niet starten bij warme motor

• Jos Tijssen (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-09-2009 20:18 #49458 door Jos Tijssen (GAST)
niet starten bij warme motor is gemaakt door Jos Tijssen (GAST)
<p>Alweer een probleem. Nu heb ik als de motor van mijn amazon b18 warm is dat hij niet meer wil starten.</p><p>Vanmiddag wat aan de auto gesleuteld verschillende malen gestart niets aan de hand.</p><p>Na een paar korte proefritjes wilde ik hem binnen zetten maar starte niet meer. Na een paar uur wachten sloeg hij weer aan.</p><p>Ondertussen dat hij af stond te koelen heb ik de contactpunten nageken andere verdelerkap erop gezet en wat andere dingen gedaan maar starten ho maar.</p><p>Ik heb dit wel vaker en na een paar uur als hij afgekoeld is start hij en lijkt er niets meer aan de hand.</p><p>Nu heb ik vandaag geprobeerdt een andere bobine erop te zetten maar deze deed helemaal niets.</p><p>Dit was er een met stalen kabel, ik heb er nog een liggen zo'n losse.</p><p>Nu heb ik 2 vragen: Wat zou de oorzaak van het starten zijn, en hoe kan ik het gemakkelijkste die losse bobine aan sluiten om hem te proberen en eventueel voor vast te laten zitten. Waar moeten bijvoorbeeld de kabels aangesloten worden.En kan ik hem aan de stalen kabel maken van de orginele? Wie kan mij helpen? Alvast bedankt.</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-10-2009 10:26 #93328 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic niet starten bij warme motor
<p>Problemen met warm starten komen vaker voor. Meestal zit dat niet in de ontsteking, maar in de carburateur.</p><p>Als je motor koud goed start geeft dat al aan dat je ontsteking (incl. bobine) gewoon functioneert.</p><p>Waarschijnlijker is dat er iets mis is met het hitteschildje of de dikke kunststofpakking die onder de (Stromberg)carburateur zitten. Als deze helemaal ontbreken of gewoon verrot zijn, kan het spruitstuk de carburateur opwarmen, waardoor belvorming (vapourlock) in de benzinetoevoer ontstaat. Benzine kan dan pas weer toestromen als de dampbel weer gecondenseerd is (als carb en spruitstuk zijn afgekoeld). De meest voor de hand liggende oplossing is dus het hitteschild (stalen plaatje dat onder de carburateur zit en over het spruitstuk steekt) vervangen door een nieuwe, evenals de dikke kunststofpakking en natuurlijk de papieren pakking. De kans is groot dat dan het probleem uit de wereld is.</p><p>Ook kun je nog kijken hoe je benzineleiding/slang loopt en of hij bijvoorbeeld het motorblok raakt en daar kan opwarmen. Ook uit (brand)veiligheidsoogpunt van belang.</p><p>Ik weet niet of dit probleem zich ook voordoet bij LPG-gebruik (rij zelf op benzine). Kan me daar overigens wel iets bij voorstellen, maar wellicht meer bij de verdamper. Ook kan een versleten membraam in de verdamper startproblemen geven, heb ik me laten vertellen.</p><p>succes met het oplossen.</p><p> </p><p> </p>

• Jos Tijssen (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-10-2009 18:21 #93327 door Jos Tijssen (GAST)
Beantwoord door Jos Tijssen (GAST) in topic niet starten bij warme motor
<p>Rudolf ik ben vergeten erbij te vermelden dat dit op benzine en lpg is.</p><p>Ook heb ik meegemaakt dat een slechte bobine met de koude start wel werkt maar warme niet.</p><p>Deze heb ik namelijk toen ook vervangen.</p><p>Weet je toevallig ook wat voor een problemen een versleten membraam geeft, en weet je iets van hoe ik die bobine aan kan sluiten in mijn vorige vraag.</p><p>Bedankt voor je reactie.</p>

• Joan Tacx
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-10-2009 17:03 #93326 door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic niet starten bij warme motor
Heb je misschien een elektrische ontsteking ?

Er is een type (een zwart blok met metalen plaat) dat wil bij ouderdom en opwarmen veel problemen geven.

Ter controle kan kan je dit er tussen uit halen en gewoon de contactpuntjes (met condensator) weer op de bobine aan te sluiten.

Zoals je al zelf zegt kan de bobine problemen geven.
De losse kan je op de volgende manier aansluiten.
- een draad aan de contactpuntjes
- de andere draad aan de +12V.

Dit laatste is wat lastiger, omdat bij het starten (standje 2 op de sleutel "starten") op de meeste 12v systemen geen spanning komt te staan. tijdelijk kan je even de 12 v van de accu afhalen.
Maar doe dit niet te lang, want bij een stilstaande motor kan de bobine dan verbranden.

groet
suc6
Joan

• 06663-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
23-10-2009 22:19 #93325 door 06663-dummy
Beantwoord door 06663-dummy in topic niet starten bij warme motor
<p>Onverwacht ook geconfronteerd met dit probleem, koud starten zowel met punten als met electronische ontsteking (Retronics) altijd zeer goed en plotseling warm starten homaar!</p><p>Ik rij alleen op gas al vele jaren en ook in de winter nooit startproblemen, zelfs het membraam en schuif uit de Zenithcarb gehaald.De choke van het gas doet het prima en er is ook een sterke vonk van kabel naar motorblok.</p><p>Tijssen, als jouw probleem is verholpen wil je dan aangeven hoe, mogelijke oorzaak en oplossing? Bedoelde je met versleten membraam het membraam van de verdamper of van je carburateur? Groetjes, Ernst.</p><p>.</p>

• Jos Tijssen (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-12-2009 13:40 #93324 door Jos Tijssen (GAST)
Beantwoord door Jos Tijssen (GAST) in topic niet starten bij warme motor
<p>Oorzaak denk ik gevonden.</p><p>Bij verdere inspectie kwam ik tot de ontdekking dat de stroomkabel van de accu naar de startmotor los zat.</p><p>Deze zat los in het schoentje. Nieuwe (koperen eraan gemaakt )en verder geen problemen meer gahad.</p><p>Zit er nu al een maand aan.</p><p>Zo zie je maar wat een slecht kontact doet</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD