Nokkenas keuze en stappen vervangen.

Lees meer
06-08-2009 09:20 #49556 door Arco Ruighaver (GAST)
Nokkenas keuze en stappen vervangen. is gemaakt door Arco Ruighaver (GAST)
<p>Kan iemand mij vertellen wat de stappen zijn om een nokkenas te vervangen in een B20?
Ik wil deze waarschijnlijk vervangen, Ik weet niet exact wat voor nokkenas ik nu heb, het basisblok was een B20A maar ben vergeten te kijken toen dit blok uit de auto lag. Ook weet ik nog niet exact wat voor nokkenas ik moet gaan kopen.</p><p>De specificaties van de auto zijn:</p><p>Volvo Amazon 1967 met B20 blok.
Dubbele HIF6 of Weber 36/36DCD (Hif's zitten er nu op, en ik ben de Weber aan het klaarmaken).
Doorgeslepen Spruitstuk, met los alluminium inlaatspruitstuk voor de HIF's of de Weber.
M40 Versnellingsbak,Pertronix Ontsteking.
Koppeling, Waterpomp, Drukgroep, Cilinderkop, Rubberen krukaskeerringen is/zijn een jaar geleden allemaal vervangen.3cm rondom verlaagt, IPD 28mm Voor, PU bovenste draagarmen, panhardstang,hardyschijf etc.


Volgens mij zijn dit de stappen voor het vervangen van de nokkenas, maar misschien vergeet ik iets essentieels.

- Radiateur eruit.
- Snaar + Poulies los.
- Distributiedeksel eraf.
- Distributie tandwielen eraf.
- Kleppendeksel los
- Stoterstang los
- Nokvolgers eruit
- Nokkenas eruit</p><p>en dan vervolgens weer opbouwen?
Iemand suggesties tbv de nokkenas, en de sets die het VOD verkoopt (275764 voor een K-Nokkenas) , is dat incl nokvolgers/stoterstangen etc ? En kan iemand mij vertellen waaraan ik het huidige type nokkenas kan herkennen?</p><p>Groetjes Arco</p>

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2009 14:33 #92819 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Nokkenas keuze en stappen vervangen.
<p>Hoi!</p><p>Je lijstje klopt wel. Ik zou w&eacute;l eerst de tuimelas weghalen voordat je de stoterstangen verwijdert, want dan kan je er lekker bij.? Pas trouwens op met dat eruit trekken: de volgers willen er nog wel eens aan vast blijven zitten en dan maak je een kans dat ze eraf vallen en onder in het blok duvelen.</p><p>Vverder ga je ervan uit dat alle lagerschalen nog goed zijn?</p><p>Je moet misschien eens contact opnemen met Tinus Techniek (Ben Flierman), die heeft een wilde en minder wilde nokkenas die goed kunnen passen bij je setup, afhankelijk van wat voor karakter je wilt. </p><p>Ik zou eerst de sproeierbezetting + compressieverhouding met hem bespreken.</p>

Amazon Combi 1967- 144deLuxe Overdrive 1972- 2x 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE estate 1997(+MY'16 XC60 AWD)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2009 14:57 #92818 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic Nokkenas keuze en stappen vervangen.
Ik demonteer ook altijd de cylinderkop en de complete verdeler.............

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2009 15:04 #92817 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Nokkenas keuze en stappen vervangen.
<p>Henry!</p><p> </p><p>Oeps, verdeler vergeten! Die moet er natuurlijk w&eacute;l uit en ook het tandwieltje eronder! Mooi dat er meer opletten!</p><p>De kop hoeft er niet pers&eacute; af wat mij betreft.</p>

Amazon Combi 1967- 144deLuxe Overdrive 1972- 2x 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE estate 1997(+MY'16 XC60 AWD)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2009 16:42 #92816 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic Nokkenas keuze en stappen vervangen.
<p>Laten we de benzinepomp er ook maar af (laten) halen en wat de cylinderkop betreft, die demonteer ik om de nokvolgers te kunnen verwijderen als dat al makkelijk lukt. Dat wil nog wel eens moeizaam gaan door aangekoekte olieresten aan de zijkant van de onderzijde, zeker als het blok al de nodige ervaring heeft. Als het motorblok nog warm is, komen de volgers er in dat geval overigens net iets makkelijker uit zo is mijn ervaring. </p><p> </p>

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2009 17:13 #92815 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Nokkenas keuze en stappen vervangen.
<p>Jij bent er beter bij dan ik Henry! </p><p>Het zal de warmte zijn! Natuurlijk moet de benzinepomp er ook uit. </p><p>Zolas eerder gezegd: de kop hoeft van mij niet dringend, als je de stoter eerst van onder naar linnks of rechts dwingt, springt-ie wel los van de stoter. Die kun je er met een goed tangetje dan voorzichtig uithengelen.</p><p>Maar ieder zijn voorkeuren hoor!</p>

Amazon Combi 1967- 144deLuxe Overdrive 1972- 2x 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE estate 1997(+MY'16 XC60 AWD)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-08-2009 14:56 #92814 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Nokkenas keuze en stappen vervangen.
Tom, hoe hengel jij de nokvolgers er uit zonder de kop er af te halen? De gaten in de kop voor de stoterstangen zijn te klein om ook de nokvolgers erdoor te halen. Met een heel lang en speciaal tangetje en veel geduld kan ik mij voorstellen dat je de volgers mogelijk wel omhoog kan liften, maar ze moeten omhoog blijven ook, anders kunnen ze zodra de as eruit is weer omlaag het blok in vallen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-08-2009 17:11 #92813 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Nokkenas keuze en stappen vervangen.
<p>Arco, Henry en Ivo, je hebt in dit draadje niet veel aan me: ik ben abuis en had m'n mond moeten houden.</p><p>Ik heb een ander blok in m'n hoofd, waarbij ik met een speciale lange tang met een klembekje (uit de gezondheidszorg) de volgers kan pakken. Met de b18 en b20 kop kan dat niet, omdat de gaten voor de stoterstangen te klein in diameter zijn.</p><p>Natuurlijk moet de kop eraf.</p><p> </p><p><strong>Excuses</strong>, ik erger me er zelf notabene vaak aan als er antwoorden komen die niet kloppen!!</p>

Amazon Combi 1967- 144deLuxe Overdrive 1972- 2x 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE estate 1997(+MY'16 XC60 AWD)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-08-2009 10:11 #92812 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Nokkenas keuze en stappen vervangen.
Kijk ook eens bij tinustechniek deze heeft een aantal nokkenassen die goed passen bij je Weber, prijsvergelijking is handig Overigens zijn de nokkenassennatuurlijk zonder de volgers en stangen. Op iedere nokkenas staat met een letter het type vermeld. bv 'K'

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2009 10:26 #92811 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Nokkenas keuze en stappen vervangen.
<p>Dank jullie voor alle reacties, helaas dat de kop eraf moet, dat maakt het weer wat meer werk.</p><p>Waar vind ik het merkteken van het huidige type nokkenas, kan ik dit zien terwijl alles gemonteerd is (dus wellicht met een zaklamp naast de stoterstangen naar beneden kijken ?</p><p>Ik houd jullie op de hoogte</p><p>Gr Arco</p>

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.