verdeler terug plaatsen

  • roob de heus (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
13-06-2009 18:24 #49658 door roob de heus (GAST)
verdeler terug plaatsen is gemaakt door roob de heus (GAST)
Hallo,

Ik heb een amazon uit 1969 met een b20 blok. Ik heb de contactpunten vervangen en ermee gereden. Ik besloot de ontsteking te controleren en indien nodig af te stellen.

Ik probeerde mijn ontsteking af te stellen. Ik heb toen de ontsteking helemaal uit het blok gehaald. Ik heb ook de aandrijving van de verdeler, het tandwiel wat in het blok zit, er uit gehaald. Hoe zet ik dit nu allemaal weer op de juiste manier terug?

Alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
14-06-2009 09:37 #92308 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic verdeler terug plaatsen
<p>Da's nog lastig maar het komt erop neer dat de rotor naar de bougiekabel van 1 wijst als zuiger 1 op TDC van de compressieslag staat. En dat de verdeler dan in het blok past, dus met de vacuumtoeter netjes naar achteren en niet dwarsop.</p><p>Ontstekingsvolgorde v.d. B18/20 motor is 1-3-4-2, <font face="Arial" size="3">cilinder bij de radiateur is No.1, krukas draait met de klok mee en de verdeler tegen de klok in. </font></p><p>Ik zou het gewoon een paar keer proberen. Zoals je ziet zit de gleuf voor de aandrijving net iets uit het midden, zodat de verdeler er maar op &eacute;&eacute;n manier opkan, de rotor en verdelerkap hebben ook nokjes voor dat doel. En het aandrijftandwiel verdraait iets als het op zijn plaats zakt, ook iets om rekening mee te houden.</p><p>Dit asje drijft ook de oliepomp onderin aan, daardoor kan het langer duren voor het op zijn plaats valt.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-06-2009 15:44 #92307 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic verdeler terug plaatsen
Kijk toch ook eens op deze site, daar staat het precies en begrijpelijk beschreven. Ook het terugplaatsen van het "tussen"-asje staat hier uitgelegd; helemaal niet z&oacute; moeilijk.

www.sw-em.com/Volvo%20Ignition%20from%20Scratch.htm

Jammergenoeg lukte het niet een werkende link te implanteren, maar met copy-paste lukt het vast ook wel.
Overigens is in het forum hier ook het nodige bruikbare over de ontsteking geschreven; met de zoekfunctie is dat best terug te vinden.
Succes, Sven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • roob de heus (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
14-06-2009 20:18 #92306 door roob de heus (GAST)
Beantwoord door roob de heus (GAST) in topic verdeler terug plaatsen
Bedankt! Ik ga het proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • roob de heus (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
20-06-2009 08:06 #92305 door roob de heus (GAST)
Beantwoord door roob de heus (GAST) in topic verdeler terug plaatsen
hij doet het weer! nieuwe condensator geplaatst en het bleek dat de olie pomp iets was verdraaid tov de nokkanas en krukas. deze iets terug gedraaid ca. 30 graden. toen liep hij ineens. daarna afgesteld op 23graden en hij loopt nu weer mooi.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.