Bougie 4e cilinder 3x maal stuk.

• Hans van de Plas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2009 21:32 #49620 door Hans van de Plas (GAST)
Bougie 4e cilinder 3x maal stuk. is gemaakt door Hans van de Plas (GAST)
<p>Regelmatig blijkt de motor op 4 pitten te lopen, waarbij steeds de bougie van de 4e cilinder stukl blik te zijn (geen vonk meer) als ik er een nieuwe bougie indoet doet die het weer. Aan de bougie zelf is niks te zien (nieuw). Verder rij ik op LPG en heb ik een 1,8 liter motor.</p><p>Dit kan toch geen toeval meer zijn, maar ik kan maar niet bedenken wat de eventuele oorzaak kan zijn. Wie kan mij helpen.</p><p>Hans van de Plas</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-07-2009 21:49 #92491 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Bougie 4e cilinder 3x maal stuk.
Hallo Hans

Wat zijn precies de omstandigheden waaronder je de kapotte bougie vindt? Is dat bij koude motor, of juist als je een tijdje gereden hebt? En is dat dan meestal dezelfde afstand/tijd?
Wat is de toestand van de rest van het ontstekingssysteem? Binnenkant verdeelkap?
Wat is ongeveer de kleur van de bougie als je hem eruitdraait wanneer hij het niet meer doet? Zit er kool aan (zwart), of is hij juist helemaal schoon, zelfs met een witte aanslag?
Hoe zien de andere bougies eruit, qua kleur?
Laat het even weten, dan kunnen we verder denken?

Groet, Sven

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-07-2009 22:43 #92490 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Bougie 4e cilinder 3x maal stuk.
Tenzij je ze laat vallen gaan bougies niet stuk voor zover ik weet, ze slijten hooguit. Is het niet een probleem met de bougiekap, de bougiekabel, of de verdelerkap?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2009 20:41 #92489 door Hans van de Plas (GAST)
Beantwoord door Hans van de Plas (GAST) in topic Bougie 4e cilinder 3x maal stuk.
<p>Sven,</p><p>Mijn vrouw rijd er voornamelijk in en krijg dan de mededeling dat de motor zo laag stationair loopt, een voor een de doppen er af gehaald en bij de 4e cilinder geen merkbare verandering, bougie doorgemeten en kortsluiting in de bougie (ziet er verder redelijk uit (witte aanslag), tijdelijk er een oude ingestopt en alles doet het weer.</p><p>Heel nieuw setje er in gezet en alles ok, maar na een paar dagen zelfde brobleem en bougie heeft weer kortsluiting, dacht dat de nieuwe bougie niet goed was dus er maar weer een nieuwe ingezet maar deze is binnen een week ook niet goed meer (geen kortsliuting maar hij geeft geen vonk, een van de oude er weer ingezet en hij doet het weer. Als ik de nieuwe bougie er uithaal zien ze er ook nieuw uit (geen aanslag of zo).</p><p> </p><p>In binnenkant van de verdeler zijn de vier pootjes aardig grof (niet glad meer) maar valt er verder weinig aan te zien.</p><p>Hans</p>

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-07-2009 10:18 #92488 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Bougie 4e cilinder 3x maal stuk.
<p>Als ie het met een oude bougie het wel goed blijft doen dan deze erin laten zou ik zeggen. Maar het blijft vreemd. Al nieuwe kabels geprobeerd.</p>

• D. Spieard (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-07-2009 11:20 #92487 door D. Spieard (GAST)
Beantwoord door D. Spieard (GAST) in topic Bougie 4e cilinder 3x maal stuk.
Wat ook belangrijk is dat je de bougies met een goed passende, en binnenin voorzien van een rubber bescherming, bougiesleutel vast zet. Het gebeurt vaak dat het porselijn van de bougie tijdens het vastzetten wordt beschadigd waardoor later door vocht inwerking de bougie niet meer goed werkt.

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-07-2009 00:10 #92486 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Bougie 4e cilinder 3x maal stuk.
@ Hans
Sorry dat ik wat laat reageer, ik was in het buitenland waar ik niet bij m'n mail kon.
&Eacute;&eacute;n keer een bougie die inwendig sluiting heeft, kan. Twee keer statistisch gezien ook, maar dan zou je de komende honderd jaar geen kapotte bougie meer tegen moeten komen. Omdat je schrijft dat die ene bougie niet meer vonkt, maar niet een meetbare sluiting heeft, en de kleur wat wittig is, verdenk ik toch de verdeelkap. Het kan heel goed zijn, ook omdat je schrijft dat de 'pootjes' niet glad meer zijn, hier een "lek" ontstaan is en de vonk weg"sproeit", dus een andere, voor hem gemakkelijkere, weg naar de massa zoekt dan door de bougie.
Zo gezien zou zelfs een kabel of een bougiekapje "lek"kunnen zijn. Maar ik zou een nieuwe verdeelkap plaatsen. Die zijn ook niet zo duur, en als de oude er al een paar jaar of zo'n 40 &aacute; 50.000 km op heeft zitten is het niet gek om hem te vervangen.
Ook de rotor zou ik dan mee vervangen; dan is alles weer vers.
Succes, en hou ons op de hoogte!

Groet, Sven

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2009 14:12 #92485 door Hans van de Plas (GAST)
Beantwoord door Hans van de Plas (GAST) in topic Bougie 4e cilinder 3x maal stuk.
<p>Sven,</p><p>Verdelerkap en kabels zitten er ongeveer 15 jaar en 100.000 kilometer op dus dat zou heel goed kunnen. Ga de heleboel vervangen en afwachten wat er dan gebeurd.</p><p>Auto loopt al jaren onregelmatig bij stationair draaien dan weer hoog stationair en dan weer te laag (rijd uitsluitend op gas) zou dat er ook mee te maken hebben, of ligt dit aan de carburateur?</p><p>Hans.</p>

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-07-2009 19:32 #92484 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Bougie 4e cilinder 3x maal stuk.
Het verbaast mij dat een motor &uuml;berhaupt nog wil lopen met zulke oude bougiekabels....

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-07-2009 20:00 #92483 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Bougie 4e cilinder 3x maal stuk.
<p>15 jaar...</p><p>100000 km...</p><p>wordt het niet eens tijd e.e.a. te vervangen, en niet langer de bougie de schuld te geven!?!</p>

Groet, Hans

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD