Advies gevraagd voor meer vermogen
- Paul Franse
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-08-2009 18:53 #49518
door Paul Franse
Life is what you make it!
Advies gevraagd voor meer vermogen is gemaakt door Paul Franse
<p>Hallo, in mijn restauratie amazon ligt een B20A met strohmberg carburateur. Deze loopt (mooi) op euro 95 en heeft een kop die hiervoor geschikt is. Graag zou ik echter zien dat de motor wat meer vermogen zou krijgen. Nu ben ik door omstandigheden in het bezit van een kop van een B20F, ook voor loodvrij/LPG. Deze heeft uiteraard grotere kleppen. Ik zit te denken aan een andere nokkenas (TT3 o.i.d.) in combinatie met bijvoorbeeld een Weber Outlaw. Welke kop is hier het beste voor geschikt?</p><p>Groet,</p><p>Paul Franse</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Franse
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-08-2009 20:08 #93012
door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic Advies gevraagd voor meer vermogen
<p>Er schiet me nu te binnen dat het best mogelijk is dat de kop die er nu op zit ook grote kleppen heeft. Is dit te controleren zonder de kop er af te pakken?</p><p>Groet,</p><p>Paul Franse</p><p> </p>
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-08-2009 20:16 #93011
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Advies gevraagd voor meer vermogen
<p>Stel je niet teveel voor van de B20F kop op zich. Deze is even hoog als de B20A kop en geeft dezelfde compressie. De laatste jaren werd dezelfde kop met dezelfde 44 mm kleppen ook op de B20A gezet (ik heb er twee gehad, zonder injectiegaten), en de B20A is tot het eind 90 SAE pk geweest.</p><p>De inlaatklep was dus blijkbaar niet de beperkende factor voor de enkele carburateur motor.</p><p>Van bovenaf heeft de "grote kleppen kop" allerlei platgefreesde oppervlakken, waar bij de F kop dus de injectorgaten inzitten.</p>
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-08-2009 23:03 #93010
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Advies gevraagd voor meer vermogen
Tank eerst maar eens euro 98, daar zijn deze motoren voor gemaakt.
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
27-08-2009 08:29 #93009
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Advies gevraagd voor meer vermogen
Maak van de B20F een B20E: hogere compressie.
28-08-2009 15:27 #93008
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Advies gevraagd voor meer vermogen
<p>Ja, door de kop op de juiste hoogte te vlakken krijg je meer compressie (zie motoren op technische deel voor specs B20B en E) en let op welke koppakking te gebruiken. Dan kun je simpel met een K-nokkenas naar meer vermogen, indien dit gecombineerd wordt met een Weber valstroom carburateur en R-uitlaat met Simons uitlaat/einddemper (= min 1 demper) zit je al tegen de 135 pk, moet meer dan genoeg zijn. De carb welke Tinustechniek levert heeft de mogelijkheid van een geintegreerd mengstuk voor LPG.</p><p>Als je dit langer probleemloos wilt rijden vergeet dan niet een metalen distributie tandwiel te monteren, je bent er toch al in de buurt,, vooroordeel is onzin, maakt nauwelijks meer geluid. Om dit goed te laten lopen adviseer ik een 123ignition zet hem op B20E deze heeft de plezierigste curve.Hogere compressie is eerder pingelen dus 98 octaan is het goede sap</p>
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Paul Franse
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-11-2010 15:26 #97505
door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic Advies gevraagd voor meer vermogen
Inmiddels ruim een jaar verder is het volgende uitgevoerd:
-Carburateur is nu een 2-traps weber met handchoke, 2e-hands gekocht op marktplaats. Weet niet welk type, maar de enige stelschroeven zijn een stationairschroef en een mengselschroef bij de eerste trap. Is verkocht als geschikt voor B20.
-Ik heb de B20A kop gehandhaafd, de koppakking is 1,7mm dik. Compressie op alle 4 rond de 10,5.
-Nokkenas is vervangen door TT3 nokkenas, met nieuwe nokvolgers en klepstoters.
-Distrubutieset is vervangen door een stalen exemplaar.
-Ontsteking is een 123, maar van het eerste type, met alleen een B20A curve. Onlangs zijn de bougiekabels vervangen.
Nu loop ik tegen de volgende zaken aan (zowel met euro95 als met 98):
-Motor loopt niet mooi stationair in de lage toeren. Vanaf 1000 toeren loopt ie aardig. Valse lucht lijkt uitgesloten.
-Als de motor warm is (wijzer temp.meter blijft links van het midden) pakt deze niet goed op bij gasgeven. Bij plotseling gasgeven trekt ie wel naar hoge toeren, maar is er duidelijk sprake van een hapering, de motor ploft eventjes en gaat dan abrupt naar hoge toeren. Bij gelijdelijk gasgeven onstaat rond 2500 toeren een zuigend geluid en valt de motor uiteindelijk uit. Motor enkele seconden op 2000 toeren en daarna gas bij versterkt dit effect. Ervan uitgaande dat de mengselschroef uitdraaien een rijker mengsel betekend, is de motor hier gevoeliger voor bij een armer mengsel. Dit terwijl mijn gevoel zegt dat de motor verzuipt.
-Doe ik hetzelfde met de choke uitgetrokken (bij warme motor) dan pakt de motor wel netjes op, en is er slechts sprake van een kleine hapering op het moment dat de tweede trap inkomt. Dit doet mij vermoeden dat in ieder geval de ontsteking en dergelijke in orde zijn.
Ik heb van alles geprobeerd met de mengselschroef en met het ontstekingstijdstip, maar ik krijg het probleem er niet uit. Wat zie ik over het hoofd? Alle reacties zijn welkom. Als iemand zin en tijd heeft hier met mij naar te kijken, mail me dan even. Groet, Paul Franse.
-Carburateur is nu een 2-traps weber met handchoke, 2e-hands gekocht op marktplaats. Weet niet welk type, maar de enige stelschroeven zijn een stationairschroef en een mengselschroef bij de eerste trap. Is verkocht als geschikt voor B20.
-Ik heb de B20A kop gehandhaafd, de koppakking is 1,7mm dik. Compressie op alle 4 rond de 10,5.
-Nokkenas is vervangen door TT3 nokkenas, met nieuwe nokvolgers en klepstoters.
-Distrubutieset is vervangen door een stalen exemplaar.
-Ontsteking is een 123, maar van het eerste type, met alleen een B20A curve. Onlangs zijn de bougiekabels vervangen.
Nu loop ik tegen de volgende zaken aan (zowel met euro95 als met 98):
-Motor loopt niet mooi stationair in de lage toeren. Vanaf 1000 toeren loopt ie aardig. Valse lucht lijkt uitgesloten.
-Als de motor warm is (wijzer temp.meter blijft links van het midden) pakt deze niet goed op bij gasgeven. Bij plotseling gasgeven trekt ie wel naar hoge toeren, maar is er duidelijk sprake van een hapering, de motor ploft eventjes en gaat dan abrupt naar hoge toeren. Bij gelijdelijk gasgeven onstaat rond 2500 toeren een zuigend geluid en valt de motor uiteindelijk uit. Motor enkele seconden op 2000 toeren en daarna gas bij versterkt dit effect. Ervan uitgaande dat de mengselschroef uitdraaien een rijker mengsel betekend, is de motor hier gevoeliger voor bij een armer mengsel. Dit terwijl mijn gevoel zegt dat de motor verzuipt.
-Doe ik hetzelfde met de choke uitgetrokken (bij warme motor) dan pakt de motor wel netjes op, en is er slechts sprake van een kleine hapering op het moment dat de tweede trap inkomt. Dit doet mij vermoeden dat in ieder geval de ontsteking en dergelijke in orde zijn.
Ik heb van alles geprobeerd met de mengselschroef en met het ontstekingstijdstip, maar ik krijg het probleem er niet uit. Wat zie ik over het hoofd? Alle reacties zijn welkom. Als iemand zin en tijd heeft hier met mij naar te kijken, mail me dan even. Groet, Paul Franse.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-11-2010 19:21 #97511
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Advies gevraagd voor meer vermogen
Eigenlijk wijs je zelf al in de goede richting met het proberen met de choke. Alle symptomen wijzen volgens mij op een te arm mengsel. Nu ken ik jouw carburateur niet zo goed. Zitten er ook vaste sproeiers in? Meestal zijn de stelmogelijkheden van stelschroeven een soort fijnregeling van de vaste sproeiers, om het zo maar eens uit te drukken. Als er vaste sproeires in zitten, zou ik één maatje groter proberen en de carburateur nog eens afstellen.
Om het zekerder te weten zou je eens een CO-meter in de uitlaat moeten hangen om de waarde te bepalen. Zou dacht ik rond de 2,5% moeten liggen. Je hebt nu een hoop nieuwe parameters in je bestaande situatie ingebracht, en daar is niet een éénduidig, kort antwoord op te geven.
Om het echt zeker te weten zou je op de testbank moeten meten, maar dat is een wat dure grap. Maar met die CO-meter kom je een heel eind.
Succes; Sven
Om het zekerder te weten zou je eens een CO-meter in de uitlaat moeten hangen om de waarde te bepalen. Zou dacht ik rond de 2,5% moeten liggen. Je hebt nu een hoop nieuwe parameters in je bestaande situatie ingebracht, en daar is niet een éénduidig, kort antwoord op te geven.
Om het echt zeker te weten zou je op de testbank moeten meten, maar dat is een wat dure grap. Maar met die CO-meter kom je een heel eind.
Succes; Sven
- Marcel Alma (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-11-2010 08:46 #98329
door Marcel Alma (GAST)
Beantwoord door Marcel Alma (GAST) in topic Advies gevraagd voor meer vermogen
Hallo,
Wellicht is het probleem al opgelost, maar ik heb ongeveer dezelfde problemen gehad met mijn vorige amazon.
Dus ook met choke liep hij goed etc.
Ook gaf hij als ie goed warm was bij het uitzetten nog een paar klappen.
Bij mij was het de onsteking, die had de vorige eigenaar / garage op 0 graden vooronsteking gezet terwijl de B18 (ff uit mn hoofd) iets van 18 graden moest hebben?
Marcel
Wellicht is het probleem al opgelost, maar ik heb ongeveer dezelfde problemen gehad met mijn vorige amazon.
Dus ook met choke liep hij goed etc.
Ook gaf hij als ie goed warm was bij het uitzetten nog een paar klappen.
Bij mij was het de onsteking, die had de vorige eigenaar / garage op 0 graden vooronsteking gezet terwijl de B18 (ff uit mn hoofd) iets van 18 graden moest hebben?
Marcel
28-11-2010 13:18 #98373
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Advies gevraagd voor meer vermogen
Denk ook dat j eeerst naar de sproeiernaalden moet kijken, tevens vraag ik me af of de B20A curve wel goed is voor deze nokkenas en dubbele carburateur ?
Heb ik geen ervaring mee, mijn B20E liep ook prima op de B20F instelling, maar A is niet gelijk aan E, weet iemand hier iets van ?
Heb ik geen ervaring mee, mijn B20E liep ook prima op de B20F instelling, maar A is niet gelijk aan E, weet iemand hier iets van ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express