doorspoelen motorblok
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-01-2009 13:59 #49961
door Michiel Helsloot (GAST)
doorspoelen motorblok is gemaakt door Michiel Helsloot (GAST)
Voor ik de B18B in gebruik neem, wil ik de koelwater kanalen even doorspoelen. Het blok staat al even stil en ik vermoed dat er wel eens wat aanslag in zou kunnen zitten.Waar kan ik dit het beste mee doen?- Haynes zegt 'coustic soda' (gootsteen ontstopper)- HG roestoplosser?- Azijn oplossing?- Ook wel gehoord dat hier gewone soda voor gebruikt wordt- of zelfs gewoon waterIk ben een beetje bang voor gootsteen ontstopper; dit tast aluminium aan (waterpomp, koppakking?, andere onderdelen?).En dan nog een vraag: kan ik dit beter doen terwijl de kop er nog af ligt, of alleen doen met de kop erop?Thanks!Michiel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-01-2009 16:46 #90900
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic doorspoelen motorblok
Eerst de kop monteren en dan doorspoelen met warm water.Ik zou er geen oplosmiddelen indoen.,als het water goed doorloopt.Er kan immers van alles losraken,dat anders gewoon zou blijven en geen last zou veroorzaken.
- nick nick (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2009 21:59 #90899
door nick nick (GAST)
Beantwoord door nick nick (GAST) in topic doorspoelen motorblok
Ik heb van de <u>zomer</u> de koelvloeistof af laten lopen en het systeem gevuld met leidingwater en ontlucht.. Enkele kilometers gereden tot de motor warm was en het koelsysteem weer leeg laten lopen. radiateur los gekoppelt en met een waterslang door gespoeld. Er kwam een hoop bruine prut en roestwater uit. Deze procedure enkele malen herhaald totdat er alleen "schoon" water eruit kwam. Nieuwe waterpomp gemonteerd, koelsysteem gevuld met koelvloeistof en ontlucht. Resultaat schoon koelwater en een motor die snel op de juiste temperatuur komt.
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-01-2009 23:04 #90898
door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic doorspoelen motorblok
OK, gewoon leidingwater dus. Thanks!
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-01-2009 16:09 #90897
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic doorspoelen motorblok
Ik heb er ooit eens een radiateur flush middeltje ingegooid, paar 100km meerijden en vervolgens heel goed de radiateur, kachelradiateur en het blok doorspoelen met de tuinslang, alle richtingen op. Werkte perfect. En weer bijvullen met gedest.water of goed doorgekookt leiding water(om de kalk te verwijderen. En de antivries niet vergeten 50/50!