starten en blijven lopen in kou

• Esther R (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2009 20:16 #49955 door Esther R (GAST)
starten en blijven lopen in kou is gemaakt door Esther R (GAST)
Hallo lezers,Ik heb een 145 uit 1972 op lpg. Starten in de kou was niet gemakkelijk maar lukte wel en zeker op benzine, wat ik de laaste dagen heb gedaan om tijd te sparen. Ik schakel eigenlijk meteen als ik begin te rijden over op gas. Ook in deze kou. Nu plotseling slaat ze af bij het omschalen en dat niet alleen: na ongeveer 2 km is de pap op, sta ik stil en krijg haar ook niet meer gestart. De accu is afgelopen zomer vernieuwd en toch heb ik het idee dat de startmoter wel fanatieker rond is gegaan, zeker na een 2e start poging wordt het matig... Heeft iemand dit ook eerder meegemaakt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
10-01-2009 20:25 #90930 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic starten en blijven lopen in kou
<p>Langer op benzine blijven rijden ,je verdamper bevriest waarschijnlijk (en uitendelijk je carburateur(s) ook)</p><p>Wacht tot je koelwater op temp is voor dat je overschakeld naar lpg. (de huidige instalaties doen dat automatisch maar de oudere moet je zelf schakelen.</p><p>Om gas te verdampen onttrekt je verdamper warmte van je koelvloeistof ,maar met deze buitentemperaturen is die te koud dus bevriest de boel.</p>

• Esther R (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2009 20:29 #90929 door Esther R (GAST)
Beantwoord door Esther R (GAST) in topic starten en blijven lopen in kou
dankjewel voor je reactie! Dat heb ik geprobeert, met als resultaat dat ze na een km of 2 volledig de brui eraan geeft. Dat is eigenlijk wat ik echt niet begrijp. Ik was al gewaarschuwd voor een te koude auto met gas, maar tot afgelopen woensdag was dag geen probleem. Helaas lukte benzine toen ook niet meer...

• Jan Oudijk
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
10-01-2009 22:18 #90928 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic starten en blijven lopen in kou
Hallo Esther uit je verhaal begrijp ik ,dat je pas de laatste tijd op benzine start , als je dit doe en je schakeld over op gas ,draai je toch wel eerst de caburateur leeg? Doe je dit niet ,draait de motor op een mengsel van benzine en lpg en dit is geen optimaal mengsel!! Groetjes Jan

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
11-01-2009 00:09 #90927 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic starten en blijven lopen in kou
<p>" Dat heb ik geprobeert, met als resultaat dat ze na een km of 2 volledig de brui eraan geeft." Dat is eigenlijk wat ik echt niet begrijp. Ik was al gewaarschuwd voor een te koude auto met gas, maar tot afgelopen woensdag was dag geen probleem. Helaas lukte benzine toen ook niet meer... " </p><p> </p><p>Bedoel je nou dat als je water op temperatuur is dat je dan omschakeld naar LPG en dat dan de motor na 2km stopt?</p><p>Als de boel (verdamper EN carburateur(s)) eenmaal bevroren is met deze temperaturen helpt alleen een feun nog ,het zal niet uitzich zelf ontdooien nu..vandaar dat benzine dan ook niet meer werkt.</p><p>Even over je accu .. de capaciteit (lees kracht) van je accu wordt met temperaturen onder de 0C snel minder (ook bij een nieuwe accu(kan bijna 20% minder kracht leveren als't vriest) maar de nieuwe accu kan vaker kracht leveren als een slechte/matige accu</p>

• Esther R (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2009 12:17 #90926 door Esther R (GAST)
Beantwoord door Esther R (GAST) in topic starten en blijven lopen in kou
Hallo jan, :-) ja, gelukkig had iemand me dat verteld.Ik zal even wat meer uitleg geven, dat maakt het verhaal misschien iets duidelijker ook voor jojo) 2,5 jaar geleden is mijn distributietandwiel stuk gegaan en toen heb ik haar naar een garage gebracht. Sinds die tijd loopt de moter 'pruttelig' (maar goed na 430000 is dat op zich niet zo gek). Wat de garage gedaan had en ik niet wist: de elecronische ontsteking eruit gehaald waardoor ik niet meer op gas kon starten. Wel op benzine, maar als ik de auto uitzette voordat ze helemaal warm was kon ik niet meer starten tot na ongeveer een half uur (met een boekje naar het tankstation en hopen dat iemand me wilde helpen aan de kant te drukken!) Dit vond ik echt niet goed en daarom weer terug naar de garage (ik was al een paar keer geweest voor het slecht lopen en starten). Ze hebben het niet opnieuw kunnen starten wel verholpen maar ik moet tussen de 10 en 15 keer choken, dan ongeveer net zo veel seconden wachten, starten en bij deze kou choke ik nog een paar keer bij.Niet ideaal maar het kon. Nu is het starten/blijven lopen probleem opeens terug en ik heb dit aan de kou gerelateerd, maar misschien klopt het niet.Afgelopen woensdag kon ik niet omschakelen, auto aan de kant gezet en 's avonds nog een keer geprobeert te starten op benzine. Meteen! Na 2 km sloeg ze af en kon ik niet meer starten. Ik heb een vriend gebeld om me naar huis te slepen en we hebben eerst op zijn accu opnieuw gestart en ze liep! ongeveer 1,5 km toen stond ik weer stil. Jojo schrijft dat een oudere accu minder kan leveren: ik zal ook kijken of ik een andere accu kan plaatsen voor de 'probeers'Tot zo ver :-)Dank voor jullie reacties.Oja, als ze koud is zegt ze de hele tijd 'plof' bij de uitlaat (sinds kort)

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-01-2009 12:49 #90925 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic starten en blijven lopen in kou
<p>Volgens mij zegt dit meer over de algehele toestand van je motor.</p><p>Mijn auto start ook bij -9 prima op LPG. Als dit toch niet wil en ik op benzine start, kan ik meteen overschakelen op LPG zodra de carbuarteur leeg is loopt hij dan prima op LPG. Volgens mij is er in 2km al meer dan genoeg warmte in het koelsysteem om te voorkomen dat de verdamper bevriest.</p><p>Let maar eens op je temperatuurmeter. Die moet eerst wat oplopen, en dan even terugzakken (is het moment dat je thermostaat open gaat) dan is de koelvloeistof temperatuur (afhankelijk van welke thermostaat je precies hebt) rond de 80 graden.</p><p>Ik zou dus eerst eens kleppen stellen om te kijken of dat helpt en compressie (laten) meten om meer te weten over de toestand van je blok.</p><p>Als hij hoe dan ook (ook als de motor op temperatuur is) afslaat bij het overschakelen op LPG, zou ik de LPG installatie nakijken. Op zich kan het zo zijn dat de verdamper bevriest. Maar dan denk ik eerder aan te weinig koelvloeistof in het systeem dan te koude koelvloeistof.</p>

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-01-2009 12:59 #90924 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic starten en blijven lopen in kou
Ik denk,dat de carbarateur bij op benzine lopen overloopt na een tijdje ( 2km) ,doordat de vlotternaald blijft hangen.Dit verklaart waarom hij het na een tijdje weer start op benzine (teveel aan benzine is weer weg)en er na een paar km weer de brui aan geeft.Je moet een amazon of 140 met een goede gasverdamper goed op lpg kunnen starten bij deze temperaturen.Wij hebben er geen problemen mee!Heb je al eens geprobeerd om na even op lpg te hebben gestart en de auto niet wil lopen om de schakelaar benzine lpg even in de neutraal (is midden) stand te zetten en dan te starten,terwijl je je vinger op de schakelaar houdt en als de motor gaat lopen meteen de schakelaar op lpg te zetten.Dan lukt het vaak wel.Dit komt doordat de motor bij op lpg starten te veel lpg kan krijgen en dus op lpg verzuipt.Door even in de tussenstand te starten verdwijnt het teveel aan lpg en op het moment dat de juiste hoeveelheid is bereikt slaat hij aan,dan met DE VINGER AL OP DE SCAKELAAR METEEN lpg inschakelen en hij blijft lopen. Het kan ook zijn dat de lpg installatie niet goed is aangesloten.Dit maak ik nog al eens mee.Dan valt bij het starten de spanning van de gasinstallatie weg en dat moet natuurlijk niet .In dit geval is de auto altijd lastig te starten zowel op benzine als op lpg.Van dit euvel heb ik al een aantal volvos verlost ,die na soms jaren modderen,door een andere aansluiting perfect konden starten.Natuurlijk moet de verdamper niet te oud zijn .Na zon 100000 km is het wel afgelopen met zon ding.Bel me maar eens ,Mogelijk kan ik het probleem oplossen 06 24231515

• Arnold Koomen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2009 00:13 #90923 door Arnold Koomen
Beantwoord door Arnold Koomen in topic starten en blijven lopen in kou
<p>Hoe vaak rij je met de auto? als je nog "oude" lpg heb van van de zomer zit er misschien teveel butaan in. Oliemaatschappijen doen 's winters meer propaan in de lpg waardoor het kookpunt hoger komt te liggen. Het kookpunt van butaan ligt rond de 0 graden waardoor het bij vorst helemaal niet meer verdampt</p><p> </p>

• Arnold Koomen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2009 00:14 #90922 door Arnold Koomen
Beantwoord door Arnold Koomen in topic starten en blijven lopen in kou
dat moet dus zijn kookpunt lager (onder nul) bij propaan

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD