compressietest/motorcheck

  • Eric Jansen (GAST)
  • aanwezig
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-07-2009 22:17 #49591 door Eric Jansen (GAST)
compressietest/motorcheck is gemaakt door Eric Jansen (GAST)
Hallo, ik ben Sander en heb sinds kort een Amazon 4 deurs uit '65, heerlijke wagen, ik ga hem gebruiken als hobby auto en eventueel vakantieritjes, graag zou ik eens met een kenner naar de auto kijken ivm hoog olieverbruik voornamelijk op de snelweg.
Ben een beetje geschrokken van een liter motorolie per 700 km 10000 km geleden is er een gereviseerde gaskop op gekomen
en ik bespeur geen overmatige lekkages. De motor loopt soepel en heeft voldoende power(zeker na vervanging spruitstukpakking.)
Bougies zijn wit uitgeslagen (heeft met lpg te maken neem ik aan?)
Ik woon in Velp nabij arnhem, ik ben wel handig met auto's maar dit zijn dingen die een ervaren Volvo hobbyist misschien zo weet aan te wijzen.

Alvast dank,

Sander

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • aanwezig
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
18-07-2009 22:53 #92638 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic compressietest/motorcheck
Volgens mij is dat een gebrek aan de olieschraapveren van de zuigers. Er blijft continu een beetje teveel olie achter in de cilinder, dat verbrand zonder sporen na te laten behalve wat afzetting op de bougies (LPG bougies zijn normaal brandschoon/lichtbruin). Niet zo'n probleem vind ik, motorolie is niet duur. Minder hard rijden helpt, en vaker het peil controleren. Voor zover ik weet weinig aan te doen zonder grootschalige motor-operatie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-07-2009 10:52 #92637 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic compressietest/motorcheck
als zoveel olie door verbranding verdwijnt moet uitlaat er pikzwart
uitzien, is direct te controleren met vinger; zie ook eens op dit forum bij
"Olie verdwijnt..." (Willy Beer)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2009 19:19 #92636 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic compressietest/motorcheck
Sorry voor deze off-topic vraag, maar wat is het verschil tussen "Beer" en "de Baere"...? Een vertaling in het Nederlands van een Belgische naam wellicht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • aanwezig
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-07-2009 23:42 #92635 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic compressietest/motorcheck
Bij een olieverbruik van 1 op 700 zou je inderdaad verwachten dat er haast geen zuigerveer meer in de motor zit. De verschijnselen die je vervolgens noemt: Witte bougies en genoeg power zeggen weer heel iets anders. Dat klinkt toch redelijk gezond. Zoals Willy schrijft: Je uitlaat zoou donkerzwart en vettig moeten zijn en de bougies toch minimaal donkerbruin. Maar ik ben wel héél nieuwsgierig naar waar die olie dan wél heengaat? Dat moet toch te vinden zijn? Lekkages kunnen zich heel goed verstoppen: Soms loopt eerst een balk of een of ander kuiltje van het onderstel vol en pas als dát overloopt, zie je waar het lekt. Soms ook lekt het alleen bij het rijden; dan wordt de olie verneveld als het ware door de rijwind en slaat neer op de weg én de onderkant van de auto. Goed tegen roest, maar niet echt wenselijk.
In ieder geval succes met zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-07-2009 08:11 #92634 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic compressietest/motorcheck
Wat ook nog zou kunnen is dat de carterventilatie niet op de juiste manier is aangesloten.
Dan zuigt hij het heel geleidelijk (maar toch snel) uit het carter en doseert hij dat netjes als brandstof.
Dat heb ik zelf ooit eens gehad, zie ook dit oude topic
<table width="98%" cellspacing="0" cellpadding="0" border="0"> <tbody> <tr> <td> <div class="selecteditem"> motorproblemen </div> </td> <td> <div class="selecteditem"> Lars </div> </td> <td> <div class="selecteditem"> 13 </div> </td> <td> <div class="selecteditem"> 24-10-2004 </div> </td> </tr> </tbody></table>
Zie hier sw-em.com/pcv_diagrams.htm wat duidelijke plaatjes van hoe het hoort op de B18 en B20 en B20E.

Succes,
Groeten Lars

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Eric Jansen (GAST)
  • aanwezig
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-07-2009 11:06 #92633 door Eric Jansen (GAST)
Beantwoord door Eric Jansen (GAST) in topic compressietest/motorcheck
De carterventilatie, is wel een ding maar ik denk toch dat er meer aan de hand is,
de ventilatie loopt van de vlamdover naar een nippel op het inlaatspruitstuk, er zit een gesloten vuldop op,
als ik op de snelweg gereden heb heeft deze altijd iets gelekt maar ik kan me niet voorstellen dat dit zoveel is.
Het viel me wel op dat ik bij het starten een rookpluimpje heb maar tijdens het rijden valt me niets op.
Ook niet als ik gas loslaat en later weer gas geef.(bij hogere snelheid op de snelweg)
Wel is de uitlaat lekker zwart, als ik de peilstok uit zijn koker trek en geef gas gebeuren er ook geen rare dingen...
Ik breng hem binnenkort wel een keertje weg naar een specialistisch bedrijf om zeker te zijn dat ik niets kapot rijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2009 11:30 #92632 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic compressietest/motorcheck
Waar ik dan wel benieuwd naar ben is het soort nippel. Je hebt er namelijk twee soorten in:
1) voor de rembekrachtiger
2) voor de carterventilatie
De eerste heeft een grote diameter (ca 5 mm) en de tweede een kleine. Dat wil zeggen er zit een vernauwing in naar circa 1 mm.

Zodra je de eerste met de grote diameter gebruikt voor carterventilatie gaat het mis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Eric Jansen (GAST)
  • aanwezig
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-08-2009 11:06 #92631 door Eric Jansen (GAST)
Beantwoord door Eric Jansen (GAST) in topic compressietest/motorcheck
Ik heb zojuist het nippel bekeken, maar dit is de juiste met een diameter van 1,5mm.
Dus of de olieschraapveren zijn op, of er zit gewoon een flinke lekkage die bij hogere snelheden de olie eruit gooit,
maar de onderkant van de auto is redelijk droog dus ik verwacht het laatste eigenlijk niet.
wordt dus vooral binnendoor rijden wat niet erg is omdat eigenlijk alleen snelwegritten olie slurpen.
En heel hard gaan sparen voor een motorrevisie die dan ooit nodig zal zijn.

Groet Sander

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2009 08:40 #92630 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic compressietest/motorcheck
<p>Dag Gert,</p><p>
toch nog een laat antwoord op je off-topic vraagje (zie enkele mails hiervoor):</p><p>
ik heb niet direct weet van enig verband tussen beide namen, en
specialisten ter zake blijkbaar ook niet: bvb op de site
www.geocities.com/de_baere/inleidingboek.html is er (in 1ste
paragr.) sprake van "...Een andere verklaring zou kunnen zijn dat de
naam [De Baere] komt van "De Beer", "Debeir" enz. wat uiteraard verwijst
naar het dier met die naam."</p><p>
Iemand uit mijn vak vroeg me ooit op bijeenkomst of ik soms iets te maken
heb met de familie "de Beers" uit Zuid-Afrika (dus deze met de diamanten
aldaar) - bij mijn weten echter (spijtig genoeg, of gelukkig maar?) helemaal niets. </p><p>
Groeten, Willy DB</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.