Waarom zijn er verschillen bij de uitlaatklepspeling tussen crac

• Edo Dijkgraaf (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-05-2009 22:30 #49685 door Edo Dijkgraaf (GAST)
Beste mensen,

Ik probeerde de onderstaande tekst te mailen naar Michiel van Drunen, maar deze heeft waarschijnlijk inmiddels een ander e-mailadres. Hoe dan ook; mijn e-mail kwam niet aan. Dit is de tekst die ik hem wilde mailen:
<br style="color: rgb(51, 51, 153); font-style: italic;" /><span style="color: rgb(51, 51, 153); font-style: italic;">Beste Michiel,</span><br style="color: rgb(51, 51, 153); font-style: italic;" /><br style="color: rgb(51, 51, 153); font-style: italic;" /><span style="color: rgb(51, 51, 153); font-style: italic;">Ik heb een vraag. Sinds enkele maanden hebben mijn vrouw en ik een Amazon met een B20A. De eerste keer dat ik met een vriend de kleppen heb gesteld, heb ik jouw dummieuitleg gebruikt. Zojuist heb ik weer de kleppen gesteld, maar nu heb ik de cracksuitleg genomen.</span><br style="color: rgb(51, 51, 153); font-style: italic;" /><span style="color: rgb(51, 51, 153); font-style: italic;">Wat me opvalt, is dat de dummies voor alle kleppen 0.40 en 0.45 mag nemen, terwijl je bij de cracks een verschil maakt tussen de inlaat- en de uitlaatkleppen.</span><br style="color: rgb(51, 51, 153); font-style: italic;" /><br style="color: rgb(51, 51, 153); font-style: italic;" /><span style="color: rgb(51, 51, 153); font-style: italic;">Ik heb nu braaf het verschil in de maten gevolgd, en heb nog niet met de Amazon gereden, maar ik vraag me toch wel af, wat het verschil zal zijn.</span><br style="color: rgb(51, 51, 153); font-style: italic;" /><br style="color: rgb(51, 51, 153); font-style: italic;" /><span style="color: rgb(51, 51, 153); font-style: italic;">Kun jij me vertellen waarom je verschil hebt gemaakt tussen dummies en cracks als het gaat om de maat?</span><br style="color: rgb(51, 51, 153); font-style: italic;" /><br style="color: rgb(51, 51, 153); font-style: italic;" /><span style="color: rgb(51, 51, 153); font-style: italic;">Ik hoor het graag!</span><br style="color: rgb(51, 51, 153); font-style: italic;" /><br style="color: rgb(51, 51, 153); font-style: italic;" /><span style="color: rgb(51, 51, 153); font-style: italic;">Edo</span>

Is er iemand anders die hier antwoord op weet?

Groet,

Edo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-05-2009 20:45 #92157 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Waarom zijn er verschillen bij de uitlaatklepspeling tussen crac
<span lang="N"><p>Er zijn vast 50 manieren om klepspeling af te stellen, makkelijk, moeilijk, snel, precies, rommelig, whatever. In het Volvo Servicehandboek (Service Manual Part 2, Engine B20A, B20B) wordt het als volgt omschreven (let op het woordje "satisfactorily"):</p><p>The valve clearance can be adjusted satisfactorily with the engine stationary, irrespective of whether or not it is cold or warm. The clearance is the same for both the inlet and the outlet valve.</p><p>When adjusting, use two feeler gauges, one "Go" 0.40 mm thick and the other "No-Go" 0.45 mm thick for the B20A (0.50 and 0.55 mm for the B20B). The clearance is adjusted so that the thinnest gauge can be inserted easily while the thicker one must not enter.</p><p>When the piston in No. 1 cylinder is at top dead center (the compression stroke) valve Nos. 1, 2, 3, and 5 (counted from the front) are adjusted, and with the piston in No. 4 cylinder at top dead center, valves Nos. 4, 6, 7 and 8.</p><p>Bij de Penta equivalent van de B20B (de AQ110/120) wordt de speling <em>met draaiende motor</em> afgesteld op 0.50-0.55 mm. Nou dat lijkt me iets voor cracks.</p></span>

• Edo Dijkgraaf (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-05-2009 09:26 #92156 door Edo Dijkgraaf (GAST)
Beantwoord door Edo Dijkgraaf (GAST) in topic Waarom zijn er verschillen bij de uitlaatklepspeling tussen crac
Dank je Marc. Je hebt mijn vermoeden bevestigd, mede omdat ik het ding nu teveel vindt ratelen met 0.50 op de uitlaatkleppen.
Het was trouwens verbazingwekkend hoe weinig er hoefde te worden bijgesteld na de vorige keer. En dat terwijl ik 2500 km te laat was met stellen.

Ik weet het; ik moet me schamen.

Vanmiddag in het zonnetje even het klepdeksel eraf. Life's good!

• Edo Dijkgraaf (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-05-2009 18:43 #92155 door Edo Dijkgraaf (GAST)
Beantwoord door Edo Dijkgraaf (GAST) in topic Waarom zijn er verschillen bij de uitlaatklepspeling tussen crac
Geweldig!
Gisteren de kleppen allemaal op 0.40 gesteld. Geen geratel meer!

De ontsteking staat alleen nog niet goed, en de carb moet eens worden gereviseerd. Maar dat geeft niet, want de snelheidsbegrenser vindt het toch niet goed als de Ama sneller dan 95 km/u rijdt. Als dat ding ingrijpt, wordt het echt link! Dan zie je niets meer en heb je een hoop schade.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-06-2009 22:24 #92154 door Niek de Boer
Waar gaat dit ,behalve kleppen stellen ,eigenlijk allemaal over ?

• Edo Dijkgraaf (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-06-2009 09:41 #92153 door Edo Dijkgraaf (GAST)
Beste Niek,

Over het feit dat mijn motorkap open dreigt te waaien als ik > 95 km/u rijd.
Toch leuk te zien dat iemand zich dat afvraagt hahahahaha!

Groet,

Edo

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD