Na snelweg rit met ca 120km/h > minder vermogen > afslaan
- Norman van Norden (GAST)
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
16-04-2009 14:13 #49740
door Norman van Norden (GAST)
Ik rol, Rock n Roll
Volvo Amazon 121 1969 B20 LPG
Na snelweg rit met ca 120km/h > minder vermogen > afslaan is gemaakt door Norman van Norden (GAST)
<p>Beste medeleden, en andere volvo fanaten,</p><p>Ik heb kort geleden een Volvo amazon 121 met een B20 motor op gas gekocht en ben er op zich heel blij mee. alleen sinds kort is er een probleem.</p><p><strong>Het probleem</strong></p><p>De Laatste tijd, na korte stukken (ca 10 km ofzo) snelweg waarbij ik ongeveer 120 km/h rijd neemt het vermogen op een gegeven moment af en kan ik geen gas meer bij geven. Een tijdje lang kan ik t gas nog constant inhouden waardoor hij wel doorblijft rijden, maar dan neemt ook de snelheid langzaam af.</p><p>En als ik de auto stil zet op de vluchtstrook slaat de motor ook bijna gelijk af, het starten van de motor lukt nu ook niet meer hij slaat dus niet aan. zowel gas als benzine start hij niet.</p><p>Na een lange tijd gewacht te hebben kan ik de auto wel weer starten en verder rijden</p><p>Toen ik de auto kocht vanuit den haag ook 120 op de snelweg gereden tot arnhem geen problemen gehad toen.</p><p>Zolang ik 80 wegen rijd heb ik geen problemen hiermee</p><p>mijn vragen:</p><p><strong>Wat is de oorzaak hiervan of hoe kan ik hier achter komen?</strong></p><p><strong>Als de oorzaak bekend is hoe los ik dit probleem dan op?</strong></p><p><em>verdere info:</em></p><p><em>Volvo amazon 121</em></p><p><em>B20, bougies, bougiekabels, motorolie, oliefilter, versnellingsbak olie. allemaal pas vervangen (vorige week).</em></p><p><em>Pas nog de onsteking afgesteld met stroboscoop, kleppen moeten binnenkort gesteld worden want ik begin ze te horen tijdens het rijden.</em></p><p><em>De vorige eigenaar zei dat dit hem maar 1 keer was over komen hij reed dan ook niet vaak 120 maar 90 tot 110 km/h.</em></p><p> </p><p>Ik hoop dat iemand me op deze vragen antwoord kan geven, ik zie uit naar de reacties.</p><p> </p><p>met vriendelijk groet, Norman</p><p> </p>
Ik rol, Rock n Roll
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-04-2009 17:20 #91896
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Na snelweg rit met ca 120km/h > minder vermogen > afslaan
<p>het probleem is dus zowel op gas en benzine.</p><p>ik zou beginnen met een compressietest en vervolgens de kleppen stellen en dan nog een keer de compressie meten.</p><p>eerst bij koude motor en daarna bij warme motor.</p><p>ik heb het idee dat er een probleem is met de cilinderkop , afdichting/lekkage langs de kleppen.</p><p>dit probleem heb je ook als de klepspeling te klein is , bij warme motor sluiten de kleppen niet meer en blijven open staan,</p><p>als vervolgens de motor weer afkoeld en het e.e.a. krimpt beginnen de kleppen weer af te sluiten en heb je weer een onderdruk/vacuum om op gas te starten.</p><p>wat is de geschiedenis van de motor en wat is het olieverbruik?</p><p>op hoeveel graden staat de watertemp meter na een snelwegrit?</p>
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-04-2009 17:28 #91895
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Na snelweg rit met ca 120km/h > minder vermogen > afslaan
<p>Norman,</p><p>Belangrijk is om te weten wát er is uitgevallen. Vonkt de bougie dan nog? Zo nee, wát is er dan uitgevallen.</p><p>Als de vonk er is wellicht een brandstofprobleem?</p><p>Begin eens met nieuwe punten én condensator en neem een gewone universele bobine méé.</p><p>Bobines hebben de neiging bij een hete motor te willen weigeren.</p><p>Je zegt dat de auto niet wil starten ná het afslaan, bedoel je echt starten of niet willen aanslaan.</p><p>Eerst uitvogelen wát er gebeurd.</p><p>Lid van de Wegenwacht? Ik wel.</p><p>gr marcel</p>
Amazon Combi '66
- Eric Dezittere
- Elite lid
-
Minder
Meer
17-04-2009 18:55 #91894
door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Na snelweg rit met ca 120km/h > minder vermogen > afslaan
Uw beschrijving lijkt volgende oorzaak te hebben, namelijk dat er een verstopping zou kunnen zijn in de opwarm waterverbinding van de ontspanner. Voel eens aan de in en uitgag leiding van de waterbuizen aan de ontspanner of deze na het rijden aan beide zijden warm, en /of even warm zijn? Het gebeurt wel eens dat door vervuiling de ontspanner inwendig verstopt geraakt, en dan bevriest de ontspanner inderdaad na een tochtje van ongeveer 10 km. Tevens is er dan toch nog soms wat gasdoorgang geweest, maar niet in de juiste mengverhouding in de carburator, met slecht vermogen tot gevolg. Bij het overschakelen op benzine is er tevens reeds vooraf een zekere smoring ontstaan, die dan het starten op benzine verhindert. Na een poos stil staan is deze smoring dan verdamt, en kan opnieuw normaal gestart worden op benzine, en gezien ook de ontspanner dar terug op normale omgevingstemperatuur is gekomen kan er tevens gestart worden op gas. Moest er een of ander probleem zijn met ontsteking of zo, dan zou hetzelfde fenomeen zich moeten voordoen als je met koude motor vertrekt meteen op benzine; dan zou deze na een tiental km ook problemen moeten beginnen te vertonen.
- Peter Donkerbroek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2009 11:22 #91893
door Peter Donkerbroek
Beantwoord door Peter Donkerbroek in topic Na snelweg rit met ca 120km/h > minder vermogen > afslaan
Recent iets dergelijks gehad met mijn Mercedes 8cyl: naarmate de motor heter werd, nam hij geen gas meer aan (zowel LPG als benzine) en zelfs onbelast was het maximum toerental 3000. Oorzaak: contactpuntjes versleten/speling erg klein. Groet, Peter D
- Norman van Norden (GAST)
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
21-04-2009 15:43 #91892
door Norman van Norden (GAST)
Ik rol, Rock n Roll
Beantwoord door Norman van Norden (GAST) in topic Na snelweg rit met ca 120km/h > minder vermogen > afslaan
<p>Allereerst allemaal bedankt voor de uitgebreide antwoorden en reacties!</p><p>Om even de vragen die aan mij gesteld zijn te beantwoorden:</p><p>Geschiedenis van de motor is mij niet veel van bekend. Ik heb de auto pas en ook de vorige eigenaar kon me er weinig over vertellen, alleen dat de auto in het verleden gerestaureerd was.</p><p>Het olie verbruik is volgens mij niet slecht ik heb pas de olie en het oliefilter ververst en het oliepijl zit nog op de zelfde hoogte.</p><p>Het aantal graden dat de tempereatuur meter aangeeft is moeilijk want er is geen schaalverdeling op de terperatuurmeter. Van de 3 groene balkjes is het wijzertje net bij het begin van het derde groene balkje.</p><p>Met starten na de snelwegrit bedoel ik dat het starten wel lukt alleen slaat de motor niet aan zowel op gas als benzine niet.</p><p>Ik ben nog geen lid van de wegenwacht, komt nog
</p><p>Ik hoop dat ik nu duidelijk genoeg ben in mijn probleemstelling, verder heb ik nog een vraag aan Dezittere. <strong>Wat is precies de ontspanner en de opwarm waterverbinding? en waar kan ik deze vinden?</strong> je omschrijving klinkt overigens heel plausibel.</p><p>mijn dank is groot en zie uit naar reacties.</p><p>mvg Norman</p><p> </p>

Ik rol, Rock n Roll
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-04-2009 16:40 #91891
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Na snelweg rit met ca 120km/h > minder vermogen > afslaan
<p>beste Norman,,</p><p>volgens mij is de ontspanner Vlaams voor de verdamper ofwel gasverdamper ofwel gasklok.</p><p>met de opwarm-waterverbindingen wordt bedoeld de in en uitgaande slang van het koelwater in en uit de verdamper.</p><p>omdat de problemen zich ook op benzine voordoen lijkt het mij geen probleem van het brandstofsysteem.</p><p>omdat de ontsteking /punten/rotor / verdeelkap zijn vervangen moet dat ook goed zijn.</p><p>probeer eens een andere bobine maar begin met een compressietest.</p>
- Cander van der Veer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
13-05-2009 16:11 #91890
door Cander van der Veer
Beantwoord door Cander van der Veer in topic Na snelweg rit met ca 120km/h > minder vermogen > afslaan
zit er wel voldoende dempingsolie in de carburateur?
- Arnic de Winter
- Junior lid
-
Minder
Meer
07-08-2012 22:27 #116442
door Arnic de Winter
Beantwoord door Arnic de Winter in topic Na snelweg rit met ca 120km/h > minder vermogen > afslaan
Beste Norman,
Mijn Volvo Amazone heeft vergelijkbare problemen en zou ik graag willen weten hoe je het uiteindelijk hebt opgelost en wat de oorzaak was.
Groet,
Arnic de Winter
Mijn Volvo Amazone heeft vergelijkbare problemen en zou ik graag willen weten hoe je het uiteindelijk hebt opgelost en wat de oorzaak was.
Groet,
Arnic de Winter
- Pieter Singelenberg (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-08-2012 22:47 #116478
door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Na snelweg rit met ca 120km/h > minder vermogen > afslaan
bobine