Overbrenging gaspedaal

• David Eggman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2009 01:04 #49668 door David Eggman (GAST)
Overbrenging gaspedaal is gemaakt door David Eggman (GAST)
Hallo,

Ik ben bezig om een volvo 145 op te knappen en hoop dat iemand mij kan helpen met een vraag waarop zelfs de Haynes te kort schiet, maar een enkele blik onder de motorkap van een andere volvo 140 serie waarschijnlijk direct het antwoord op levert:

Wanneer je bij mijn auto het gaspedaal loslaat, hoor je een klein tikje dat veroorzaakt wordt doordat één van de metalen staafjes die de beweging van het pedaal overbrengt op de motor, tegen het chassis aantikt. Het gaat hierbij om het staafje dat om zijn as draait en met zijn as als het ware haaks ligt ten opzichte van de assen van de wielen. Aan de kant van het dashboard valt dit staafje bij deze auto in een gat met een doorsnede van circa anderhalve centimeter. Het staafje is circa 4 mm in doorsnede. Het kan nu dus in alle richtingen ongeveer een centimeter bewegen, waardoor het (1) - mogelijk los kan schieten uit het scharnier (gewricht) aan de motorkant / (2) - de hoek waaronder de staafjes op elkaar werken veranderlijk is

Ik heb de indruk dat dit staafje eigenlijk ergens in zou moeten rusten, maar ik kan niet goed inschatten of dit dan alleen een rubber dempertje zou moeten zijn (dus met flexibiliteit) of dat het staafje hard in 1 of meerdere richtingen beperkt moet worden.

Ik kan hiervan tot nu toe enkele foto of tekening vinden, dus ik hoop dat iemand op dit forum begrijpt waar ik het over heb en mij hiermee verder kan helpen.

groeten,

David

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-06-2009 09:30 #92253 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Overbrenging gaspedaal
<p>Je bedoelt m.i. het asje dat in het gat van het brandbord draait en naar de carburateur gaat. </p><p>Die zit in het gat van het brandbord in een (hard) rubberen ring die in het brandbord geperst zit.</p><p> Als je een dubbele carburateur hebt, moet er op het brandbord een steuntje met gat zitten waar het asje in gaat: dat asje is namelijk korter doordat de carburateurbediening dan tussen de carbs (dus verder naar de voorkant van de auto) zit.</p><p>Als je meer vragen hebt is het wel handig als je bouwjaar en motor vermeldt! Succes!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-06-2009 22:22 #92252 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Overbrenging gaspedaal
<p>het asje zit dus in de lengterichting van de auto, en draait om z'n eigen lengteas, als ik 't goed begrijp?</p><p>zet er anders even een foto bij David, dan kan ik eens kijken hoe 't in mijn 145 zit!</p><p>groet, Hans.</p>

Groet, Hans

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-06-2009 13:00 #92251 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Overbrenging gaspedaal
Dat komt me bekend voor. Mijn broertje heeft dit opgelost door een stuk rubber (tuinslang, fietsband) om het asje te draaien en met een tiewrap vast te zetten.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD