warm draaien motor

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-01-2025 04:56 #1047994 door Johan Geers (GAST)
warm draaien motor is gemaakt door Johan Geers (GAST)
Ik heb de laatste tijd een raar verschijnsel met het warm draaien van de motor.
Het volgende doet zich voor ik start de auto en de motor draait goed op choke.
Na een tijdje begint de motor onrustig te draaien doe dan choke wat terug om de motor rustig te laten draaien.
Doe dan de choke geheel terug warna de motor begint te schudden net alsof hij op drie cilinders draait.
Zet de motor uit en laat deze voor een minuutje stilstaan, start de motor en deze draait als een zonnetje.
Dit is er langzaam ingeslopen vroeger was het zo dat wanneer ik de choke geheel terug duwde de motor rustig stationair draaide, dat is nu alleen wanneer ik de motor even stilzet en weer start.
Wat heb ik al gedaan; alle flenspakkingen van de carburators vervangen.
Een nieuwe bobine, verdeler al een een keer uitgewisseld, nieuwe bougies.
Compressie gemeten bij alle vier cilinders ongeveer 10bar
Met colortune verbranding gemeten is goed meting gedaan bij warme motor
Olie en water blijven op pijl.
Je zult zeggen waar maak je je druk om als hij warm is loopt hij toch goed maar als je de stad in moet en de motor ligt een beetje te schudden vind ik dat toch lastig.
Warm draait het als een zonetje maar koud ik ben beter gewend. 
Waar zou ik het nog moeten zoeken om dit weer een beetje normaal te krijgen. 

Alvast bedankt. 

m.vr.gr. Johan Geers  

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-01-2025 09:37 #1047995 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic warm draaien motor
Valse lucht? M.n. tussen spruitstuk en cilinderkop.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-01-2025 19:53 #1048010 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic warm draaien motor
Als je LPG gebruikt kan er een klep op het punt staan de geest te geven. Ik heb dat ooit gehad bij een peugeot 404.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2025 08:12 #1048011 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic warm draaien motor
Ik vrees dat Han gelijk heeft.
De twee moeren waarbij mijn de idle up actuater (heb k nodig vor mijn airco) mee vast zit zijn twee moeren van het spruitstuk (zie foto)
Deze twee waren los altans ik kon ze een hele slag aandraaien.
Hoe ze los zijn gekomen weet ik niet, want ik zet altijd de moeren vast laat de motor warm lopen en dan de andere dag wanneer de motor koud is draai ik alle moeren nog een keer aan.
De rest van de moeren stonden nog knoertvast.
Ik ga nu lockringen met locktide de moeren opnieuw vastzetten.
Ik heb de motor al een keer laten lopen met aangedraide moeren het leek mij al beter.
Anders een nieuwe spruitstuk pakking.

Han bedankt voor de gouden tip, ik had dit niet verwacht.

En voor Joop ik rijdt niet op LPG alleen op Euro95.
Euro 98 en LPG moet ik 45 km voor rijden daar doe je hier (Filipijnen) twee uur over.

m.vr.gr.

Johan Geers

 
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2025 19:12 #1048017 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic warm draaien motor
Johan,
Eigenlijk ben ik verbaasd dat jij deze fout niet verwacht had. Is op dit forum al -tig keer vermeld als een grote boosdoener.

Ook in het vierluik dat ik vorige jaar gepubliceerd heb in het VKM wordt dit aangegeven als het eerste wat je moet testen.
Deze test duurt slechts 10 seconden en geeft meteen een hele duidelijk antwoord.

Feitelijk heb je nu voor de "kat zijn viool" een viertal componenten vervangen zonder resultaat. Misschien het artikel in VKM102 er nog eens een keertje op naslaan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-02-2025 00:24 #1048019 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic warm draaien motor
Beste Han, omdat mijn procedure van het aandraaien voor mij een waterdichte procedure is heb ik daar niet naar gekeken.
Dus moet ik met schaamte bekennen dat mijn procedure niet zo waterdicht is.
Maar ja ik moet bekennen als pensioenado dat het sleutelen aan een Volvo nog steeds en genot is ook al zit ik met een bomvol motorcompartiement.(i.v.m airco)
En ik zal het artiekel er eens op naslaan.

bedankt.

m.vr.gr.

Johan Geers  

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-04-2025 06:13 #1476714 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic warm draaien motor
Ik dacht dat het over was maar niets was minder er was geen lek aan spruitstuk en carburators (remreiniger test).
Ik dacht dan kan het nog maar een ding zijn de onsteking, maar ja als hij warm was liep hij goed ook vonken getest met stroboscoop er gingen vonken richting bougie’s.
Dus als eerste alle kabels gecontroleerd de aansluitingen op de kap waren schoon.
Bij controle van kabel bougie een zag ik koperoxidatie maar hij meette nog wel goed door 1,3 kohm incl kap (haakse kap i.v.m comprsessor aircon).
Kabel twee was stuk onderbroken, kabel drie idem,
kabel vier was goed (1KOHM incl kap)
Dus als je bobine maar sterk genoeg is krijg je heus wel een vonk bij je bougie maar of dat deze sterk genoeg is dat is nog maar de vraag.
En ik had een van de symptonen die horen bij slechte bougiekabels het niet goed lopen (koude motor informatie van internet gehaald).
De bougiekabels waren van 2017 dus acht jaar en dat staat ongeveer (als ik internet mag geloven) voor bougiekabels (We raden aan de bougiekabels te vervangen op het moment dat je ook de bougies vervangt.
Lees in de handleiding wanneer dit aangeraden wordt, maar meestal is dat tussen de 50.000 en 75.000 kilometer of rond de 8 jaar.
Heb je een sportieve auto dan moet je ze meestal om de vijf jaar vervangen.Apr 11, 2022)

Daar er hier geen VOD is heb ik ze zelf moeten maken ik heb als terminals dit shopee.ph/New-10PCS-34605-Universal-Spar...18331152.24158741524 gebruikt en voor de kabel heb ik deze shopee.ph/Universal-Copper-Retail-Meter-...16240366.23619446753 gebruikt.De terminals waren te lang voor de rubber hoesjes, dus ik moet nog op zoek naar langere hoesjes.
Zie foto
De kabelkern was wel dunner 1,1mm dan de orginele 1,9mm ik hoop dat dat geen problemen gaat geven.
De kappen heb ik hergebruikt ik denk dat daar weining mis mee kan gaan ze meette 1 kohm voor de rechte kappen en 1,3 kohm voor de haakse kap.
Zo juist de auto geprobeert lijkt mij nu goed.Later even de kleur van de bougies bekijken.
Ik heb ook het artiekel van Han gelezen omtrent de bobine ik ben toen op zoek gegaan naar artiekels omtrent prestaties van bobine’s maar fabrieken geven weining of niets prijs.
Het enige van wat je leest zijn kreten van “super,universeel. Sterke vonk, minder verbruik” en wat al niet meer van die onzin.
Maar testrapporten van wat Han heeft gedaan zie je niet altans ik heb ze niet kunnen vinden. 

Nu op naar het volgende problem heeft niets met Volvo te maken aardfout in buitenverlichting. 

m.vr.gr. 

Johan Geers 
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD