even de motor laten ronddraaien, maar hoe?

• Marco Nas
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
10-01-2009 21:22 #49954 door Marco Nas
even de motor laten ronddraaien, maar hoe? is gemaakt door Marco Nas
Hallo!
Ik vorder langzaam maar zeker in de opbouw van mijn Amazon. Hij staat strak en stralend in de garage en ik wil de motor, om die lekker soepel te houden tot de tijd dat hij klaar is om de weg op te gaan, af en toe laten ronddraaien met behulp van de startmotor. Nu weet ik dat het met een schroevendraaier oid wel te doen is, maar waar moet ik wat houden om de accu de startmotor rond te laten draaien?
Alvast weer bedankt voor de reactie(s)!?
Groeten, Marco Nas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-01-2009 22:04 #90940 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic even de motor laten ronddraaien, maar hoe?
<p>Ik weet niet hoe lang je al bezig bent met de restauratie maar als je nu pas gaat nadenken over het feit dat je de motor los wilt houden lijkt me dat een beetje laat. Zoiets moet je van te voren al bedacht hebben. Maar maak je geen zorgen een motor kan lang stilstaan, wat je moet doen is een beetje dunne olie via de bougie gaten laten vloeien bougies d'r weer in en om de zo veel tijd even met een dopsleutel o.i.d. de motor met handkracht een paar slagen laten draaien, draai dan wel even de bougies er weer uit want dat scheelt een hoop kracht zetten. Zo voorkom je dus dat de motot vast gaat zitten.</p><p> </p><p>wanneer je de motor na een hele lange tijd weer tot leven gaat wekken doe je er verstandig aan om de bobine kabel van de verdelerkap te halen en dan de motor op de kracht van de startmotor rond te laten draaien, zo bouw je weer olie druk op in je blok, de olie is nl in de loop der tijd overal in het blok verdwenen. Dus voor het weer starten zonder bobinekabel op de verdeler of de kabel losnemen bij de bobine, kan ook. Blok laten draaien op de startmotor, hou het oliedruk lampje in de gaten, deze moet na enige seconden uit gaan. als dit niet gebeurt dan had dit nl grote schade aangebracht als je die voorzorgsmaatregel niet had toegepast.</p><p> </p><p>Zo heb ik is een 6 cill met automaat na 12 jaar gewekt en hij rijdt nog steeds rond zonder problemen.</p>

• Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-01-2009 22:08 #90939 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic even de motor laten ronddraaien, maar hoe?
Op de startmotor zitten twee aansluitingen: dikke rode kabel. en een dunne groene. Als je de groene aan de plus aansluit dan gaat ie draaien. Min van de accu moet aan de motor zitten...Dus massakabels carrosserie>motor en accu>carrosserie moeten er ook al zitten.
Succes!

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-01-2009 22:14 #90938 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic even de motor laten ronddraaien, maar hoe?
<p>De netste manier om het startcircuit te omzeilen is de dunne draad op pin 50 van de startmotor (ws. de enige dunne draad aldaar) te vervangen door een losse draad en het andere uiteinde ervan tegen de plus pool te houden. Pas op voor vonken.</p><p>Als je massakabel niet vast zit of onduidelijk is, extra startkabel aansluiten tussen veilige plek op het motorblok en de min pool.</p>

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-01-2009 22:38 #90937 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic even de motor laten ronddraaien, maar hoe?
Ik sluit me aan bij zowel Eugen als Marc. Om de startmotor te ontzien, zou je v&oacute;&oacute;r het laten draaien nog de bougies kunnen verwijderen. Dan wordt geen compressie opgebouwd en hoeft de startmotor niet zo hard te werken. Resultaat: hij verbruikt minder stroom en wordt niet zo warm.

• Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-01-2009 22:50 #90936 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic even de motor laten ronddraaien, maar hoe?
Oh ja, zorg dat je de accu steeds voldoende bijlaad. Een autoaccu vind het niet fijn om half opgeladen te zijn....

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2009 16:03 #90935 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic even de motor laten ronddraaien, maar hoe?
Ik zou de motor niet op de accu rond laten draaien. Daar belast je de distributie, nokkenas en klepstoters zwaar door en dat is niet bevordelijk voor de levensduur daarvan. Draai de motor gewoon met de hand rond met de bougies verwijderd. Spuit een beetje olie door de bougiegaten, paar slagen ronddraaien om de olie te verdelen en klaar. Op de accu rond laten draaien is erger als wat je wilt voorkomen. Je kan wel de oliepomp laten draaien door de verdeler te verwijderen en een adaptor op een accuboor te fabrieken die op de pomp past. Of de as van een oude verdeler te gebruiken. Boor moet wel linksom draaien! Op deze manier kan je oliedruk opbouwen zonder de boel onnodig te belasten.

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2009 16:29 #90934 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic even de motor laten ronddraaien, maar hoe?
Voor de diverse glijlagers heeft het wel degelijk zin om de motor in z'n geheel met enige snelheid af en toe rond te draaien. In het lager zelf wordt door het draaien van de as ook aan de &oacute;nderzijde van de gelagerde as olie gedrukt. Maar dat doet ie alleen als ie met enige snelheid gedraaid wordt. Dit is van toepassing op de krukas, nokkenas, big-end en small-end lagers, kleptuimelaars enz.
Als je de aandrijving van de verdeler gaat gebruiken om de motor te laten draaien, lijkt mij dat je via de nokkenas en de distributie de hele motor laat draaien. Zo is dat toch niet bedoeld. Zeker het overbrenginkje dat op de nokkenas zit en normaal de verdeler aandrijft niet.
Dan kun je toch beter de motor zonder bougies even met de startmotor laten draaien. De krachten komen dan vanaf de krukas en worden dan net zoals wanneer de motor onder normaal bedrijf draait verder geleid. En daarvoor is alles bedacht. Dus lijkt dan de kans op schade toch wel het kleinst. Bovendien, wanneer de bougies verwijderd zijn en er dus geen compressie wordt opgebouwd zal er van een zware of onjuiste belastig geen sprake kunnen zijn.

Ter overweging: Wanneer de motor normaal, dus brandstof omzettend in beweging, draait, zou dan de distributie, de klepstoters en de nokkenas minder belast worden als wekelijk onbelast ronddraaien met de startmotor?

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-01-2009 16:58 #90933 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic even de motor laten ronddraaien, maar hoe?
<p>Wat misschien ook nog een overweging kan zijn is of de motor al is ingebouwd of niet.</p><p>Bij een nog losstaande motor zou ik zeker niet met de startmotor aan de gang gaan om veiligeidsredenen. Tenzij je een goede en stabiele bok hebt, bijvoorbeeld op basis van een oude voortrein.</p>

• Marco Nas
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-01-2009 07:19 #90932 door Marco Nas
Beantwoord door Marco Nas in topic even de motor laten ronddraaien, maar hoe?
Hallo heren! Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties. Om even op Ren&eacute; te reageren: de motor heb ik kort na aankoop behandeld zoals je hierboven beschrijft, dus van binnen zit het wel goed, (denk ik dan maar, zien kan ik het niet)
De motor is nog gewoon te draaien met de dopsleutel, alleen wilde ik ook zorgen dat er olie bovenin kwam en dat ga ik met mijn dopsleutel denk ik niet redden. Vandaar de startmotor-optie. Ik ga het van de week proberen met jullie aanwijzingen, allemaal weer bedankt en tot een volgende keer. Ik waardeer jullie reacties zeer, het helpt mij als halve "techniekleek" weer verder. Groeten, Marco!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD