oliekering krukas

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-03-2009 11:21 #49797 door Johan Geers (GAST)
oliekering krukas is gemaakt door Johan Geers (GAST)
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: center" align="center"><font face="Times New Roman" size="2">Oliekering krukas</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: center" align="center"><o:p><font face="Times New Roman" size="2"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">Ik heb nu al met twee motoren meegemaakt dat de rubberen oliekering tussen de motor en de versnellingsbak lek is gegaan.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">Mijn eerste motor die het had heeft men tot driemaal toe de kering gewisseld (garantie) en heeft men toen het beproefde vilten keerring systeem weer terug gemonteerd het probleem was toen over.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">Mijn onlang aangeschafte Amazone van 1966 had hetzelfde probleem en deze heb ik ook weer voor een vilten ring vervangen.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">Het volgende heb ik uit een artikel van ERIKS keerringen deze schrijven het volgende;</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">Bepalend voor een afdichting zijn</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">De aard van de gebruikte materialen van de oliekering en van de as</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">De oppervlakteruwheid van de as</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">De aanwezigheid en aard van de smeerfilm</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">De druk van het af te dichten medium</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">De mate van voorspanning van de afdichtslip</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">De bedrijfstemperatuur.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font face="Times New Roman" size="2"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">Wat gebeurt bij een krukas die bv 25 jaar door een vilten ring is afgedicht is dat de as te glad is geworden wat dus het afdichten van de richt tegenwerkt.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">Opschuren met polijst papier lijkt mij ook niet de oplossing dat daar de kans bestaat dat de as te ruw wordt en de oliekering niet de te verwachten levenduur haalt.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font face="Times New Roman" size="2"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">Mijn vraag is zijn er meer mensen die hetzelfde hebben meegemaakt?</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font face="Times New Roman" size="2"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">Waarom is de krukas van een gereviseerde motor niet op de juiste ruwheid gebracht?</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font face="Times New Roman" size="2"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">Het is de moeite waard om de website van Eriks te kijken om wat wijzer te worden over de materie keringen.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font face="Times New Roman" size="2"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">m.vr.gr.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font face="Times New Roman" size="2"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">Johan Geers</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font face="Times New Roman" size="2"> </font></o:p></p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Oudijk
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-03-2009 11:51 #91613 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic oliekering krukas
<p>Johan ,een veel gemaakte fout is ,dat als een viltafdichting vervangen word door een rubberkeerring, moet men ook de smeerkanalen vergroten! Doet men dit niet en je laat ze evengroot ,krijgt een rubberkeerring te kort olie smeerring en word de levensduur aanzienlijk verkort.Ik zelf rij nu 200.000km met een b18 met zelfgeplaatste keerringen zonder problemen.Gr Jan.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD