x 142 en 1x 145 , in één koop, bieden vanaf 1000 euro. Als je de hele handel mee mag nemen voor die prijs zit je qua reserveonderdelen voorlopig in ieder geval gebakken ;) .. Alleen ruimte voor zo'n berg Zweeds staal is in Nederland helaas niet iedereen gegund...
1x Amazon, 1x 142 en 1x 145 , in één koop, bieden vanaf 1000 euro. Als je de hele handel mee mag nemen voor die prijs zit je qua reserveonderdelen voorlopig in ieder geval gebakken ;) .. Alleen ruimte voor zo'n berg Zweeds staal is in Nederland helaas niet iedereen gegund...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.