schommelen / wiebelen van de motor ama combi B18
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-03-2009 19:59 #49836
door René Minnebo (GAST)
schommelen / wiebelen van de motor ama combi B18 is gemaakt door René Minnebo (GAST)
<div class="gen" id="post_483165" style="DISPLAY: none; TEXT-ALIGN: right"></div><span class="postbody"></span><span class="gensmall" id="editmessage_483165"></span>Ik heb nu na 2 jaar met de auto bezig geweest te zijn de motor gestart, hij stond nu in totaal 4 jaar stil. Het enige is dat het blok erg schommelt met stationair draaien ook als ie warm is . Je ziet zelfs de auto een beetje wiebelen. Bij het gasgeven is dit weer weg en staat het blok bijna stil. Motor rubbers???????
Af en toe nog een plofje in de uitlaat dus hij kan nog beter worden afgesteld. Verdeler, puntjes, rotor, verdelerkap, bougies en kabels zijn vervangen de kleppen zijn gesteld en hij is met de lamp op tijd gezet. Er zit ook een nieuwe benzine pomp op en het benzine filter is vervangen en er zit nieuwe benzine in.
Ik heb een carb gebruikt die eigenlijk van een combi komt die er twee hoort te hebben (dubb SU's), misschien ligt het daaraan. Anders nog de ontsteking een keer nalopen.
Gaarne wat suggesties.
Af en toe nog een plofje in de uitlaat dus hij kan nog beter worden afgesteld. Verdeler, puntjes, rotor, verdelerkap, bougies en kabels zijn vervangen de kleppen zijn gesteld en hij is met de lamp op tijd gezet. Er zit ook een nieuwe benzine pomp op en het benzine filter is vervangen en er zit nieuwe benzine in.
Ik heb een carb gebruikt die eigenlijk van een combi komt die er twee hoort te hebben (dubb SU's), misschien ligt het daaraan. Anders nog de ontsteking een keer nalopen.
Gaarne wat suggesties.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
01-03-2009 20:40 #91436
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic schommelen / wiebelen van de motor ama combi B18
<p>Welk toerental draai je stationair? Als het te laag is dan kan je ook die beweging in je auto krijgen .</p><p>Check motor rubbers :probeer eens als je motor uitstaat het blok te bewegen (links rechts ,eventueel voorzichtig met krik/ hefboom trachten blok op te lichten..</p><p>Vaak lijken de rubbers nog goed maar scheuren ze boven of onder op het gevulcaniseerde gedeelte met de metalen ring af.</p>
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-03-2009 22:03 #91435
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic schommelen / wiebelen van de motor ama combi B18
<p>Motor draait zo schat ik tussen de 600 en 800 toeren denk ik, maar ik zal de rubbers is testen door het blok te bewegen als deze stilstaat.</p><p> </p><p>Als de motor draait zijn de rubbers net drilpudding zo erg bewegen ze.</p>
02-03-2009 13:07 #91434
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic schommelen / wiebelen van de motor ama combi B18
<p>Rene,</p><p>Loop allereerst even de basis afstellingen langs, zoals onstekingstiming en klepspeling, en doe een compressietest. De meeste versleten blokken lopen stationair erg schommelig. Heeft een eigen 'charme' op zich, maar is natuurlijk niet de bedoeling. Misschien dat er door roestvorming en/of vuilen wat zuigerveren vast zijn gaan zitten in de 4 jaar stilstand, of dat er een klep niet goed meer afsluit.</p><p>Ben</p>
tinustuning.nl
- Foppe Talman
- Premium lid
-
Minder
Meer
03-03-2009 10:59 #91433
door Foppe Talman
Beantwoord door Foppe Talman in topic schommelen / wiebelen van de motor ama combi B18
rene,
was bij mij voornamelijk kleppen stellen ik had het in eerste instantie net niet precies genoeg gedaan,
succes!
was bij mij voornamelijk kleppen stellen ik had het in eerste instantie net niet precies genoeg gedaan,
succes!
