Overdruk: Zuigerveren of toch kleppen?

  • Tristan Wijsman (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
14-01-2024 13:10 #1043744 door Tristan Wijsman (GAST)
Overdruk: Zuigerveren of toch kleppen? is gemaakt door Tristan Wijsman (GAST)
Beste KV,

Ik ben sinds 2.5 jaar in het bezit van een prachtige gele 144 uit 1973, en heb daar al het een en ander met veel plezier aan versleuteld. Nu zit ik echter met een probleem waar ik zo 1-2-3 het antwoord niet op weet, en gezien de mogelijke kosten leek het me goed om eerst jullie expertise hierover te raadplegen. Het gaat hier over een B20A blok op LPG met onbekende kilometerstand (in ieder geval 2.5 ton die erop stond toen de teller stopte met werken). Voor zover ik weet van de vorige eigenaar is de kop bij de installatie van de LPG in 2008 vervangen door een kop met geharde klepzittingen, maar het is mij niet bekend wie dit heeft gedaan en of deze kop verder gereviseerd was.

Al sinds ik de auto in mijn bezit heb, gebruikt deze olie. Dit was eerst (gemiddeld) zo rond de 1 op 2000, maar werd langzaam erger over de ~20.000 kilometer die ik erin heb gereden. Afgelopen zomer was het verbruik zo rond de 1 op 800, en op een gegeven moment startte de auto slecht en liep de motor heel belabberd als hij koud was. Na inspectie bleek dat de bougies sterk vervuild waren en dat er vrij veel olie in de luchtfilter en LPG-inlaatstuk zat. Er kwam uit beide slangen van de carterventilatie (zowel degene die van het 'eitje' naar de luchtfilter loopt, als degene die van de vuldop naar het inlaatspruitstuk loopt (die laatste spouwde aanzienlijk erger)) veel lucht/olierook bij stationair lopende motor. Bij gas geven werd dit ook erger. Daarnaast lekte het blok, zelfs na vervangen van de rubber ring, ook wat olie langs de vuldop. Alles wijst dus op een verhoogde druk in het carter... Na het vervangen van de bougies, het schoonmaken van de lucht/LPG inlaat, en het plaatsen van een opvangfles waar 1 v/d 2 slangen nu in uitkomt loopt het blok weer vrij mooi, maar het olieverbruik is toegenomen tot 1 op 300 en de oliestank tijdens het rijden is niet te harden. Er moet iets aan gedaan worden dus.

Nu is natuurlijk de eerste gedachte rotte zuigerveren, maar ik vraag me af of deze druk ook kan ontstaan door een lekkage langs de steel van een uitlaatklep. Ik kan mij namelijk herinneren dat ik een keer de kleppen gesteld heb bij een warme motor met de bougies er nog in (dus gewoon het blok tegen de compressie in ronddraaien), en dat er op het moment dat de tuimelaar de uitlaatklep van een bepaalde cilinder open duwde, er wat rook naar boven kwam (met een sissend geluid). Zou dit de overdruk in mijn blok ook kunnen verklaren, of is dit ijdele hoop en moet ik op zoek naar een revisie / beter onderblok?

Als dit eventueel een mogelijkheid is, wat zou ik kunnen doen om te testen of er inderdaad sprake is van lekkage langs de klep, of dat het toch de zuigerveren of allebij zijn? Ik heb iets gelezen over een compressietest met wat olie op de zuiger gedruppeld, maar geen idee of dit in mijn geval toepasbaar is. Mijn portemonnee zou het natuurlijk fantastisch vinden als ik alleen de kop hoef te laten reviseren in plaats van het hele blok.

Ik hoor graag jullie gedachten hierop!

Groet,
Tristan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2024 13:51 #1043745 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Overdruk: Zuigerveren of toch kleppen?
Tristan, je geeft zelf het antwoord al. Allereerst een compressiemeting doen. Als er slechts 1 cylinder weinig compressie laat zien, kan het inderdaad heel goed een lekke klep zijn.
Als over de hele linie de compressiewaarden laag zijn, kun je de test herhalen met wat olie op de zuigers gespoten. Is het dan een stuk beter dan zit het probleem inderdaad meer in het onderblok en niet zozeer bij de kleppen. Succes! En houd ons op de hoogte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2024 16:11 - 14-01-2024 16:11 #1043750 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Overdruk: Zuigerveren of toch kleppen?
Beste Tristan,
 Als ik het zo lees, is de motor toe aan een grondige revisie, Het zal zeker niet bij zuigerveren  blijven. 250-300K km wijzen daar in ieder geval op. Helaas hebben ook de robuuste Volvo motoren niet het eeuwige leven
 Succes fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Tristan Wijsman (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
19-01-2024 21:29 #1043808 door Tristan Wijsman (GAST)
Beantwoord door Tristan Wijsman (GAST) in topic Overdruk: Zuigerveren of toch kleppen?

Tristan, je geeft zelf het antwoord al. Allereerst een compressiemeting doen. Als er slechts 1 cylinder weinig compressie laat zien, kan het inderdaad heel goed een lekke klep zijn.
Als over de hele linie de compressiewaarden laag zijn, kun je de test herhalen met wat olie op de zuigers gespoten. Is het dan een stuk beter dan zit het probleem inderdaad meer in het onderblok en niet zozeer bij de kleppen. Succes! En houd ons op de hoogte.
 
Beste Paul en Fred, dank voor jullie advies. Ik kan me herinneren dat ik de compressie een jaar of 2 geleden ook al heb getest, en dat alle cilinders toen boven de 10 bar zaten, er is hoop dus. Maar inderdaad, als het de zuigerveren zijn ga ik moeten kijken naar rigoreuzere oplossingen, voor zover ik heb gelezen is het vervangen van louter de zuigerveren een slecht idee...

Als alles lukt (moet eerst dat ding weer gestart en warmgereden krijgen, accu is er al een tijdje uit) ga ik morgen een compressietest doen met en zonder olie. Nu doe ik dit voor het eerst en lijkt er niet echt een consensus over te zijn, dus vandaar de vraag, hoeveel olie doe ik in de cilinder (is dat een paar druppels of een paar ml), en moet ik dat eerst even laten staan voordat ik weer ga testen? Of is het gewoon olie erin, en direct gaan? Ik houd jullie op de hoogte, hopelijk morgen met goed nieuws.

Groet,
Tristan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
20-01-2024 10:37 - 20-01-2024 10:40 #1043812 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Overdruk: Zuigerveren of toch kleppen?
Kans van dat de afdichting rond de klepsteel kapot zijn. Vroeger had ik een verbouwde bougie, er was een aansluiting voor een luchtslang op gelast. Deze in plaats van de bougie die aangepaste erin en luchtdruk op de cilinder zetten. Dan voel je bij de uitlaat direct lucht stromen als er een uitlaatklep lekt.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Tristan Wijsman (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
20-01-2024 15:07 #1043815 door Tristan Wijsman (GAST)
Beantwoord door Tristan Wijsman (GAST) in topic Overdruk: Zuigerveren of toch kleppen?
Helaas slecht nieuws: Compressie eerst met warme motor gemeten. Op Cilinder 1 11.5 bar, op 2 8.0, op 3 9.0, en op 4 8.5. Daarna bij cilinder 2 een ruime hoeveelheid olie (~4 ml) langs de zuigerwand naar binnen gepippetterd, en toen direct de compressie gemeten, kwam toen uit op 9.5. Nogeens herhaald zonder en met olie, en precies hetzelfde (8.0 voor, 9.5 na). Ook het blok met bougies erin even laten draaien op de startmotor zonder kleppendeksel, maar ik zag/voelde geen lucht/rook langs de kleppen omhoog komen, maar wel door het carter langs de stoterstangen. Het zijn dus de zuigerveren...

Nu denk ik dat deze auto het geld van een volledige blokrevisie niet waard is (de koets is te roestig om dat in mijn ogen te rechtvaardigen). Ik zat eraan te denken om een redelijk goed gebruikt blok erin te leggen, eventueel in combinatie met de LPG kop die ik nu heb en nog goed lijkt te zijn. Heeft er iemand nog een B20 of desnoods B18 liggen in een redelijke conditie die nog een tweede ronde meekan?

Groet,
Tristan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2024 17:50 #1043818 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Overdruk: Zuigerveren of toch kleppen?
Beste Tristan,
 Heb een PB naar je gestuurd
Groet Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.