Motor revisie

• Jurgen van Schuppen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2009 21:34 #49358 door Jurgen van Schuppen (GAST)
Motor revisie is gemaakt door Jurgen van Schuppen (GAST)
<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik ben al enige tijd in het bezit van een amazon, alleen deze verbrand olie. Voor een zacht prijsje een ander blok weten te vinden. Heb besloten dit blok helemaal goed te maken en naar mijn wensen. Bij het uitelkaar halen trof ik bij 1 zuiger 1 gebroken zuigerveer aan (de bovenste veer). De rest is prima in orde. Nu heb ik gehoord dat je met een hoonapparaatje voor op een boormachine zelf de cilinders kunt honen. Maar hoe weet je nu of je dit voldoende hebt gedaan??? Ook zit er in 1 cilinder (van de gebroken zuigerveer) een kaarsrechte groef van boven naar beneden. Goed zichtbaar door een wat donkere kleur maar bijna niet voelbaar. Komt dit ook door die gebroken zuigerveer? En is dit nog weg te werken?? Hoe kom ik er achter of er al overmaatse zuigers/zuigerveren in zitten? staat dit ergens op of is dit een gevalletje meten is weten? </p><p>Heeft iemand nog goede tips? </p><p>Groetjes en alvalst bedankt.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-11-2009 01:53 #93832 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Motor revisie
<p>Bijna niet voelbaar of niet voelbaar ? (ogen dicht en eerst drierondjes om het blok lopen ;-))</p><p>Honen met boormachine (niet vergeten continue op en neer blijven bewegen en dan zie je vanzelf "krasjes"op de cilinderwand komen ( je wil met honen de cilinderwand ruwer maken zodat de oliefilm beter blijft hangen dus beter afdicht (niet de foutmaken de wand te glad te maken) </p><p>Die zwarte streep verdwijnt dan ook grotendeels (komt idd door gebroken zuigerveer)</p><p>Zuigermaat hoort boven op de zuiger te staan</p><p>B18<br minmax_bound="true" /><br minmax_bound="true" />standaardmaat cilinderboring:84.14mm<br minmax_bound="true" />0.020 in overmaat: 84.65mm<br minmax_bound="true" />0.030 in overmaat: 84.90mm<br minmax_bound="true" />0.040 in overmaat: 85.16mm<br minmax_bound="true" />0.050 in overmaat: 85.41mm<br minmax_bound="true" />maximaal toelaatbare slijtage aan de cilinders: 0.25mm<br minmax_bound="true" /></p><p> </p>

• Fred Wijtvliet (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2009 07:42 #93831 door Fred Wijtvliet (GAST)
Beantwoord door Fred Wijtvliet (GAST) in topic Motor revisie
<p>Ik heb laatst mijn motor ook gereviseerd. Het uitboren en honen heb ik laten doen, met nog wat andere zaken. Bij mij waren van alle zuigers de bovenste veren gebroken, maar geen verticale groef te zien. </p><p>Bij het onderzoek naar de cylinderwanden bekeek het revisie bedrijf of de wanden wel recht waren van boven naar beneden. Het bleek dat deze een bolling naar buiten vertoonden, waarschijnlijk door het iets kantelen van zuigers bij de op en neer gaande slag. Gewoon even een rechte lineaal, of achtereinde van een schuifmaat langs de cylinderwand houden, dan is het snel genoeg te zien.</p><p>Succes, Fred</p>

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-11-2009 18:19 #93830 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Motor revisie
<p class="text"><font size="2">Honen kan op allerlei manieren, zelfs met een schuurpapiertje, maar dat doe je als je alleen nieuwe zuigerveren plaatst. Het is een oppervlakkige bewerking.</font></p><p class="text"><font size="2">Ik denk dat jouw blok iets meer nodig heeft dan dat. Die groef is van de gebroken zuigerveer, als je hem kan zien kan je hem zeker voelen. Waarschijnlijk zit er bovenin de cilinder ook een slijtplek rondom, dat is de plek waar de bovenste zuigerveer van richting veranderd. De groef in de zuiger waar de bovenste veer in zit is dan ook redelijk uitgewoond, uiteindelijk breekt de zuigerveer omdat-ie het steeds verder uitrekken, buigen en krimpen allemaal niet meer aankan.</font></p><p class="text"><font size="2">Ik denk niet dat je met een boormachine naar de volgende overmaat kunt honen, en zeker niet recht zoals het hoort. Ws. kan je wel honen en nieuwe ringen erin stoppen maar verwacht er niet al teveel km's van.</font></p>

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2009 21:13 #93829 door Jurgen van Schuppen (GAST)
Beantwoord door Jurgen van Schuppen (GAST) in topic Motor revisie
<p>Heb nog even bovenop de zuigers gekeken of ik daar iets kon vinden, maar kon daar alleen maar "C x" en een nummer wat overeenkomt met de plek van de zuiger. 1e zuiger heeft dus een eentje en de 2e zuiger een tweetje enz. Plus ook nog eens een merknaam Mahle 043, als ik mij niet vergis. Het is mij wel opgevallen dat alles al keurig voorzien was van pons gaatjes, wat er volgens mij op duit dat het blok al eens eerder onder handen is genomen. </p><p>Is het misschien handig om alle losse onderdelen eens mee te nemen naar een bedrijf als scandcar o.i.d?? Of kost het bezichtigen van de onderdelen al een fortuin? Laat ik er meteen maar even bij vermelden dat ik nog een echte beginner ben. Ook gelijk wel even het werkplaatshandboek van Haynes besteld, hopelijk staan hier nog meer dingen in die verduidelijking kunnen geven. </p><p>Heb de tip van Fred met de liniaal even toegepast en kon geen bolling naar buiten ontdekken. (ieder geval zal ook wel een beetje anders zijn)</p><p>Groetjes J&uuml;rgen</p><p> </p><p> </p>

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-11-2009 09:04 #93828 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Motor revisie
<p>De originele handboeken voor de B18 en B20 kan je hier downloaden: www.volvoamazonpictures.se/ bij >Documents >Service Manuals. Met alle meetgegevens en -methoden.</p><p>Mahle is de OEM producent van alle zuigers in Volvo blokken.</p>

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2009 13:39 #93827 door Jurgen van Schuppen (GAST)
Beantwoord door Jurgen van Schuppen (GAST) in topic Motor revisie
<p>Vandaag de maat van de zuigers opgenomen. Kwam uit op 84.06 mm. Nu is mijn volgende vraag kan ik nog wat met deze zuigers of zijn die aan vervanging toe. Hangt dit ook samen met de maat van de cilinders? Slijtage...??? Is dit al een overmaat?? Zo ja welke??</p><p>Alvast bedankt.</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD