carterventilatie

• Hanzi 145
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
28-10-2024 07:03 #1047014 door Hanzi 145
Beantwoord door Hanzi 145 in topic carterventilatie
Bart heeft een B20, Niek.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-10-2024 13:24 #1047015 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic carterventilatie
Dat is mij bekend. Ik wilde slechts aangeven welke mogelijkheden er zijn. Het systeem toegepast op de oudere B 18 motoren , met de oude (“gesloten “) olievuldop , en met het metalen pijpje (of rubber slang ) van het eitje  naar de straat , werkt ook op een B20. Men dient dan uiteraard het pijpje op het luchtfilter  en de nippel  (met smalle doorgang )op het spruitstuk dicht te maken. Nogmaals het eitje van het b18 blok past niet op een b20 motorblok.Er is verschil in diameter. Succes !

vriendelijke groet, Niek de Boer.

• Hanzi 145
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-11-2024 08:41 #1047052 door Hanzi 145
Niet alleen de maat van de aansluiting op het blok, maar ook de opbouw van het eitje is anders. Bij de B18 zit er een klepje in en ik betwijfel of de carterventilatie goed functioneert als de slangen verkeerd om zijn aangesloten waardoor de ventilatierichting verandert.

• Marco Wuyts
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-12-2024 19:47 #1047449 door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic carterventilatie

De slang gaat inderdaad naar de rembekrachtiging.
--> dat is goed, vooral laten zitten.

Bij mij is dat gat aan de carburator echter al bezet en zit daar een vacuumslang naar de delco.
--> dat is ook goed, ook laten zitten.

Centraal op het inlaatspruitstuk zit inderdaad een soort "pin" in gevezen. 
--> dat zal de (dichtgemaakte?) nippel zijn waar de slang vanaf de oievuldop op hoort.

bij de luchtfilter is er volgens mij wel een gaatje voorzien. 
--> en daar (op je foto geel omcirceld) zou de slang vanaf het eitje op moeten zitten.

Zijn in principe allemaal milieu-aanpassingen geweest. Alles open -zoals bij jou- functioneert voor je motor prima, maar is dus minder netjes.

De carterventilatie loopt bij mij gewoon weg onder de auto.  Op zich heb je daar geen last van maar ik zie dat het van een dikke naar een dunne slang gaat en dan helemaal naar onder; een beetje een (zweedse)puzzel.  De manier waarop ze lopen zorgt ervoor dat ik amper aan mijn oliestok kan.

Ik ga daarom toch maar een slang bestellen voor de carterventilatie (eitje) naar de luchtfilter.  Er is echter nog 1 onderdeel dat bij op de bouwtekening staat : "vlamdover" (419771). 

"vlamdover" klinkt vrij dramatisch want als die er niet is lijkt het alsof er iets in de fik kan schieten.

Deze is echter niet meer te krijgen via de shop en ik heb geen idee of dat nu een heel belangrijk onderdeel is.  Mogelijk zit het er bij mij nog wel ergens tussen maar daarvoor moet ik alles demonteren. 

Is dit een essentieel onderdeel of kan je zonder ?

• Hanzi 145
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-12-2024 22:24 #1047458 door Hanzi 145
Als ik me niet vergis zit die vlamdover in het eitje (opgerold plaatje metaal in aansluitbuisje?).
Maar of die nou wel of niet in dat eitje aanwezig is, is volgens mij niet heel boeiend. Slang gewoon op het metalen buisje aan de bovenkant van het eitje schuiven en daarvandaan naar het luchtfilter en klaar ben je.

• Marco Wuyts
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-02-2025 22:40 #1048245 door Marco Wuyts
Inmiddels heb ik de slang besteld die tussen "het rode eitje" kan en de aansluiting op de luchtfilter.

De vuldop die ik heb is er één zonder de slang (dus nog ouder type) en in de aansluiting op het spruitstuk zit een plug om hem te dichten.

Vraag : ik lees allerlei dingen over onder en overdruk. 
Ik kan me voorstellen dat de aansluiting op de luchtfilter een onderdruk creëert ; dat zal ook wel zo zijn bij de aansluiting op het spruitstuk. 
Als ik dus beide kanten aansluit dan is er overal een onderdruk en is alles in evenwicht ; als je slechts 1 kant aansluit is er een luchtstroom.
Daardoor lijkt het me een alles of niets verhaal : ofwel de beide kanten aansluiten of geen enkele.

Ben ik daar mis ?  

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-02-2025 23:43 #1048247 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic carterventilatie
lees dit  turbobricks.com/index.php?threads/b20-pc...stem-options.369756/ stukje eens kom je een heel eind.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Marco Wuyts
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-02-2025 20:16 #1048258 door Marco Wuyts

lees dit  turbobricks.com/index.php?threads/b20-pc...stem-options.369756/ stukje eens kom je een heel eind.

m.vr.gr.

Johan Geers
Inderdaad, thx Johan !
Ik ga nog wat bouwschema's bekijken om te zien wat ik er finaal mee ga doen.  Het lijkt wel of ik hier en daar nog een onderdeeltje mis.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD