tik in motor

  • ad Kamp (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-01-2009 15:27 #49897 door ad Kamp (GAST)
tik in motor is gemaakt door ad Kamp (GAST)
<p>Beste mensen,</p><p>Vanmorgen bij het rijden metaalachtige harde tikken , opeens ontstaan, klinkt als klep, zelfde frequentie maar dan erg hard in mijn b18a</p><p>Bij doorrijden, met name bij lage toeren in de 4e versnelling verdwijnt tik weer, maar wel weer hoorbaar bij gas loslaten. Nu geen tik meer hoorbaar. Motor loopt verder regelmatig. Wat is dit en kan dit weer terugkomen? Als iets gebroken is (klepstoter) dan verdwijnt het toch niet weer vanzelf?</p><p>gr Ad </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2009 20:06 #91190 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic tik in motor
<p>Ik denk dat het kunstof distributietandwiel is losgekomen van het stalen hart. </p><p>Dan kan het heen en weer en raakt het het deksel. Bij hogere toeren "schrikt" het recht en hoor je het niet.</p><p>Vervangen dus voordat er veel schade ontstaat, of je stil komt te staan omdat er een tand afbreekt.</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mark Murre (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-01-2009 01:06 #91189 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic tik in motor
Drijfstanglager?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2009 21:26 #91188 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic tik in motor
<p>daar kom je een keer mee stil te staan ofwel mechanische schade is waarschijnlijk.</p><p>om (verdere) schade aan de motor te voorkomen lijkt het mij dat de motor uitgebouwd zal moeten worden.</p><p>het distributietandwiel is mogelijk de oorzaak maar hoe zit het dan met de nokkenas-lagerschalen?</p><p>bij vervanging van de distributie vervang ik zelf ook de lagerschalen omdat ik uit ervaring inmiddels weet dat die meestal ook komen.</p><p>een drijfstanglager - schalen is ook mogelijk.</p><p>om alles uit te sluiten zal dus de motor er uit moeten , er zijn mensen die alleen de distributie vervangen maar dat is een gok met het risico dat alsnog het blok open moet.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2009 10:25 #91187 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic tik in motor
<p>Ik zou toch adviseren om eerst even naar het tandwiel te kijken: als hij alleen los is gekomen van het stalen hart, dan is er geen enkele reden om aan te nemen dat er iets met de lagers van de nokkenas is. </p><p>Die gaan trouwens niet snel kapot hoor! Dan zijn je bigendlagers en de lagerschalen op de krukas inmiddels ook leuk aan hun eind!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2009 18:29 #91186 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic tik in motor
<p>Ad,</p><p>Geluid op een forum is altijd lastig, maar check inderdaad zowiezo even de staat van het distributietandwiel. Mocht het dat niet zijn, ga dan over op de lagers (blok los, zie reactie Rene Brandt). Even als belangrijke toevoeging: neem bij het vervangen van de distributietandwielen altijd een aluminium of stalen set, ter voorkoming van problemen in de toekomst.</p><p>Ben</p>

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2009 12:50 #91185 door job vogel (GAST)
Beantwoord door job vogel (GAST) in topic tik in motor
<p>geluid op een forum hoeft niet lastig te zijn ...
Zo klinkt de tik in mijn B20 motor...
www.4shared.com/file/83229826/2cb1a8b3/motor.html
Het was niet de oplossing, maar bij mij was in ieder geval ook een distributietandwiel kapot. Bij mij was de tik ook soms w&eacute;l aanwezig was en soms niet, waaruit ik concludeerde dat het nooit een lagerschaal oid kon zijn, omdat je dat toch altijd zou moeten horen. Na redelijk wat dingen te hebben geprobeerd en gechecked, zagen we op een gegeven moment ineens dat de volgorde waarin de kleppen op tuimelen staan helemaal niet meer klopt. Gebroken nokkenas, hoorde ik toen van alle kanten. Toen heb ik het opgegeven en een ander blok gehaald.
</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • ad Kamp (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-01-2009 09:24 #91184 door ad Kamp (GAST)
Beantwoord door ad Kamp (GAST) in topic tik in motor
<p>Hallo Job, zo klinkt mijn tik ook, alleen bij doorijden (met kromme tenen) verdwijnt de tik weer, alleen bij gas loslaten hoor je hem weer, maar heel zacht. Ik maak uit je verhaal op dat het waarschijnlijk de distributuetandwiel is, ik zal deze vervangen en daar bij laten. Waar haal je zo snel een ander blok??</p><p>Ad</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2009 10:50 #91183 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic tik in motor
<p>Als het de distributie is kun je de speling voelen door de vsnaar een beetje heen en weer te bewegen aan de fan .Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen,maar dat is de manier waarop ik dat altijd vaststel. Als het kunststof tandwiel los zit van het midden deel geeft dit in de regel de volgende klachten : vooral bij onbelast lopen dus stationair en gas terugnemen een ratelend metaalgeluid.Bij op toeren houden verdwijnt het weer bijna.Het geluid zit ook voor in het blok en je kunt de speling voelen.De motor trekt verder goed.Als je in de buurt woont kom je maar langs of ik kom even luisteren .Omgeving Tilburg. 06 24231515</p><p>Ga niet zo maar een motor uit elkaar (laten) halen of vervangen .Diagnose door een vooral eerlijk deskundige laten stellen.Ik heb motoren gezien die geheel vervangen waren door een revisie exemplaar na diagnose van van bedrijven die kennelijk alleen maar op geld verdienen uit waren.De afgedankte motorblokken bleken een paar maal alleen kapotte distributie tandwielen te hebben en zijn na vervanging nog steeds in gebruik in andere volvos.</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • ad Kamp (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-01-2009 10:58 #91182 door ad Kamp (GAST)
Beantwoord door ad Kamp (GAST) in topic tik in motor
<p>Bedankt Niek,</p><p>De beschrijving van het geluid klopt precies, alleen het geluid lijkt overal te zitten in het blok.</p><p>Il zal het tandwiel eens inspecteren door het deksel los te halen, er woont een monteur bij mij in de buurt ik zal zijn oordeel ook eens vragen.. </p><p> </p><p>Gr Ad</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.