Montage alternator

Lees meer
01-04-2024 19:42 - 01-04-2024 19:43 #1044678 door Marco Wuyts
Montage alternator is gemaakt door Marco Wuyts
Ik heb een vraag over de ophanging van mijn alternator aan de motor. (Volvo Amazon 68)

Wanneer ik in het motorcompartiment kijk; lijkt het of de alternator te ver naar voor komt (te dicht tegen de radiator).  Deze zit niet op een rechte lijn met de motor. 

 

Ik heb de indruk dat de montagebeugel teveel naar voren plooit.  Als ik kijk hoe deze aan de motor zit is dat een flink stuk ijzer maar op het einde is het maar dunnetjes.  Ik heb enkele opzoekingen gedaan en het stuk dat ik tegenkom is overal even dik. Links op de foto zie je bovenaan toch een beugel die overal even dik is; terwijl op mijn motor er eentje zit die een paar mm dun is.
 

Als ik dan vooraan aan de onderkant ga kijken dan zie ik dat er een bout toch redelijk veel marge heeft.   Ik vermoed dat dit de bout is waarmee de alternator aan het blok zit; maar ik ben niet zeker.   Je kan de rondel gewoon bewegen (de vijs gelukkig niet)
 

Het lijkt met allemaal niet zo normaal.  Ik vermoed dat ik best die bout onderaan vast zet en de beugel vervang door een dikker exemplaar.

Heeft er iemand een antwoord of tips ? 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2024 20:20 #1044680 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Montage alternator
Dat dunne deel bij de bevestiging op de kop is niet origineel en te dun, bovendien is de bout van de dynamo niet helemaal aangedraaid. Met wat betere ophanging en of ringen, moet je de dynamo goed in lijn kunnen krijgen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2024 23:24 #1044793 door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic Montage alternator
Vandaag de bout aangedraaid.  Er zat een beetje weerstand op maar niet veel; alles vastgedraaid zover ik kon.

De riem is nu terug goed uitgelijnd !

 

Hoewel er geen speling op zit ben ik niet volledig happy met het dunne uiteinde.  Voorlopig zal het wel lukken maar wanneer ik nog eens onderdeeltjes bestel zal de montage-beugel er wel bij moeten.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-04-2024 15:56 - 06-04-2024 22:00 #1044797 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Montage alternator
Mooie duidelijke foto's. Het lijkt alsof de buis naar de kachel vanaf de waterpomp niet ver genoeg in het rubber geschoven zit. Die hoort volgens mij tot de kraag op de buis in het rubber te zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2024 11:25 - 09-04-2024 22:18 #1044802 door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic Montage alternator
Dag Rik,  bedankt voor de tip ! 

Ik heb vandaag eens gekeken en de rode buis zit muurvast en lekt niet dus dat is al goed. 
Wanneer ik online naar het onderdeel zoek dan vermoed ik dat het een "retourpijp kachel" is al kan ik nergens duidelijk zien hoe lang dat stuk is dat in de motor gaat (en kan ik dus niet inschatten hoe ver deze er nu in zit.)

Voorlopig is het een controlepuntje dat ik mee in het oog ga houden ivm lekkages.

Update : foto gevonden in een filmpje over het demonteren van een waterpomp
 

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2024 15:28 - 07-04-2024 15:29 #1044807 door H.M. Platvoet
Beantwoord door H.M. Platvoet in topic Montage alternator
Als je riem Gates 62 64 gebruikt kan deze ook nagespannen worden zonder hij in de aanslag komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.