B20f leven inblazen

• Foppe Talman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-07-2009 16:07 #49605 door Foppe Talman
B20f leven inblazen is gemaakt door Foppe Talman
beste lezers,

ondertussen wel al lid maar ik kan nog niet inloggen maar dat komt vanzelf.

goed een b20f dus, hij zit in mijn nieuwe aanwinst een 1800es! yes eindelijk de auto welke sinds ik verlekkerd in auto blaadjes keek mezelf eigen heb kunnen maken.

de bedoeling is om hem vanaf morgen eens goed aan te moedigen om zijn werk na 8 jaar (droge) stilstand zijn werk weer te gaan doen.

nu is het zo, en daar maak ik me een beetje druk over dat hij aan een snel lader heeft gehangen, hij heeft dus meer gezien dan de voor geschreven 12 volt.......

nu weet ik aardig wat van oude micro elektronica maar dit is automotive en dus net even iets anders.

nu zijn er in het schema niet zo gekke veel stroom verbruikers, maar wel een aantal sensoren waar naar ik begrijp moeilijk aan te komen is.

weet iemand bijvoorbeeld of de vacuum sensor een stroom verbruiker is of dat hij op inductie werkt?
ik had al wat over de d-jet gelezen op een site over porsche maar erg veel duidelijker werd dat niet.

het lijkt me niet logisch dat de injectoren een knauw hebben gekregen gezien die achter een 3 volt regulator zitten van de ecu maar de cold start krijgt gewoon 12 volt dus die kon op dat moment wel eens 24 voor zijn kiezen gehad hebben.

misschien heeft iemand wel eens eerder 24 volt op een d-jet gezet en weet de gevolgen daar van.

van af morgen ga ik maar eens stevig brain stormen over dit vraag stuk maar mocht er iemand advies hebben graag!

ik hou jullie allen op de hoogte (misschien al onder mijn echte inlog)

bedankt voor het lezen!

F.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-07-2009 17:26 #92592 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic B20f leven inblazen
Het meest kwetsbare aan de d-jet is de kabelboom en de contacten. Controleer de massa-aansluiting. Verder kan er in de tijd wel wat uitgedroogd zijn. Als de accu aan een snellader heeft gehangen zal hoogstens de accu kaduuk zijn. Verder niet direct, lijkt me.
De vacuumsensor is een weerstandsmeter. De cpu is een eenvoudige rekenmachine. De koudestart-luchtschuif kan heel goed stuk zijn.

doet'ie 't of doet 'ie 't niet?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Foppe Talman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-07-2009 18:21 #92591 door Foppe Talman
Beantwoord door Foppe Talman in topic B20f leven inblazen
die accu die moet in ieder geval vernieuwd worden dus da's niet zo erg, morgen maar een nieuwe er in en even iets verzinnen om de oude benzine er uit te krijgen.

ik denk dat ik ook maar even een stuk nieuw benzine slang bij de hand houden.

weet iemand of je de injectoren makkelijk schoon kan maken? ik heb wel ergens zo'n tril bad om sieraden ultrasoon schoon te maken, zou je dat kunnen gebruiken?

bedankt!

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-07-2009 21:16 #92590 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic B20f leven inblazen
<p>Je grootste zorg zal de ECU zijn. Die mag niet aangesloten zijn als er een snellader gebruikt wordt. De rest van de sensoren zal geen probleem zijn. De ECU zit boven de voeten van de passagier tegen het schutbord. Mocht je ECU doorgebrand zijn dan is dat niet zo'n probleem, ze staan regelmatig op Ebay te koop voor niet echt veel geld, Die dingen gaan eigenlijk nooit stuk behalve....Wel op het juiste Bosch serienr letten, de laatste 3 cijfers gaat het om. Verder zou ik het benzinefilter vervangen (onder bij de tank, wel een originele gebruiken) en de benzine vervangen. Meestal zitten de injectoren vast gegumd door de oude benzine. Je kan proberen om de nozzle voorzichtig in te drukken om ze gangbaar te maken. Of laten reviseren bij een injectoren revisie bedrijf, iets van &euro;35 p.st. Wel nwe rubbers om de injectoren plaatsen om lekkage/valse lucht te voorkomen 3 stuks per injector. Kijk ook goed naar de slangetjes van de injectoren zelf, die willen nogal eens poreus zijn. Check onderin de verdeler de 2e set contactpunten voor de aansturing van de injectoren, zit met 2 schroefjes vast en kan je er zo uitpakken, afstellen hoeft niet. Maak ze schoon door er een visitekaartje doorheen te trekken. Geen schuurpapier gebruiken! De fibernokjes licht invetten. De MAP sensor is het slechtst verkrijgbaar, je kan hem controleren door aan de slang te zuigen en kijken of hij een vacuum kan houden. Zit tegen het spatbord voor de accu, handgranaat vormig zeg maar.</p><p> </p><p>Succes!</p><p> </p><p>Op de site van Volvo1800pictures kan je alle manuals, greenbooks en ook een faulttracing manual voor de Djet downloaden, erg handig! Op documents klikken.</p><p> volvo1800pictures.com/ </p><p> </p>

• Foppe Talman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-07-2009 23:27 #92589 door Foppe Talman
bedankt voor de reactie's

vandaag even lekker zitten rommelen maar nog geen resultaat, eerst de cola bruine benzine er maar eens uitgehaald nieuwe er in accu er in en vol verwachting gestart maar nee.....

het is me opgevallen dat ik geen getik hoor van de injectoren, dat hoort toch wel? zou het kunnen dat ze vast gegumd zitten.

ook is het zo dat de pomp niet regelmatig loopt, het lijkt als of er lucht aan gezogen wordt, misschien door een poreus oppomp slangetje van de pomp.....

nog te veel dingen die mis kunnen zijn, morgen maar de injectoren er uit en hun opbrengst maar eens bekijken.

bedankt, en wellicht tot morgen!

F.

• 09951-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
14-07-2009 12:09 #92588 door 09951-dummy
Beantwoord door 09951-dummy in topic B20f leven inblazen
<p>Het is wel zo als je contact aanzet de benzine pomp even loopt tot hij benzine druk heeft opgebouwd, daarna stopt de benzinepomp en gaat weer lopen als de motor loopt.. </p><p>Hartelijke groeten</p><p>Leen</p>

• Foppe Talman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-07-2009 16:01 #92587 door Foppe Talman
Jaaaa hij werkt!!

wat leuk is dat toch, hier en daar wat friemelen en ja hoor werken, nou ja..... op het moment dat de thermostaat openging spoot het koelwater tegen het plafond maar goed hij werkt!

het grootste euvel bleek de injectoren te zijn, wat leuk is is dat in bijna alle fault tracing staat dat als alle injectoren niet werken er waarschijnlijk iets anders mis is dan de injectoren zelf! niets is minder waar in mijn geval, ik had nog een andere liggen en heb die maar eens even aangesloten gashandel open..... en ja hoor hij klikt, warom de andere dan niet?

eerste er uit, schoon gemaakt beetje benzine en flink wat lucht, aansluiten en werken! de andere drie de zelvde behandeling gegeven en met wat horten en stooten kwam hij op gang, hoera!

wat wel opvalt is dat de pomp niet na de voorgeschreven 2 sec uitgaat, dit maakt nu niet zo veel uit maar moet wel anders, ik denk dat een of andere amiricaan de pomp op de vaste spanning gezet heeft nog een puntje dus.

ook loopt hij erg hoog stationair en waar dat stationair schroefje nou zit.... ik had begrepen dat je dit niet met de gas klep mag doen, iemand die het wel weet?

vanavond naar dries om een nieuw thermostaat huis te halen want door deze kan je heen kijken....

bedankt voor de reacties en wordt vervolgd

F.

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2009 19:02 #92586 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic B20f leven inblazen
<p>De stationair schroef zit vooraan in het inl.spruitstuk onder de slang naar het luchtfilter. Grote schroef met contramoer. Alleen met die mag je het stationair afstellen. Lukt dat niet dan blijft je luchtschuif ws open staan .Hoog stationair wordt veroorzaakt door valse lucht. Kunnen ook de rubbers zijn van de injectoren die lucht lekken, vooral de rubberringetjes tussen het injectorhuis en de kop zijn verdacht. Als de pomp constant draait dan is ws het pomprelais doorverbonden omdat het stuk is. Dat is het 2e relais naast de map sensor, aansluiting 30/51 met continu spanning (in het midden) is dan doorverbonden met 87 (geel draad). De B20F heeft een vacuum VERLATING, deze kan je het beste afkoppelen. Slangetje tussen verdeler en inlaatspruitstuk verwijderen en de aansluiting op het spruitstuk afdoppen, anders zuigt ie daar valse lucht. Loopt ie zuiniger en mooier door en reageert beter op het gaspedaal. Zit er alleen op om aan emissie eisen te voldoen maar werkt contra productief. Mooi trouwnes dat je ecu de snellader overleefd heeft! </p>

• Foppe Talman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-07-2009 22:39 #92585 door Foppe Talman
hartelijk dank!

de stationair lijkt nog nooit aan gedraaid te zijn, de luchtklep stelschroef wel.... wat daar van te denken, ik denk dat ik eerst maar eens even valse lucht ga zoeken voor dat ik ergens aan ga draaien, hoe bepaal je de positie van de lucht klep? ik heb al wel gelezen over hoe je de sensor moet afstellen maar dan gaan ze er van uit dat niemand met de klep heeft lopen rommelen.

over de benzine pomp, het relais zit er gewoon nog tussen, het is ook zo dat hij al begint te loeien als je het eerste klikje van het contact aan zet daarom vermoed ik dat ze ooit de spanning van een heel andere plek vandaan hebben gehaald, leuk zoekplaatje!

verlating gaat er in ieder geval af bedankt voor de tip. is er niet een 123 ontsteking met een vervroeging? of zeg ik nu iets stoms.

wordt vervolgd

F.

• Foppe Talman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-07-2009 22:46 #92584 door Foppe Talman
hartelijk dank!

de stationair lijkt nog nooit aan gedraaid te zijn, de luchtklep stelschroef wel.... wat daar van te denken, ik denk dat ik eerst maar eens even valse lucht ga zoeken voor dat ik ergens aan ga draaien, hoe bepaal je de positie van de lucht klep? ik heb al wel gelezen over hoe je de sensor moet afstellen maar dan gaan ze er van uit dat niemand met de klep heeft lopen rommelen.

over de benzine pomp, het relais zit er gewoon nog tussen, het is ook zo dat hij al begint te loeien als je het eerste klikje van het contact aan zet daarom vermoed ik dat ze ooit de spanning van een heel andere plek vandaan hebben gehaald, leuk zoekplaatje!

verlating gaat er in ieder geval af bedankt voor de tip. is er niet een 123 ontsteking met een vervroeging? of zeg ik nu iets stoms.

wordt vervolgd

F.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD