Kopbouten hoe strak aandraaien?
- Arnold Meulenbelt (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-01-2009 11:04 #49896
door Arnold Meulenbelt (GAST)
Kopbouten hoe strak aandraaien? is gemaakt door Arnold Meulenbelt (GAST)
<p>Hallo allemaal!</p><p>Ik heb vorige week de koppakking vervangen van mijn b20, alles volgens boekje gedaan! Toch bleef er aan de voorkant bij de waterpomp koelvloeistof uit komen...... (ik had ook de pakking ringetjes van de waterpomp vernieuwd). Zojuist de kop er opnieuw afgehaald maar nu lijkt toch alles goed gezeten te hebben.......... wat kan het probleem geweest zijn? Ik heb de kopbouten aangedraait volgens het haynes boek maar mijn gevoel zegt dat dit niet zo strak is! </p><p>Wie weet mij te helpen!?!?</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Menges
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
29-01-2009 12:13 #91198
door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic Kopbouten hoe strak aandraaien?
<p>Beste Arnold, </p><p>Als je het volgens Haynes gedaan hebt, met een momentsleutel (rond de 9) dan moet dit voldoende zijn. Beter was geweest als je de pomp eraf had gehaald, de bovenste rubbertjes bekeken had (wellicht omgedraaid, het vlak waar ze tegenaan zitten wat geschuurd had en vervolgens met een breekijzer bijv. , de waterpomp weer stevig tegen de kop drukken (handig is als je dan met z'n tweeën bent.) om de onderste bout in het gat te krijgen. Nu vraag ik me af of een nieuwe koppakking weer nodig is. Als je de oude gebruikt, zou ik het aantrekmoment met 0,5 verhogen. Sterkte</p><p>groet, Ronald</p>
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-01-2009 12:31 #91197
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Kopbouten hoe strak aandraaien?
<p>Als je de kopbouten met een goede momentsleutel hebt aangedraaid in 3fasen moet het goed zijn.Ik denk dat er een ringetje niet goed heeft gezeten.Ook heb ik wel eens een gescheurd ringetje meegemaakt.</p><p>Je hebt ook de waterpomp er af gehad blijkens je verhaal.Heb je de pomp gemonteerd voor je de kop monteerde of er na </p><p>.Als je je pomp na de kop monteert is dat niet altijd even makkelijk</p><p>.De pomp moet dan tijdens het vastzetten omhoog worden geduwd,zodat de rubbertjes goed afdichten en hierna kan wel eens lekkage ontstaan</p><p>.Ik heb dat ook een paar keer meegemaakt.</p><p>Als je alleen de pomp moet vervangen kan het ook niet anders..Als je eerst de pomp hebt gemonteerd is het natuurlijk veel makkelijker maar je moet de pomp dan wel hoog genoeg vastzetten anders dichten de rubberringen ook niet af.</p><p>Neem nieuwe ringen er zijn er van verschillende hoogte .Maak alles goed schoon ook waar de ringen inliggen .Doe er wat siliconenpakking aan en leg de kop er weer voorzichtig op.Door de siliconenpakking glijdt het beter.Kijk op het laatste moment nog een keer goed of de ringen goed liggen en draai de bouten van de kop weer aan.</p><p>Je hebt toch wel de boutgaten goed schoongemaakt?Als de draad erg vuil is in het blok zou de momentsleutel eerder kunnen aangeven dat de bout is aangetrokken.Dus kopbouten goed schoonmaken en even erin draaien zonder de kop erop,zodat alles goed schoon is en de rommel uit de gaten in het blok blazen of zo.</p><p>Kopbouten controleren op inroesten( vooral net onder de draad )beetje kopervet eraan en monteren Succes</p>
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-01-2009 13:16 #91196
Beantwoord door Arnold Meulenbelt (GAST) in topic Kopbouten hoe strak aandraaien?
<p>Ronald en Niek bedankt voor jullie reactie. Ik heb inderdaad één keer eerder alleen de waterpomp vervangen en dat was een heel karwei (met z'n tweeen). Nu heb ik alles superschoon gemaakt, nieuwe ringetjes op de waterpomp, nieuwe koppakking, nieuwe kopbouten, nieuwe in- uitlaatpakking. Toch lekken......!!!</p><p>Ik heb zojuist de kop er weer afgehaald en de koppakking ziet er super uit, lijkt er niet op dat die heeft gelekt.</p><p>Wat ik vermoed is dat de ringetjes van de waterpomp niet goed hebben afgesloten. Die heb ik nu extra goed gecontroleerd en de kop weer erop. bouten aangedraaid tot 95 (9,5). Ben benieuwd.... Alleen nog even kleppen stellen.</p>
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-01-2009 13:16 #91195
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Kopbouten hoe strak aandraaien?
<p>ik zou om te beginnen de kop vast zetten zoals voorgeschreven "volgens
boekje", dus max 9kg. Probleem met lekkende waterpomp verdwijnt indien
montage van pomp+gummis (in juiste stand, en ev. met wat silicon pakking
er nog rond, zie bij Niek) in volgende stappen gebeurt:</p><p> </p><p>1) eerst los maar nog net verschuifbaar tegen kop vast zetten,
2) pomp dmv stuk hout/plank met krik omhoog duwen (men ziet dan motor
ook lichtjes omhoog komen), en
3) uiteindelijk alles vast aandraaien. </p><p>
Pomp handmatig lekvrij aandrukken is inderdaad meestal moeilijk. Om te beletten
dat pomp bij stap 2) pomp volledig tegen kop gedrukt wordt, kan bvb stukje
plaat (van minder als halve dikte van boven pomp uitstekende gummis) ts pomphuis
en kop geplaatst worden (en verwijderd worden na omhoog krikken en vast zetten).
Bij laatste stap van aanspannen van kop, kan deze dan nog wat zakken,
wat moeilijker wordt bij contact tussen pomphuis en kop.</p><p>
Aldus heeft vervanging van pomp bij mij nog nooit gelekt.</p><p> </p>
boekje", dus max 9kg. Probleem met lekkende waterpomp verdwijnt indien
montage van pomp+gummis (in juiste stand, en ev. met wat silicon pakking
er nog rond, zie bij Niek) in volgende stappen gebeurt:</p><p> </p><p>1) eerst los maar nog net verschuifbaar tegen kop vast zetten,
2) pomp dmv stuk hout/plank met krik omhoog duwen (men ziet dan motor
ook lichtjes omhoog komen), en
3) uiteindelijk alles vast aandraaien. </p><p>
Pomp handmatig lekvrij aandrukken is inderdaad meestal moeilijk. Om te beletten
dat pomp bij stap 2) pomp volledig tegen kop gedrukt wordt, kan bvb stukje
plaat (van minder als halve dikte van boven pomp uitstekende gummis) ts pomphuis
en kop geplaatst worden (en verwijderd worden na omhoog krikken en vast zetten).
Bij laatste stap van aanspannen van kop, kan deze dan nog wat zakken,
wat moeilijker wordt bij contact tussen pomphuis en kop.</p><p>
Aldus heeft vervanging van pomp bij mij nog nooit gelekt.</p><p> </p>
- Henry van Leusden
- Premium lid
-
Minder
Meer
29-01-2009 13:45 #91194
door Henry van Leusden
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
Beantwoord door Henry van Leusden in topic Kopbouten hoe strak aandraaien?
Let ook nog even op de juiste hoogte van de o-ringetjes. Er bestaan 2 verschillende maten nl. 8,5 mm en 9,5 mm afhankelijk van het type motor(blok). De 8,5 mm variant gaf bij mij ook ooit een lekkage.
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
29-01-2009 17:11 #91193
door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Kopbouten hoe strak aandraaien?
<p>Hallo Arnold,</p><p>Ik heb laatst ook de waterpomp vervangen van mijn B20 (onnodig bleek achteraf, geluidje dat me mateloos irriteert inmiddels zit óók niet in mijn waterpomp, maar dat is weer een ander onderwerp;-)!).</p><p>Bij de vervanging heb ik de achterkant netjes ingevet met van die rode vloeibare pakking (die ook tegen flinke temperaturen kan). De ringetjes niet. Op zich vond ik het prima te doen alleen, je moet alleen wel even een breekijzer gebruiken soms idd.</p><p>Bij het proefdraaien lekte het ook, langs twee buisjes zelfs. Ik heb alsvolgt geredeneerd: als de zaak erg warm wordt, zetten de rubber ringetjes wat uit en drukken ze alles dicht. Dus ben ik in de polder een km of 6 à 7 gaan rijden en heb ik soms even langere tijd met wat meer toeren gereden. Conclusie: na 7 km zat alles weer keurig dicht! Vanzelfsprekend bleef daarna ook alles dicht, want de ringen hadden zich nu goed "gezet". Mijn oude waterpomp zat zelfs met de buis aangesloten zónder rubber ringetje en lekte ook nooit!</p><p>Wellicht even het proberen waard, neem wel een flesje extra koelvloeistof mee én spoel alles goed af na dit ritje, want koelvloeistof is rommel!!</p><p>Groeten Marijn!</p><p> </p>
29-01-2009 18:25 #91192
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic Kopbouten hoe strak aandraaien?
<p>Arnold,</p><p>Bedenk even hoe de constructie van het blok in elkaar zit. De kop zit namelijk op het onderblok geschroefd. De waterpomp zit daar echter los onder tegenaan. En daar zal waarschijnlijk het lek zitten: de ringetjes waarmee de waterpomp afsluit tegen de kop aan. Het zal hoogstwaarschijnlijk niet in de kop zitten.</p><p>Check dus even heel goed waar het water vandaag komt. En haal vervolgens alleen de waterpomp er even af: de kop hoeft dus helemaal niet los. Zelf smeer ik altijd wat vloeibare pakking aan deze ringetjes, want ze lekken wel vaker.</p><p>Klein voordeel van dit alles, je weet nu wel met hoeveel Nm de kop vast hoort te zitten...</p><p>Ben Flierman</p>
tinustuning.nl
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-02-2009 15:15 #91191
Beantwoord door Arnold Meulenbelt (GAST) in topic Kopbouten hoe strak aandraaien?
<p>Bedankt allemaal!</p><p>Ik heb nogmaals de kop eraf gelicht en de waterpomp losgehaald en deze opnieuw gemonteerd maar wel in de hoogste stand. Alles er weer op en hij blijft dicht!!! Dat was dus het euvel.</p><p>Bedankt en er rijd weer een trotse 144 rijder rond.</p><p>groet,</p><p>Arnold</p>