Lekke klep?

  • B.C.M. Voorn (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
14-07-2009 14:06 #49600 door B.C.M. Voorn (GAST)
Lekke klep? is gemaakt door B.C.M. Voorn (GAST)
<p>Heren, </p><p>Zoeken leverde, op het forum niets op. Eerder al een bericht geplaatst over een nogal heftig Harley-geluid van mijn B18D (dubbele SU) aan de schutbordzijde, als ik hard gas geef. Bij lage toeren of zachtjes opbouwen is het geluid niet of nauwelijks te horen. Het lijkt uit de omgeving van het luchtfilter/kop te komen. Geen gebroken klepveer maar wel: afwijkende kleur bougie. Op nummer vier niet koffiebruin, maar droog, zwart, beetje kool. Compressiemeting liet het volgende zien</p><p>1) 11.2</p><p>2) 11.8</p><p>3) 11.8</p><p>4. 10.2</p><p>Er lijkt dus iets aan de hand bij nummer vier. Lekke inlaatklep?</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-07-2009 18:57 #92605 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Lekke klep?
<p>Ik zou zeggen: eerst even een lektest doen: beetje olie op de cilinder en n&oacute;g een keer meten, dan weet je of het compressieverlies door de zuigerveren of de kleppen wordt veroorzaakt. </p><p>W&eacute;l vervelend bij een blok met nog zoveel compressie. Hopen dus dat je het kunt verhelpen met kleppen slijpen.</p><p>Doe dan de andere ook en meet opnieuw? De "D" hoort iets van 12,5 te hebben als de motor nieuw is dacht ik..</p><p>Meet ook de weerstand van de bougiekabels eens? Misschien vind je een verschil bij de 4?</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-07-2009 19:40 #92604 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Lekke klep?
Is het niet de uitlaat pakking die lekt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2009 09:42 #92603 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Lekke klep?
Je kunt ook even perslucht op de cilinder zetten via het bougiegat. Als een klep lekt hoor je hem wel blazen via het spruitstuk of de uitlaat. Wat je beschrijft met de bougie heb ik ook eens gehad. Dat bleek valse lucht te zijn via de aansluiting van het inlaatspruitstuk op het blok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • B.C.M. Voorn (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
15-07-2009 13:33 #92602 door B.C.M. Voorn (GAST)
Beantwoord door B.C.M. Voorn (GAST) in topic Lekke klep?
Excuses, het betreft een B18B (496860). Motor is 3 jaar geleden gereviseerd, nieuwe zuigers+veren, krukaslagers, kop gevlakt etc etc. Weinig kilometers mee gemaakt, ik schat 5000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2009 13:42 #92601 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Lekke klep?
Wat betreft de oorzaak van het Harley geluid sluit ik me aan bij de diagnose van Peter: lekke uitlaatpaking. Ofwel bij de overgang kop-spruitstuk ofwel bij de overgang spruitstuk-voorpijp uitlaat.Voel er eens goed omheen als je gas geeft (bij voorkeur als de motor net gestart is om te voorkomen dat je je handen brandt).Groeten Lars

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • B.C.M. Voorn (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
15-07-2009 14:50 #92600 door B.C.M. Voorn (GAST)
Beantwoord door B.C.M. Voorn (GAST) in topic Lekke klep?
Kan een lekke uitlaatpakking ook de andere symptomen verklaren, compressieverlies en bougiekleur in 4e cilinder?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ido Kempkes (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-08-2009 16:50 #92599 door Ido Kempkes (GAST)
Beantwoord door Ido Kempkes (GAST) in topic Lekke klep?
Die ruim 1 bar lagere compressie duid lijkt mij ook op een lekkage, zou klep kunnen zijn, maar ook koppakking...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.