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2009 20:15 #91432
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic schommelen / wiebelen van de motor ama combi B18
<p>Rene,</p><p>Valse lucht kan ook de problemen die jij beschrijft veroorzaken. De moeite waard om dit te kontroleren. Spuit wat remmenreiniger op de diverse plaatsen waar hij valse lucht kan trekken. Als hij beter of slechter gaat lopen dan weet je dat er werk aan de winkel is.</p><p>Kijk ook even in het laatste VCM, staat een artikel over dit onderwerp.</p>
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-03-2009 12:23 #91431
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic schommelen / wiebelen van de motor ama combi B18
<p>Hoi Han,</p><p>Dat met remmenreiniger heb ik al geprobeerd, geen succes geboekt dus alles is potdicht. Gisteravond de auto weer gestart en het viel me op dat ie nu met een beetje gasgeven op 3 poten liep. Vervolgens 1 voor 1 de bougiekabels losgetrokken met draaiende motor, das niet fijn elke keer een oplawaai dus ben er mee gestopt. toch ff stationair warm laten lopen en de gasklep iets teruggedraaid staat nu ff rustiger en schommeld minder, maar je hoort dat ie op 3 poten loopt, maar met gasgeven is dit gauw over en lijkt het wel of ie dan weer op 4 poten loopt.</p><p> </p><p>Rara hoe kan dit.</p><p> </p><p>Heb wel is met een saxo gehad dat die zomaar een motorstoring kreeg en dan op 3 poten liep, dit hoorde je en merkte je ook in de acceleratie en kracht. Bij mijn Ama heb ik juist het gevoel dat ie met gasgeven wel meedoet.</p>
- D. Spieard (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-03-2009 13:01 #91430
door D. Spieard (GAST)
Beantwoord door D. Spieard (GAST) in topic schommelen / wiebelen van de motor ama combi B18
<p><strong><em>Vervolgens 1 voor 1 de bougiekabels losgetrokken met draaiende motor, das niet fijn elke keer een oplawaai dus ben er mee gestopt.........</em></strong>Grote kans dat dit het probleem is, ik kan bij mijn amazon bij lopende motor gewoon de kabels vasthouden en verwijderen zonder een schok te krijgen. Goed geisoleerde kabels met koperen kern zonder weerstand zijn het beste. </p><p>Je kunt de kabels controleren door in het donker ......water, bloemenspuit, over de kabels te sproeien bij een draaiende motor, als er vonken ontstaan dan weet je genoeg. </p>
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-03-2009 18:28 #91429
door René Minnebo (GAST)
Kabels zijn gloedje nieuw daar kan het toch niet aan liggen. Vanavond maar is proberen om in het donker wat te ontdekken.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-03-2009 21:42 #91428
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic schommelen / wiebelen van de motor ama combi B18
Beste René
Zoals Ben Flierman schrijft, zal een en ander met grote waarschijnlijkheid aan de basisafstellingen liggen. Het lijkt erop, en eigenlijk ben ik er tamelijk zeker van, dat je een veel te arm mengsel hebt. Bij een SU carburateur is de sproeierbuis redelijk gemakkelijk een beetje (1 mm of zo) naar beneden te drukken, en dat zou een grote verbetering moeten geven.
Heb je al eens naar de kleur van de bougies gekeken? Als die heel licht is, is het mengsel definitief te arm.
Ook zou je kunnen kijken of als je de choke een beetje uittrekt, er verbetering optreedt. Weet je ook bijna zeker dat het mengsel te arm is.
Succes.
Zoals Ben Flierman schrijft, zal een en ander met grote waarschijnlijkheid aan de basisafstellingen liggen. Het lijkt erop, en eigenlijk ben ik er tamelijk zeker van, dat je een veel te arm mengsel hebt. Bij een SU carburateur is de sproeierbuis redelijk gemakkelijk een beetje (1 mm of zo) naar beneden te drukken, en dat zou een grote verbetering moeten geven.
Heb je al eens naar de kleur van de bougies gekeken? Als die heel licht is, is het mengsel definitief te arm.
Ook zou je kunnen kijken of als je de choke een beetje uittrekt, er verbetering optreedt. Weet je ook bijna zeker dat het mengsel te arm is.
Succes.