Carterpan B20 van P1800E uit 1970

  • René Jongen (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-01-2009 11:39 #49976 door René Jongen (GAST)
Carterpan B20 van P1800E uit 1970 is gemaakt door René Jongen (GAST)
<p>De carterpan aan de onderzijde van de motor is flink gedeukt !!! (de aftapplug staat een beetje scheef) !</p><p>Vraag 1: is de carterpan van een B20 gelijk aan de carterpan van een B18?
Vraag 2: is het lastig om de carterpan te verwisselen EN kan verwisseling plaatsvinden zonder de motor uit te bouwen?

Mvrgr,</p><p>Django</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2009 11:47 #90844 door Daan de Jong
Beantwoord door Daan de Jong in topic Carterpan B20 van P1800E uit 1970
<p>Hallo django,</p><p>Bij het wisselen van de carterpan moet de motor er uit. Ik weet niet zeker of de carterpan van een B20 en een 18 gelijk zijn. maar ik vermoed van wel. Maar is de carterpan zo gedeukt dat je hem niet kunt laten zitten? en als je hem er toch af hebt en die van de b20 past niet kun je hem wel makkelijk uitdeuken.</p><p>succes.</p><p> </p><p>Daan</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2009 12:12 #90843 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Carterpan B20 van P1800E uit 1970
<p>Rene / Django,</p><p>Helaas zul je de motor moeten uitbouwen. Daarnaast heeft de B18 een iets andere olieppomp en daardoor ook een iets ander olieschot in de carterpan. Je kunt eventueel dat schot (plaatje ijzer) verwijderen zodat het ook in combinatie met een B20 oliepomp past. Voor de rest zijn ze identiek.</p><p>Ben</p>

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2009 12:13 #90842 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Carterpan B20 van P1800E uit 1970
<p>Van de 1800E weet ik het niet helemaal zeker, maar in het werkplaatshandboek van de 120 serie (en ook in dat van de 140) staat dat je de pan kunt verwijderen zonder de motor eruit te halen door de motorrubbers los te draaien en de motor op te tillen. W&eacute;l staat er in &eacute;&eacute;n boek dat je de vooras moet laten zakken, dwz bouten eruit, langere bouten erin en daaraan laten hangen. Bij de 140 moet dan ook de pitmanarm los. Niet &eacute;cht simpel dus, en ik heb het zelf nooit zo gedaan. </p><p>Misschien dat iemand anders hier nog meer weet? Ik heb namelijk ook een gedeukte pan in mijn 140 en wil het op termijn ook verhelpen.</p><p> </p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2009 12:42 #90841 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Carterpan B20 van P1800E uit 1970
Volgens mij heeft een 1800E carterpan verder ook een schriefgat voor de olietemperatuursensor.Een B18 heeft die niet en volgens mij een standaard B20 carterpan ook niet. Wellicht is repareren van je eigen pan (nadat die er onderuit is) het beste.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
03-01-2009 12:57 #90840 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Carterpan B20 van P1800E uit 1970
<p>Moet van onderaf ook lukken. Ik heb twee keer de vooras van mijn 144 laten zakken om daar chassisbalken te lassen, als je ook het stuurhuis losmaakt van die balk kan de vooras tot de lengte van de remleidingen zakken, een heel eind dus. Zelfs de spoorstangen hoeven niet los. Motorblok kan je gewoon ophangen aan een houten balk over de voorschermen. Ik schat van foto's dat er zeker 20 cm tussen onderkant carterpan en vooras zit, in elk geval de diepte vd oliepan. </p><p>De vooras kan ook aan ene kant zakken, aan de andere kant de bouten zover mogelijk uitdraaien. Sporing was na gedane zaken nauwelijks veranderd.</p><p>Op &eacute;&eacute;n na al mijn B20's hebben trouwens een deuk daar, wat scheelt het, een borrelglaasje olie?</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-01-2009 08:35 #90839 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Carterpan B20 van P1800E uit 1970
<p>Ik zou de motor op blokjes op de motorsteunen laten steunen om de spatborden heel te houden, maar verder ben ik het met je eens.</p><p>Bij mij scheelt het meer dan een borrelglaasje, reden waarom ik het toch wil uitdeuken. Een deuk aan de onderkant, aan de zijkant en aan de achterkant.</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • René Jongen (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-01-2009 21:30 #90838 door René Jongen (GAST)
Beantwoord door René Jongen (GAST) in topic Carterpan B20 van P1800E uit 1970
OK Volvo vrienden bedankt voor de tips!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.