tikkende motor (kleppen?) bij koude motor

• luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-11-2009 07:44 #49351 door luuk verburgh (GAST)
tikkende motor (kleppen?) bij koude motor is gemaakt door luuk verburgh (GAST)
<p>Met mijn amazon B18 motor heb ik bij de start en de eerste 5-10 minuten last van een ruw lopende motor. Veel herrie , lees getik waarschijnlijk de kleppen. deze zijn volgens de verkoper gesteld (vertelde hij bijde verkoop maar het was een garage dus je weet nooit...). </p><p>Maar er van uitgaande dat ze nu wel gesteld zijn: wat kan dat zijn? Kunnen de kleppen versleten zijn? Of moet je dat dan altijd horen , dus ook bij warme motor? Is het handig om alvast bijvoorbeeld een reserve cilinderkop te kopen?</p><p> (in friesland te NJ Beets als voor 50 euro te krijgen, als ik tenminste ooit daar nog een reactie krijg op mijn vraag, hebben jullie al daar goede ervaringen met de verkoper cq onderdelen?)</p><p>Hoor ik graag jullie aanbevelingen en vast dankt voor de moeite! PS nu nog als gast maar binnenkort als lid. </p>

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-11-2009 09:21 #93866 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic tikkende motor (kleppen?) bij koude motor
<p>H&eacute; Luuk! </p><p>Ik begrijp dat je zelf (nog-) geen kleppen kunt controleren/stellen? Zo nee, dan moet je dat toch snel leren hoor! Dit soort auto's zijn echte doehetzelfauto's! </p><p>Je kunt natuurlijk ook de garage waar je de auto hebt gekocht aanspreken op het probleem.</p><p>En als je zelf aan de slag gaat: eerst klepspeling controleren, en proberen beter vast te stellen waar het lawaai vandaan komt. Als de klepspeling goed staat volgens je meting, kan het nog steeds zo zijn dat de ruimte iets te groot is doordat de tuimelaars (die de kleppen bewegen) zijn ingeslagen. Daardoor meet je dan een ruimte, terwijl er door een soort holletje in de tuimelaar nog wat extra ruimte is.</p><p>Kijk verder of de motorolie op peil is en controleer de ontsteking: puntjes schoon en op de goede afstand? Voorontsteking in orde? Kabels, bougiekappen en bougies in orde?</p><p>Ik zou niet ogenblikkelijk denken aan het vervangen van grote dingen, eerst een goede diagnose, eventueel met hulp van iemand die er verstand van heeft. Laat weten waar je woont en mischien kan een clublid je verder helpen?</p><p>Succes!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-11-2009 12:50 #93865 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic tikkende motor (kleppen?) bij koude motor
Het is wel zo dat een B18 een wat ouder ontwerp motor is. Niets ten kwade: ik rijdt zelf met een PV544 met B18 en ik peins er niet over hem te vervangen.
Meestal produceren oudere motoren wat meer mechanische geluiden dan de huidige generatie motoren. Dat hoort zo. Ook het koud niet mooi rond lopen en wat minder goed op het gas reageren hoort daarbij. In de huidige genaeratie motoren worden allerlei zaken door het motor-managementsysteem continu aangepast: ontstekingstijdstip, brandstofhoeveelheid, verzin maar wat. Alles om zo comfortabel mogelijk te kunnen rijden. Dat heeft een B18 allemaal niet. En dus moet je hem met gevoel een beetje warm rijden. Je zou ens een Opel-motor uit de 60er jaren moeten horen als &iacute;e koud is.

Over het tikkende geluid:
Wanneer de olie wat ouder wordt, verandert ook de viscositeit een beetje. Dit komt doordat er misschien wat condenswater in de olie is opgelost, wat brandstof etc. Dunnere olie vult de speling tussen de kleppenn wat minder op dan dikkere.
Weet je trouwens zeker dat er in jouw motor 20w50 zit? de modernere minerale oli&euml;n zijn meestal 10w40 en dat verschil hoor je echt.
Mijn mening is dat je je niet te snel zorgen moet maken om tikkende kleppen als de motor als 'ie warm is goed loopt en presteert en niet teveel olie verbruikt.
Over de jongens in Nij Beets: Soms lezen ze hun mail en soms niet. Maar op mij kwamen ze wel betrouwbaar over. Het blijft een sloopbedrijf, en ze demontern auto's, maar ze controleren natuurlijk niet alles voor hun relatief lage prijzen. Dus stel je van een kop voor &euro; 50 niet teveel voor; die zal ook gereviseerd moeten worden.
Groet: Sven

• luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-11-2009 20:34 #93864 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic tikkende motor (kleppen?) bij koude motor
<p>Heren (Sven en Tom) bedankt voor jullie input. Erg leuk dat jullie zo snel reageren. Ik ben wel bekend met oudere auto's hoor, alleen in de wijk waar wonen (nieuwbouw) incl. het feit dat je hier op elkaar woont betekent weinig tot geen sleutelruimte. Gelukkig heb ik een garage gevonden die maar weinig hoge tarieven rekent en waar ik soms zelf kan helpen. Moet wel zeggen dat ik toch niet echt heel erg handig ben. Kom ook uit de kever wereld maar dit is mijn 4 e amazon. Meestal weer verkocht na een maand 6 omdat ik een hoge omloopsnelheid heb qua auto's. Ik moet wel zeggen dat ik van deze auto toch wel een beetje hou.. Kortom ik wil er voorlopig in blijven rijden en wellicht zelfs LPG in laten bouwen. </p><p>Tav de olie: die vond ik inderdaad dun , dus ik heb er een flesje WIjnz of zoiets ingegooid en die maakt de olie dikker. Neem niet weg dat het tikken niet minder is geworden. ik zal er andere olie ingooien. (20/50 semi synt?) Ik probeer natuurlijk veel kleine dingetjes zelf te doen, maar meestal dus laat ik de grotere dingen doen door de garage. MIsschien moet ik kleppen stellen eens zien hoe dat werkt. Ben wat geruster met jullie antwoorden. </p><p>Als ik trouwens rem hoor ik (ook weer de 1e min) de rechterrem aanlopen en dat gaat later weg. Is dat vuil? (auto is net gekeurd voor 2 jaar dus remmen moet goed zijn). zit er trouwens standaard een rembekrachtiger op? Ik heb die er nl opzitten. Dank allen! Luuk</p>

groeten van mij en mijn volvo ('s)

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-11-2009 16:49 #93863 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic tikkende motor (kleppen?) bij koude motor
Beste Luuk

Over de olie: In de tijd dat de B18 ontworpen en geproduceerd werd, had men nog geen synthetische motorolie. De fabrikant schrijft dan ook minerale olie 20W50 voor. Die kun je bij een beetje automaterialengroothandel wel kopen.
Over je remmen: Als je schrijft over een bekrachtiger zul je v&oacute;&oacute;r wel schijfremmen hebben. Het kan zijn dat die er standaard opzat; het kan ook zijn dat die er later op is gezet. Ligt een beetje aan het produktiejaar. De schijven kunnen er ook nog later opgezet zijn.
Een aanlopende achterrem kan van alles als oorzaak hebben: Vuil in de vorm van opgehoopt slijpsel, slechte afstelling, vliegroest, parkeerrem niet goed afgesteld, verzin het maar. Ik zou er toch even naar kijken. Dat je een aanlopende rem na een tijdje rijden niet meer hoort kan betekenen dat de voering warm en dus iets zachter is geworden door het aanlopen.
Over je APK: Dit is slechts een momentopname. De keurmeester test alleen de remcapaciteit op dat moment. Hij haalt niet eens het wiel eraf om naar de rem te kijken. Dus is een goede APK geen garantie dat je remmen technisch gecontroloeerd en perfect in orde zijn.
Over het nog steeds tikken van de kleppen: Bij mij hoor ik de kleppen ook als ze goed gesteld staan en de motor warm is. De motor is niet gereviseerd maar in goede staat qua compressie en slijtage. Dit ter indicatie.

• Koen Meesters (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-11-2009 12:32 #93862 door Koen Meesters (GAST)
Beantwoord door Koen Meesters (GAST) in topic tikkende motor (kleppen?) bij koude motor
<p>Dag Luuk,</p><p>De kleppen kun je normaal gesproken horen tikken (denk aan het klikken van een balpen of ietsje harder). </p><p>Als het herrie maakt, is er volgens mij iets niet goed.</p><p>Laat er dus naar kijken...</p><p>Overigens moeten de kleppen zeer regelmatig opnieuw gesteld worden (elke 5000 km). Dit is dus de eerste klus die je maar beter zelf kunt leren!</p><p>Groet, Koen.</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD