lekkende klepgeleiders?
- Eric Jansen (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-09-2009 21:40 #49483
door Eric Jansen (GAST)
lekkende klepgeleiders? is gemaakt door Eric Jansen (GAST)
Hallo,
Vandaag heb ik van mijn Amazon met b18a motor de kop verwijderd, omdat ik een lekke koppakking heb,
ineens veel koelvloeistofverlies en olie in de koelvloeistof.
Nu de kop verwijderd is zag ik dat er bij de uitlaatkleppen olie lekt, vooral bij een cilinder, daar is de klep echt zwart terwijl de andere wit zijn, wat is hier aan te doen?, de kop is 14000 km geleden vervangen door een gereviseerde kop (juni 2007)
Kan dit het hoge olieverbruik verklaren?
De compressie is onlangs gemeten met de waarden vanaf radiator 11,11,11,10 bar.
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden,
Groet,
Sander
Vandaag heb ik van mijn Amazon met b18a motor de kop verwijderd, omdat ik een lekke koppakking heb,
ineens veel koelvloeistofverlies en olie in de koelvloeistof.
Nu de kop verwijderd is zag ik dat er bij de uitlaatkleppen olie lekt, vooral bij een cilinder, daar is de klep echt zwart terwijl de andere wit zijn, wat is hier aan te doen?, de kop is 14000 km geleden vervangen door een gereviseerde kop (juni 2007)
Kan dit het hoge olieverbruik verklaren?
De compressie is onlangs gemeten met de waarden vanaf radiator 11,11,11,10 bar.
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden,
Groet,
Sander
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Jansen (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-09-2009 09:14 #93193
door Eric Jansen (GAST)
Beantwoord door Eric Jansen (GAST) in topic lekkende klepgeleiders?
Nou ja het zal wel meevallen vanavond de kop er weer op en maar zien hoe lang de pakking het deze keer volhoud, ik ga denk ik toch maar sparen voor een revisie denk ik, ik begreep van een van de vorige eigenaars dat in de tijd dat de amazon in zijn bezit was de koppakking er ook al twee keer uit heeft gelegen, dan zal er toch wel iets grondig mis zijn, helaas ik heb de auto namelijk als zijnde in zeer goede staat gekocht....(Dat van die koppakking wist ik dus niet... ) jammer, oppassen met liefde op het eerste gezicht is dus het motto....
Nou voorlopig dan maar sparen en hopen dat de ama het nog even volhoud.
Nou voorlopig dan maar sparen en hopen dat de ama het nog even volhoud.
18-09-2009 10:51 #93192
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic lekkende klepgeleiders?
<p>Hé Sander! </p><p>Als de koppakking al vaker lek is geweest zou ik de kop toch eerst eens even laten vlakken.( Moet je eigenljk zowieso doen na koppakking problemen)</p><p>Die zwarte klep duidt m.i. meer op slechte verbranding (door de lekke koppakking??) dan op olielekkage.</p><p>Als de olie langs de geleiders lekt zie je dat doordat je een oliewolk uit je uitlaat hebt als je op snelheid gas loslaat en na enige tijd het gaspedaal weer intrapt. </p><p>Oliegebruik kan worden veroorzaakt door versleten zuigerveren, maar met 11 en 10 BAR compressie is dat niet waarschijnlijk hoor. Missschien zuigt de motor via het inlaatspruitstuk motorolie door de carterventilatie naar binnen? Zit er een restrictor in de slang? </p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
- Eric Jansen (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-09-2009 16:56 #93191
door Eric Jansen (GAST)
Nou vandaag de kop er weer op gezet, wel een hoop gedoe met een lekkende waterpomp, het rubber ringetje zat niet goed bleek achteraf nou ja al doende leert men....
Ik heb de kop niet gevlakt wegens geld en tijdgebrek, maar als hij weer gaat lekken doe ik het wel uiteraard.
Er zit geen restrictor in de slang, maar de aansluitnippel op het inlaatspruitstuk heeft een doorgang van 2mm.
er zit geen gaasje boven in de slangaansluiting van het carteronluchtingspotje, misschien is dit niet goed?
Morgen de kop nog een keer natrekken en de kleppen opnieuw stellen, dan ben ik benieuwd...
Vanmorgen ook nog even een motor ingebouuwd bij een ama, dit is eigenlijk ook maar simpel... dus misschien wel een andere motor mocht deze blijven vervelen...
Gr. Sander
Ik heb de kop niet gevlakt wegens geld en tijdgebrek, maar als hij weer gaat lekken doe ik het wel uiteraard.
Er zit geen restrictor in de slang, maar de aansluitnippel op het inlaatspruitstuk heeft een doorgang van 2mm.
er zit geen gaasje boven in de slangaansluiting van het carteronluchtingspotje, misschien is dit niet goed?
