- Berichten: 2
Verschil tussen B18A en B18D
- Frank Groothuijse (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2009 12:32 #49583
door Frank Groothuijse (GAST)
Verschil tussen B18A en B18D is gemaakt door Frank Groothuijse (GAST)
<p>Ik ben geïnteresseerd in een Amazone uit 1964 die te koop staat als een 122 S (met B18D motor, 90 pk), maar deze blijkt bij nader inzien een 131 (met B18A motor, 75 pk) te zijn. Mijn vraag is in hoeverre dit verschil daadwerkelijk merkbaar is en of dit een goede reden is om een lagere prijs te bedingen. </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
23-07-2009 12:48 #92683
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Verschil tussen B18A en B18D
<p>Ik zou van geen enkele motor ook maar iets geloven, ze zijn allemaal al een keer uit elkaar gehaald. Tenzij er een heel goed gedocumenteerd verhaal bijzit.</p><p>De enkele carburateur is makkelijker, de dubbele mooier, wat vind je belangrijk? De B18D raast wat langer door dus je topsnelheid zal wat hoger liggen.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23-07-2009 19:19 #92682
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Verschil tussen B18A en B18D
<p>Net wat Marc zegt: bijna alles past van verschillende motoren op elkaar. </p><p>Of het dan ook helemaal goed functionneert is een tweede.</p><p>Veel 2 carburateurs versies werden teruggebouwd naar 1 carburateur, dwz wél de nokkenas en verdeler uit de B of D, maar 1 carb. Dit omdat veel mensen de 2 carbs niet goed kregen afgesteld. Vaak ook doordat de boel een tikkeltje versleten raakte!. </p><p>Ons probleem is dat je niet weet of de compressieverhouding, vervroegingskarakteristiek en voorontsteking bij het blok horen. Voor zover ik weet was in een sedan de motor altijd een A of een B en in Combi's een A of een D.</p><p>Het hoeft niet zo'n probleem te zijn, zolang je maar niet heel veel geld betaald voor een relatief zeldzame "GT" terwijl het dat niet is!</p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
23-07-2009 22:19 #92681
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Verschil tussen B18A en B18D
<p>het belangrijkst: hoe rijdt de auto?</p><p>beter een goede B18A dan een gare B18D!</p>
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank Groothuijse (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
24-07-2009 09:05 #92680
door Frank Groothuijse (GAST)
Beantwoord door Frank Groothuijse (GAST) in topic Verschil tussen B18A en B18D
Dank voor jullie reacties! De gegevens in de advertentie bleken niet te kloppen... (geen kwade opzet). Het is een orginele B18A motor. Hij reed goed en zag er goed uit en heeft een redelijke prijs, dus ik koop 'm.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Henk Nieuwendijk (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 34
02-09-2009 12:47 #92679
door Henk Nieuwendijk (GAST)
Beantwoord door Henk Nieuwendijk (GAST) in topic Verschil tussen B18A en B18D
<p>ik had in mijn 145 een b20a , maar hij was erg moe</p><p>ik heb een gereviseerde b18a met 35duizend km erin gehangen en deze doet het beter dan de b20</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.