warm draaien motor
- Johan Geers
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-01-2025 04:56 #1047994
door Johan Geers
warm draaien motor is gemaakt door Johan Geers
Ik heb de laatste tijd een raar verschijnsel met het warm draaien van de motor.
Het volgende doet zich voor ik start de auto en de motor draait goed op choke.
Na een tijdje begint de motor onrustig te draaien doe dan choke wat terug om de motor rustig te laten draaien.
Doe dan de choke geheel terug warna de motor begint te schudden net alsof hij op drie cilinders draait.
Zet de motor uit en laat deze voor een minuutje stilstaan, start de motor en deze draait als een zonnetje.
Dit is er langzaam ingeslopen vroeger was het zo dat wanneer ik de choke geheel terug duwde de motor rustig stationair draaide, dat is nu alleen wanneer ik de motor even stilzet en weer start.
Wat heb ik al gedaan; alle flenspakkingen van de carburators vervangen.
Een nieuwe bobine, verdeler al een een keer uitgewisseld, nieuwe bougies.
Compressie gemeten bij alle vier cilinders ongeveer 10bar
Met colortune verbranding gemeten is goed meting gedaan bij warme motor
Olie en water blijven op pijl.
Je zult zeggen waar maak je je druk om als hij warm is loopt hij toch goed maar als je de stad in moet en de motor ligt een beetje te schudden vind ik dat toch lastig.
Warm draait het als een zonetje maar koud ik ben beter gewend.
Waar zou ik het nog moeten zoeken om dit weer een beetje normaal te krijgen.
Alvast bedankt.
m.vr.gr. Johan Geers
Het volgende doet zich voor ik start de auto en de motor draait goed op choke.
Na een tijdje begint de motor onrustig te draaien doe dan choke wat terug om de motor rustig te laten draaien.
Doe dan de choke geheel terug warna de motor begint te schudden net alsof hij op drie cilinders draait.
Zet de motor uit en laat deze voor een minuutje stilstaan, start de motor en deze draait als een zonnetje.
Dit is er langzaam ingeslopen vroeger was het zo dat wanneer ik de choke geheel terug duwde de motor rustig stationair draaide, dat is nu alleen wanneer ik de motor even stilzet en weer start.
Wat heb ik al gedaan; alle flenspakkingen van de carburators vervangen.
Een nieuwe bobine, verdeler al een een keer uitgewisseld, nieuwe bougies.
Compressie gemeten bij alle vier cilinders ongeveer 10bar
Met colortune verbranding gemeten is goed meting gedaan bij warme motor
Olie en water blijven op pijl.
Je zult zeggen waar maak je je druk om als hij warm is loopt hij toch goed maar als je de stad in moet en de motor ligt een beetje te schudden vind ik dat toch lastig.
Warm draait het als een zonetje maar koud ik ben beter gewend.
Waar zou ik het nog moeten zoeken om dit weer een beetje normaal te krijgen.
Alvast bedankt.
m.vr.gr. Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-01-2025 09:37 #1047995
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic warm draaien motor
Valse lucht? M.n. tussen spruitstuk en cilinderkop.
31-01-2025 19:53 #1048010
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic warm draaien motor
Als je LPG gebruikt kan er een klep op het punt staan de geest te geven. Ik heb dat ooit gehad bij een peugeot 404.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
- Johan Geers
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-02-2025 08:12 #1048011
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic warm draaien motor
Ik vrees dat Han gelijk heeft.
De twee moeren waarbij mijn de idle up actuater (heb k nodig vor mijn airco) mee vast zit zijn twee moeren van het spruitstuk (zie foto)
Deze twee waren los altans ik kon ze een hele slag aandraaien.
Hoe ze los zijn gekomen weet ik niet, want ik zet altijd de moeren vast laat de motor warm lopen en dan de andere dag wanneer de motor koud is draai ik alle moeren nog een keer aan.
De rest van de moeren stonden nog knoertvast.
Ik ga nu lockringen met locktide de moeren opnieuw vastzetten.
Ik heb de motor al een keer laten lopen met aangedraide moeren het leek mij al beter.
Anders een nieuwe spruitstuk pakking.
Han bedankt voor de gouden tip, ik had dit niet verwacht.
En voor Joop ik rijdt niet op LPG alleen op Euro95.
Euro 98 en LPG moet ik 45 km voor rijden daar doe je hier (Filipijnen) twee uur over.
m.vr.gr.
Johan Geers
De twee moeren waarbij mijn de idle up actuater (heb k nodig vor mijn airco) mee vast zit zijn twee moeren van het spruitstuk (zie foto)
Deze twee waren los altans ik kon ze een hele slag aandraaien.
Hoe ze los zijn gekomen weet ik niet, want ik zet altijd de moeren vast laat de motor warm lopen en dan de andere dag wanneer de motor koud is draai ik alle moeren nog een keer aan.
De rest van de moeren stonden nog knoertvast.
Ik ga nu lockringen met locktide de moeren opnieuw vastzetten.
Ik heb de motor al een keer laten lopen met aangedraide moeren het leek mij al beter.
Anders een nieuwe spruitstuk pakking.
Han bedankt voor de gouden tip, ik had dit niet verwacht.
En voor Joop ik rijdt niet op LPG alleen op Euro95.
Euro 98 en LPG moet ik 45 km voor rijden daar doe je hier (Filipijnen) twee uur over.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-02-2025 19:12 #1048017
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic warm draaien motor
Johan,
Eigenlijk ben ik verbaasd dat jij deze fout niet verwacht had. Is op dit forum al -tig keer vermeld als een grote boosdoener.
Ook in het vierluik dat ik vorige jaar gepubliceerd heb in het VKM wordt dit aangegeven als het eerste wat je moet testen.
Deze test duurt slechts 10 seconden en geeft meteen een hele duidelijk antwoord.
Feitelijk heb je nu voor de "kat zijn viool" een viertal componenten vervangen zonder resultaat. Misschien het artikel in VKM102 er nog eens een keertje op naslaan?
Eigenlijk ben ik verbaasd dat jij deze fout niet verwacht had. Is op dit forum al -tig keer vermeld als een grote boosdoener.
Ook in het vierluik dat ik vorige jaar gepubliceerd heb in het VKM wordt dit aangegeven als het eerste wat je moet testen.
Deze test duurt slechts 10 seconden en geeft meteen een hele duidelijk antwoord.
Feitelijk heb je nu voor de "kat zijn viool" een viertal componenten vervangen zonder resultaat. Misschien het artikel in VKM102 er nog eens een keertje op naslaan?
- Johan Geers
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-02-2025 00:24 #1048019
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic warm draaien motor
Beste Han, omdat mijn procedure van het aandraaien voor mij een waterdichte procedure is heb ik daar niet naar gekeken.
Dus moet ik met schaamte bekennen dat mijn procedure niet zo waterdicht is.
Maar ja ik moet bekennen als pensioenado dat het sleutelen aan een Volvo nog steeds en genot is ook al zit ik met een bomvol motorcompartiement.(i.v.m airco)
En ik zal het artiekel er eens op naslaan.
bedankt.
m.vr.gr.
Johan Geers
Dus moet ik met schaamte bekennen dat mijn procedure niet zo waterdicht is.
Maar ja ik moet bekennen als pensioenado dat het sleutelen aan een Volvo nog steeds en genot is ook al zit ik met een bomvol motorcompartiement.(i.v.m airco)
En ik zal het artiekel er eens op naslaan.
bedankt.
m.vr.gr.
Johan Geers