Lawaai uit de motor

• Paul Franse
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-08-2009 11:51 #49530 door Paul Franse
Lawaai uit de motor is gemaakt door Paul Franse
<p>Het betreft een B20F op lpg. Het volgende gebeurd: stationair loopt de motor netjes, maar bij ongeveer 1500 toeren klinkt er een hard mechanisch geluid (metaal op metaal) en neemt het toerental iets toe. De motor is rumoeriger als normaal, een soort resonerend geluid, en lijkt wat onrustiger te lopen (dit is wat moeilijk vast te stellen op hogere toeren). Dit zowel op gas als op benzine. Het geluid lijkt voor uit de motor te komen. Ik heb de distributietandwielen bekeken maar kan er op het eerste oog niets aan ontdekken. Ontstekingsmodule is er uit gehaald (123 ignition), ook hier geen schade, de oliepomp is met een lange schroevedraaier probleemloos rond te draaien. In de afstelling van de kleppen lijkt geen probleem te zitten, de klepstoters worden op het oog voldoende gelicht. Ik zit ook te denken aan een gebroken veer in de koppelingsplaat, maar daar lijkt het geluid in eerste instantie niet vandaan te komen.</p><p>Extra info, het geluid treedt zowel belast als onbelast op, de auto rijdt verder normaal. Een en ander is vrij plotseling op komen zetten tijdens een langere rit. Mijn vrouw was er mee onderweg en kan mij verder geen bijzonderheden geven.</p><p>Komt iemand dit bekend voor? Heeft iemand een idee waar ik verder nog naar zou kunnen kijken? Alle reacties zijn welkom....</p><p>Groet, Paul Franse</p><p> </p>

Life is what you make it!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-08-2009 14:20 #92946 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Lawaai uit de motor
<p>Ik heb zo te horen het zelfde en ik begin een lager te verdenken. Misschien een bigend. </p><p>De motor loopt ook wat onregelmatiger stationair en het geluid is de ene keer wat harder dan de andere keer.</p><p> </p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-08-2009 14:54 #92945 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Lawaai uit de motor
<p>Idem. Bij hogere toerentallen en warme olie wordt het geluid sterker. Meest het drijfstanglager van cil. 1 of 4, het geluid is redelijk goed te plaatsen voor of achterin het blok. Ws. zit er al een metallic glans van losgeslagen lagermateriaal in de motorolie. Ik heb met zoiets een km of 40 doorgereden en toen was er al schade aan de krukas, ik zou er gelijk wat aan doen.</p>

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-08-2009 17:14 #92944 door Tom Steverink
<p>Ik heb nog geen metallic in de olie, maar ik rijd ook niet zoveel met de 140 de laatste tijd. </p><p>Ik heb al een goed onderblok bij het revisiebedrijf liggen, inclusief krukas........</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-08-2009 18:18 #92943 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Lawaai uit de motor
Denk ook aan een breuk van een van de klepveren, om een of andere reden is de B20F hier wat gevoeliger voor, zeker op LPG.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Paul Franse
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-08-2009 19:35 #92942 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic Lawaai uit de motor
<p>We hebben inmiddels tot onze spijt besloten niet meer te investeren in de 145 als dagelijkse gebruiksauto. Behalve de motorschade is er nog laswerk aan de bodem en een stuurhuisrevisie. Afgelopen jaar is de versnellingsbak en de overdrive tijdelijk vervangen door die uit mijn restauratieproject, de aandrijfas is vervangen en nog wat meer zaken. Omdat we niet meer kunnen overzien wat er verder nog komt hebben we besloten om hem te verkopen, loop of sloop. Hij wordt dan verkocht met een te reviseren motor, versnellingsbak en overdrive. De motor is een B20F LPG met een nieuwe kop uit 2008, dus waarschijnlijk alleen het onderblok te reviseren. Extra's zijn een 123 ignition, trekhaak, roofrack, hondenrek en stereo met CD-wisselaar. De carrosserie is redelijk,op de parkeerdeukjes waar we hem mee kochten na. Op de airco na werkt in principe alles, behalve de revisie-onderdelen. Ik denk dat ik als ik hem laat slopen (slooppremie) en diverse onderdelen los verkoop ik er ongeveer 1500 euro voor kan krijgen. Als er een liefhebber is die er meer voor wil geven kan hij zich melden via paul.en.marieke(at)zonnet.nl, ook voor meer informatie.</p><p>@Ed, de klepveren zien er goed uit, dit heb ik bekeken bij de afstelling van de kleppen en de lifthoogtes van de klepstoters. Ik denk dat Tom en Marc het bij het rechte eind hebben....</p><p>Groet,</p><p>Paul Franse</p><p>P.S. de auto staat ook al bij vraag en aanbod</p><p> </p>

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-08-2009 13:52 #92941 door Tom Steverink
<p>H&eacute; Paul,</p><p>jammer van je conclusie. </p><p>Je hebt ook nog een restauratieproject? Daar ga je toch wel mee door hoop ik?</p><p>Ik denk dus niet dat je van plan bent om losse onderdelen te verkopen? Zoals de cilinderkop, bak met overdrive, 123 ignition etc?</p>

• Paul Franse
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-08-2009 14:56 #92940 door Paul Franse
<p>Hallo Tom (e.a.),</p><p>het lopende restauratieproject zal zelfs meer gestalte krijgen omdat ik niet meer zoveel tijd onder de 145 door zal hoeven brengen. Ik heb vandaag een bijzonder goede deal kunnen maken met een slooppremie actie, waardoor de inruil nog op 2250,-euro kwam. Ik ga er van uit dat zelfs een liefhebber dat niet meer voor de auto zal geven. Het allermooiste aan de deal is dat ik de auto aan mag bieden zonder blok etc. , ik kan dus een en ander gebruiken/verkopen. Het is zelfs zo dat ik ter plekke op hun brug en met hun gereedschap het blok uit mag bouwen. Als er mensen zijn die interesse hebben in het blok (kaal of compleet) en die mee willen helpen met uitbouwen, dan hoor ik dat graag (dat zal ergens komende week zijn in Helmond).</p><p>Tot mijn spijt geldt de regeling bij aanschaf van een andere auto vanaf bouwjaar 2001, en dan ligt een volvo toch boven het budget. We zullen ons de komende tijd dan ook verplaatsen in een opel vectra. Hopelijk zijn we dan toch welkom op het kampeerweekend :-)</p><p>Groet,</p><p>Paul</p><p> </p>

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-08-2009 08:57 #92939 door Tom Steverink
<p>En wat is het restauratie patientje precies? Ook een 145?</p><p>Jammer, ik was je met alle plezier komen helpen en voor de kop en eventueel overdrive wil ik best betalen, maar ik heb de komende weken door omstandigheden echt geen tijd. Pas na 12 september kan ik je komen helpen, maar dat zal te laat zijn?</p><p>Zonde, ik hoop dat de spullen die eraf gaan goed terecht komen. het is t&oacute;ch altijd een beetje treurig, een gesloopte auto.</p>

• Paul Franse
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-08-2009 10:12 #92938 door Paul Franse
<p>Het restauratie patientje is een amazon combi uit '67. Gezien de reacties tot nu toe lijkt het erop dat alle bruikbare spullen van de 145 hun weg vinden naar liefhebbers, dat komt gelukkig wel goed. De "ontmanteling" zal komende week plaatsvinden. Ik zal een aantal nu nog niet verkochte zaken opslaan om op latere termijn nog wat specifieker te adverteren.</p><p>Groet,</p><p>Paul</p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD