B21A-motor
- Ronald Falke (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-03-2009 09:50 #49816
door Ronald Falke (GAST)
B21A-motor is gemaakt door Ronald Falke (GAST)
Iemand schreef me in een mailtje dat de A-motoren (in het bijzonder de B21A) geschikt zijn voor het rijden op LPG/loodvrij. Klopt deze stelling?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-03-2009 10:15 #91509
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic B21A-motor
<p>Alle OHC redblocks (B21, B19, B23, B200, B230 e.d.) zijn zo'n beetje gelijk qua onderblok en cilinderkop en geschikt voor LPG. De A motoren hebben een horizontale carb (Stromberg afgeleide) en dat is technisch makkelijker om LPG op aan te sluiten.</p><p>De B21A heeft ook als voordeel dat er zat van zijn, degelijk ook. Het vermogen is niet bepaald spectaculair.</p>
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-03-2009 21:22 #91508
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic B21A-motor
Met een B21A in een 245 DL heb ik dik 320.000 km op gas gereden. Zonder echte problemen. Wat er echt versleten was, waren de klepgeleidingen, waardoor er olie mee de verbrandingsruimte in werd gezogen bij gas loslaten. Voor de rest alleen het normale onderhoud, distribitieriem op tijd vervangen, dat soort dingen. Echt veel hoefde er ook nooit aan de kleppen gesteld te worden. Echt zuinig was 'ie niet: zo'n 1 op 7, op lange ritten 1 op 8 was echt het maximum.
Een vriend heeft met zijn B20A in een 144 ook meer dan 200.000 op gas gereden zonder noemenswaardige problemen, en die deed minder aan onderhoud dan ik. Die motor verbruikte op het laatst wel iets meer olie dan de mijne. Waar dat aan lag weet ik niet meer. Maar ze zijn dus goed op gas te gebruiken.Toch? Vooral de B21A in de 240 serie liep massaal op gas. Bijna elke tweede 240 had een gasinstallatie had ik soms het idee.
Een vriend heeft met zijn B20A in een 144 ook meer dan 200.000 op gas gereden zonder noemenswaardige problemen, en die deed minder aan onderhoud dan ik. Die motor verbruikte op het laatst wel iets meer olie dan de mijne. Waar dat aan lag weet ik niet meer. Maar ze zijn dus goed op gas te gebruiken.Toch? Vooral de B21A in de 240 serie liep massaal op gas. Bijna elke tweede 240 had een gasinstallatie had ik soms het idee.