Nokkenastandwiel monteren
- Martin Huigh (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2009 17:20 #49650
door Martin Huigh (GAST)
Nokkenastandwiel monteren is gemaakt door Martin Huigh (GAST)
Ik krig met geen mogelijkheid mijn nieuwe aluminium nokkenastandwiel op de nokkenas, ik heb het al eens heet gemaakt maar het wil er niet op.Heeft er iemand een tip?Het betreft een B18A blok.Groeten martin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-06-2009 19:44 #92345
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Nokkenastandwiel monteren
<p>beste Martin,,</p><p>nooit op gaan slaan , als je er op gaat slaan komt de dop waarmee het blok aan de achterkant is afgedicht los.</p><p>de lijnboring voor de nokkenas is aan de achterkant afgedicht met een dop ofwel plug , als de dop los komt moet je blok eruit.</p><p>het nokkenastandwiel moet er weliswaar strak maar gewoon met de hand op gaan , als dit niet lukt klopt er iets niet ,</p><p>fabricagefout van het tandwiel ofwel bramen op het materiaal , waarschijnlijker is dat er in het verleden wat met de nokkenas is gebeurd , op geslagen bijvoorbeeld met gevolg vervorming van het materiaal.</p><p>probeer het tandwiel eens te passen op een losse nokkenas , als dit ook niet gaat is het tandwiel niet goed.</p><p>heetstoken van de aluminium legering lijkt mij riskant , het metaal kan verzwakken en het moet gewoon passen ,het moet ook in de toekomst gewoon los gemaakt kunnen worden.</p>
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
16-06-2009 21:15 #92344
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Nokkenastandwiel monteren
Een aluminium nokkenastandwiel moet je ALTIJD opwarmen alvorens te monteren, dit volgens de bijgevoegde instructies.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-06-2009 00:56 #92343
door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Nokkenastandwiel monteren
Ik sluit mij aan bij wat Rene zegt. Er is waarschijnlijk iets mis. Bij mij ging het allu tandwiel zonder opwarmen en zonder gewoon met de hand buitensporige kracht te zetten over de as heen. Pas op met brute kracht, alluminium vervormt snel en ook andere schade is hier niet ondenkbaar. Eerst uitzoeken waar het schoentje wringt, as, tandwiel of beide. Zijn de delen wel goed schoon? Mogelijk ligt er een filterdunne film op (vuil, verdroogde olie, ....) goed ontvetten, of lichtjes opschuren met een zeer fijne korrel kan mogelijk helpen. Succes
- Martin Huigh (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2009 15:29 #92342
door Martin Huigh (GAST)
Beantwoord door Martin Huigh (GAST) in topic Nokkenastandwiel monteren
ik begrijp nu wat ik fout heb gedaan, ik kreeg een set tandwielen opgestuurd, en deze moet natuurlijk ook als set gemonteerd worden. Maar ik had met al mijn sufheid het orginele krukas tandwiel er op gezet, en hierop de nieuwe aluminium nokkenas tandwiel willen monteren, maar de schuinheid van de vertanding was ietjes anders en pastte het allicht niet. Dat krijg je er van dat je al 3 dagen/nachten op zen kop in het motorruim zit