Morgen de kop nog een keer natrekken en de kleppen opnieuw stellen, dan ben ik benieuwd...
Vanmorgen ook nog even een motor ingebouuwd bij een ama, dit is eigenlijk ook maar simpel... dus misschien wel een andere motor mocht deze blijven vervelen...
Gr. Sander
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-09-2009 18:58 #93190
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic lekkende klepgeleiders?
voor wat betreft lekvrij vastzetten van waterpomp: zie mijn bijdrage tot
"Kopbouten hoe strak aandraaien?" van Arnold Meulenbelt (29-01-2009 11:04)
"Kopbouten hoe strak aandraaien?" van Arnold Meulenbelt (29-01-2009 11:04)
- Eric Jansen (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-09-2009 20:37 #93189
door Eric Jansen (GAST)
Bedankt voor de tip, hij lekt niet, dus operatie geslaagd, het ringetje boven op de pomp is bij het plaatsen van de kop scheef gaan zitten. Ik kreeg de tip om een paar oude kopbouten te ontdoen van de 6-kant en deze als geleiders te gebruiken bij het opzetten van de cilinderkop.
Ik heb de kleppen nogmaals gesteld na het natrekken van de kopbouten, maar nu ging hij weer stotteren, ik dacht nee he, toch niet de spruitstukpakking lek?!(vervangen samen met de tapeinden vh spruitstuk), maar dat viel mee want op benzine liep hij wel perfect... oorzaak: de flexibele pijp die aan het luchtfilter zit zat bij het gat achter de grille, nu heb ik het gat dichtgemaakt en loopt hij zonder te stotteren! Zo simpel kan het soms dus zijn...
Okee vruchtbaar weekend, volgend project: een lekkende achterremcilinder, maar eerst aan het gereedschap zien te komen voor het verwijderen, is dit overigens nog te koop?
Gr. sander
Ik heb de kleppen nogmaals gesteld na het natrekken van de kopbouten, maar nu ging hij weer stotteren, ik dacht nee he, toch niet de spruitstukpakking lek?!(vervangen samen met de tapeinden vh spruitstuk), maar dat viel mee want op benzine liep hij wel perfect... oorzaak: de flexibele pijp die aan het luchtfilter zit zat bij het gat achter de grille, nu heb ik het gat dichtgemaakt en loopt hij zonder te stotteren! Zo simpel kan het soms dus zijn...
Okee vruchtbaar weekend, volgend project: een lekkende achterremcilinder, maar eerst aan het gereedschap zien te komen voor het verwijderen, is dit overigens nog te koop?
Gr. sander
21-09-2009 08:34 #93188
door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic lekkende klepgeleiders?
<p>Het enige speciale gereedschap dat je écht nodig hebt is een remtrommeltrekker.</p><p>Als je lid wordt, kun je hem lenen bij een regiocoordinator, of kopen bij het Verenigings Onderdelen Depot (VOD).</p><p>De originele Volvotrekker is dacht ik niet meer te koop, maar o.a. Scandcar heeft een vervanger te koop voor rond de 70 euro.</p>
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-09-2009 10:11 #93187
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic lekkende klepgeleiders?
ik heb een originele Volvo trommeltrekker, lang geleden aangeschaft bij
Volvo dealer, en een andere, aangeschaft in VOD. Op de eerste staat:
"Volvo special tool Made in Sweden" (op Volvo etiket) en nr "9991791"
(ingegrift), op de andere: "Volvo Made in Switzerland 9991791" (alles
ingegrift). Beide zijn niet van mekaar te onderscheiden, en ook de 2de (die
ev. een namaak is?) heeft het nog nooit begeven. Zo te zien is 9991791
het originele part nr, en is ook nog verkrijgbaar in VOD, wel niet
goedkoop. Zou men trekker nieuw aanschaffen, vergeet dan niet de draad wat
in te vetten om deze te beschermen tegen beschadiging bij uitoefenen van
heel grote kracht.
Volvo dealer, en een andere, aangeschaft in VOD. Op de eerste staat:
"Volvo special tool Made in Sweden" (op Volvo etiket) en nr "9991791"
(ingegrift), op de andere: "Volvo Made in Switzerland 9991791" (alles
ingegrift). Beide zijn niet van mekaar te onderscheiden, en ook de 2de (die
ev. een namaak is?) heeft het nog nooit begeven. Zo te zien is 9991791
het originele part nr, en is ook nog verkrijgbaar in VOD, wel niet
goedkoop. Zou men trekker nieuw aanschaffen, vergeet dan niet de draad wat
in te vetten om deze te beschermen tegen beschadiging bij uitoefenen van
heel grote kracht.