kopbouten en vrieskou
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-01-2009 13:53 #49962
door Michiel Helsloot (GAST)
kopbouten en vrieskou is gemaakt door Michiel Helsloot (GAST)
Ik ben bezig met het oplappen van een b18b blok en ben in het stadium om de kop er weer op te zetten.Vanwege de vrieskou stel ik dat echter al een paar weken uit; ik ben bang dat door de kou de bouten misschien te broos worden en daardoor makkelijker afbreken bij het aantrekken.Wat is jullie ervaring: vrieskou geen probleem?Of toch liever even wachten tot het weer dooit?thanks!Michiel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-01-2009 16:43 #90896
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic kopbouten en vrieskou
De kou lijkt me daar geen invloed op te hebben.Kijk de bouten goed na op roestputjes.Zonodig vervangen.Insmeren met kopervet vergemakkelijkt latere demontage.De gaten in het blok goed schoon maken..
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-01-2009 18:56 #90895
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic kopbouten en vrieskou
Je kunt je kop er rustig opzetten. Als het gevaarlijk zou zijn, zouden de autos die nu 's morgens vroeg starten toch allemaal een bult in de motorkap hebben omdat de kop eraf gevlogen was? Pas als de temperatuur rond de 180 graden onder nul komt, zou je je metallurgisch gezien zorgen moeten gaan maken. Gewoon doorsleutelen!
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-01-2009 22:48 #90894
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic kopbouten en vrieskou
<p>Niek, Sven, bedankt voor de reactie. Da's een hele geruststelling. Ik ga mezelf lekker dik inpakken komende dagen en dan de kop dr op zetten. </p><p>Ik vraag me trouwens af hoe koud het was toen ze hier de kopbouten aandraaiden: </p><p> </p><p>
www.dumpert.nl/mediabase/354871/614572b0/motor_zegt_boem.html
</p><p> </p><p>veel kijkplezier
</p><p>gr, Michiel</p>

- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-01-2009 18:31 #90893
door Sven Hakbijl (GAST)
Kijk, dat bedoelde ik nou. Vast héééél koud, maar dat halen we hier nog niet!
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-01-2009 08:30 #90892
ik weet het niet hoor... Gister even bezig geweest met de injectoren van mn 740; daarbij brak helaas een van de bevestigingsbouten van de brandstofrail af; alsof het een lucifertje was! Ik wacht toch nog maar even op warmere tijden.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-01-2009 18:23 #90891
door Sven Hakbijl (GAST)
Kijk, het is altijd je eigen beslissing.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-01-2009 18:33 #90890
door Sven Hakbijl (GAST)
Oeps, het ging even fout.. Wat ik wilde schrijven was, dat ik denk dat dat boutje van jou ook met 18 graden boven nul wel kapot was gegaan. Misschien is het al een keer te vast aangedraaid geweest, misschien zat het vastgeroest, wie weet. Maar het staal van de hedendaagse 8.8 boutjes is toch wel tegen een en ander bestand. Een andere illustratie: Bijvoorbeeld de Van Brienenoordbrug bij Rotterdam Voor het grootste gedeelte gemaakt van staal 37, een mindere staalsoort dan die van jouw kopbouten. Heb je wel eens gehoord van het sluiten van deze brug voor het verkeer omdat de bogen van de brug te bros worden wanneer het vriest? Zo zijn er nog meer voorbeelden te bedenken. Waar het om gaat is dat staal eigenlijk van onze vrieskou niets te lijden heeft. En ik spreek toch met enige kennis en ervaring; ik heb scheepsbouwkundige en andere staalconstructies ontworpen. Maar het blijft altijd je eigen beslissing, die te respeccteren valt!
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-01-2009 12:05 #90889
<p>Hey Sven,</p><p>Ik kan me de vergelijking tussen de erasmusbrug en een m6/m12 bout moeilijk voorstellen, maar je zal wel gelijk hebben
. Dat boutje zal wel een paar keer te strak aangetrokken zijn geweest. Op een gegeven moment breekt het dan toch.</p><p>Wat me wel opvalt is dat dat moment dan toch eerder lijkt te komen als het koud is. In de afgelopen weken meer klussen gehad waarbij een bout of draadeinde brak bij het los of vast draaien. Toegegeven, geen van allen waren ze in mint conditie. Maar dit soort problemen heb ik minder in de zomer dan in de winter.</p><p>Ik zag trouwens dat de uitzettingscoefficienten van aluminimum en ijzer nogal verschillen. De 740 heeft een alu spruitstuk. Kan het zijn dat 'swinters de boutgaten in zo'n alu spruitstuk gewoon kleiner zijn dan in de zomer waardoor 's-winters de bouten strakker zitten?</p>

- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-01-2009 19:19 #90888
door Sven Hakbijl (GAST)
Hallo Michiel
Ja, in theorie heb je gelijk . Alleen heeft de fabrikant daar met zijn toleranies bij de fabrikage rekening mee gehouden. Zou toch wat slordig zijn als hij dat niet deed. Maar wat jij bedoelt begrijp ik niet zo goed. Als het aluminium bij lagere temperaturen sneller kleiner wordt als het staal, zouden de bouten dus relatief gezien langer blijven. Dat zou betekenen dat het spruitstuk ruimer zou gaan zitten.
Daarom worden de bouten altijd met een bepaald moment aangetrokken; ze worden als het ware een beetje uitgerekt. Zodat de verbinding ahw. onder spanning staat. Als nu het alu kleiner wordt, wordt de 'uitrekking' van de bout kleiner en de bout dus korter. Zoals een veer die minder ingedrukt is maar nog wel onder druk/spanning staat. En daarom gaat je spruitstuk niet lekken. Is dat een antwoord op jouw vraag?
Die vergelijking was bedoeld om duidelijk te maken, dat staalconstructies nauwelijks te lijden hebben onder de huidige vorst. En jouw bouten en de brug zjn allebei van staal, vandaar.
Ja, in theorie heb je gelijk . Alleen heeft de fabrikant daar met zijn toleranies bij de fabrikage rekening mee gehouden. Zou toch wat slordig zijn als hij dat niet deed. Maar wat jij bedoelt begrijp ik niet zo goed. Als het aluminium bij lagere temperaturen sneller kleiner wordt als het staal, zouden de bouten dus relatief gezien langer blijven. Dat zou betekenen dat het spruitstuk ruimer zou gaan zitten.
Daarom worden de bouten altijd met een bepaald moment aangetrokken; ze worden als het ware een beetje uitgerekt. Zodat de verbinding ahw. onder spanning staat. Als nu het alu kleiner wordt, wordt de 'uitrekking' van de bout kleiner en de bout dus korter. Zoals een veer die minder ingedrukt is maar nog wel onder druk/spanning staat. En daarom gaat je spruitstuk niet lekken. Is dat een antwoord op jouw vraag?
Die vergelijking was bedoeld om duidelijk te maken, dat staalconstructies nauwelijks te lijden hebben onder de huidige vorst. En jouw bouten en de brug zjn allebei van staal, vandaar.