Voorbereiden blok/kop op plaatsen kop
- B.C.M. Voorn (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-10-2009 18:28 #49447
door B.C.M. Voorn (GAST)
Voorbereiden blok/kop op plaatsen kop is gemaakt door B.C.M. Voorn (GAST)
<p>Heren,</p><p>Alles in huis: momentsleutel, nieuwe pakkingen, cilinderkop ligt er helemaal klaarvoor. </p><p>1) Hoe kan ik het blok/kop zo goed mogelijk voorbereiden voor montage; moet ik nog iets invetten?</p><p>2) Er zijn verschillende meningen over de plaatsing van de waterpomp voor of na montage van de kop. Vooralsnog heb ik nu de pomp zonder de kop gemonteerd maar met een koevoet zo hoog mogelijk gemonteerd. D</p><p>3) De pakking die bijgeleverd was vond ik erg dun, de oude was dikker (1 mm dikker schat ik)</p><p>4) Er gaan verhalen over rubber ringen (bovenop de pomp) van 8,5 en 9,5 mm. Ik heb beide liggen uit verschillende pakkingensets. Welke dient wanneer gemonteerd te worden?</p><p>5) Hoe kan ik de gaten van de kopbouten goed schoonkrijgen?</p><p>Gr Bart</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-10-2009 20:53 #93368
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Voorbereiden blok/kop op plaatsen kop
<p>1. blok en kop schoonschrapen met plamuurmes o.i.d. (allemaal gietijzer), verbrandingskamers uitbaggeren met roterende staalborstel, koppen van zuigers ook zoveel mogelijk schoonschrapen.</p><p>2. eerst de kop vast dan pas de pomp ertegenaan drukken.</p><p>3. dunne pakking is voor B20B, dikke voor A, maar maakt eigenlijk niet veel uit.</p><p>4. idem voor de rubber ringen, als het maar bijpassend is.</p><p>5. ik blaas ze uit met perslucht en droog ze na met een opgerold stukje WC papier, alle bouten even in alle gaten op en neer draaien, bouten licht olieën.</p>
- Edwin Jongejan
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
11-10-2009 10:29 #93367
door Edwin Jongejan
Beantwoord door Edwin Jongejan in topic Voorbereiden blok/kop op plaatsen kop
Ook de aanlegvlakken van de kopbouten met de kop inolieën.
Anders gaan ze vreten en klopt het aanhaalkoppel niet meer.
Anders gaan ze vreten en klopt het aanhaalkoppel niet meer.
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
12-10-2009 07:28 #93366
door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic Voorbereiden blok/kop op plaatsen kop
<p>Hoi Bart,</p><p> </p><p>Een kleine aanvulling op hetgeen Marc en Jongejan reeds hebben geschreven.</p><p>Ik heb een aantal keren het truukje gedaan (bij en onder toezicht van een bevriende garagist), en ook ondertussen door ervaring wijzer ook wat geworden.</p><p> </p><p>In aanvulling van 1:</p><p>Na het schoonschrapen van de kop/het blok, heel fijn schuurpapier op een blokje doen en de de beide metalen vlakken helemaal schoon schuren. De metalen vlakken schoon en blank laten (en dus ook niet invetten of iets dergelijks).</p><p>In aanvulling van 5:</p><p>Zorg dat de boutgaten helemaal schoon en leeg zijn. Ik heb eens een kopbout kapot gedraaid (die nog niet eens strak op de kop lag) door een restje koelvloeistof in het schroefgat. En ga dan maar eens zo'n kapotte bout uit je blok halen !!!.</p><p>Het draad van de kopbouten insmeren met kopervet zorg dat ze goed vast te draaien zijn en in de toekomst ook weer los te krijgen zijn.</p><p>Succes,</p><p>Robert</p>
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-10-2009 16:27 #93365
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Voorbereiden blok/kop op plaatsen kop
Persoonlijk ben ik een beetje huiverig voor schuurpapier in de buurt van zuigers, lagers en cilinders, hoe fijn het ook is, er zal maar een korreltje grit naar beneden vallen. Alleen als je echt zeker weet dat je de laatste zandkorrel er weer uit krijgt.