lekkage achterste krukaskeerring
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-12-2009 23:06 #49340
door Rene Brandt
lekkage achterste krukaskeerring is gemaakt door Rene Brandt
<p>2 maal heb ik de achterste krukaskeerring vervangen vanwege lekkage , de motor heeft niet te veel carterdruk dus dat is het niet , olie is 20w50 dus ook niet te dun.</p><p>het betreft een gemodificeerd keerringhuis met rubberen keerring.</p><p>nu heb ik zo eens de berichten hierover gelezen en op de website van Bas de Koning , veterancar.nl staat bij tips enzo</p><p>dat als je zo een uitgedraaid keerringhuis koopt dat daar nog oliekanalen ingevijld moeten worden voor smering van de keerring.</p><p>dit klinkt mij heel logisch echter hier heb ik nooit iemand eerder over gehoord en dus ook niet gedaan.</p><p>of de keerring hierdoor steeds stuk gaat weet ik niet maar de vraag is is dit iemand bekend en zoja waar moeten deze oliekanalen precies worden ingevijld.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-12-2009 03:00 #93905
door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic lekkage achterste krukaskeerring
<p>Ik denk dat je eerst moet kijken als je de keerring eruithaalt of die gescheurd is of uit zijn verband is en waar dat precies is.</p><p>Het is misschien mogelijk dat er braampjes op je krukkeas zitten en daardoor het rubber stuk gaat maar kan ook zijn dat de olie bv lekt langs het keerringshuis of uit je afdopplug van je nokkenas, wat ik dus zelf heb gehad.</p><p>Kanalen vijlen helpt denk ik niet er komt namelijk genoeg olie daar dat kan je ook wel zien aan de lekkage die je daar hebt,het is na mijn inziens belangrijker voor een viltenkeerring om daar heel veel olie te hebben dan bij een rubberenkeerring, een vilten moet zich volzuigen met olie en een rubberen heeft alleen een oliefilm om de krukkeas nodig. </p><p>Succes met sleutelen!</p><p> </p><p> </p>
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-12-2009 10:46 #93904
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic lekkage achterste krukaskeerring
<p>Dit gedeelte van de tekst heb ik van de site van veteran car gekopieerd. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar jouw verhaal kwam me bekend voor. Het hele artikel staat hier:</p><p>
www.veterancar.nl/vervangen_krukaskering.htm
</p><p> </p><p><em>Als u een rubber keerring wilt monteren heeft u een uitgedraaid krukasdeksel nodig, wat vaak in ruilsysteem verkrijgbaar is. Ook zijn er kant en klare setjes voor verkrijgbaar. Vergeet niet om een paar grote oliepoorten in het achterwandje te vijlen want de rubber keerring wil graag goed gesmeerd worden. Klop nu met behulp van houten klosjes de keerring gelijkmatig in het deksel; de voorkant van de keerring gelijk aan de rand van het deksel.</em> </p>
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-12-2009 15:54 #93903
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic lekkage achterste krukaskeerring
<p>De rubberen keerring moet goed worden gecentreerd, voordat het huisje wordt vastgezet.Dit kun je doen door met een voelermaat te voelen tussen de keerring en de krukas.Ik kort het veertje wel eens 1 cm in om de afdichting wat strakker te krijgen.Je kunt het veertje uit elkaar halen.Knip dan 1 cm van de wijde kant van het veertje af.Probeer braampjes te voorkomen.Draai het veertje dan weer goed in elkaar.Dit helpt vaak heel goed tegen lekkages.Het risico van deze actie is natuurlijk,dat het veertje te strak is ,waardoor het rubber inslijt.Maar in de regel gaat het goed.Maak alles goed vetvrij en gebruik siliconen pakking om vooral de carterpakking aan onder en bovenzijde ter plaatse dicht te krijgen.</p><p>Ik vind trouwens een vilten oliekeerring ook prima.</p>
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-12-2009 13:07 #93902
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic lekkage achterste krukaskeerring
<p>allen bedankt voor de tips.</p><p>ik heb de keerring nu voor de 3e keer vervangen en daarbij de info van Mark en Niek in meegenomen.</p><p>het probleem was in de eerste plaats de pakking tussen keerringhuis en motor , de boutjes hiervan waren toen op het juiste moment met de momentsleutel vastgezet , dit blijkt dus te los zijn geweest , nu gewoon op gevoel vastsgezet met pakking en blue silicon vloeibare pakking.</p><p>wat er verder niet goed is gegaan is dat ik eerst dacht dat de carterpanpakking lekte t.p.v. het keerringhuis , vervolgens geprobeerd dit op te lossen door de carterpan bij het keerringhuis vaster aan te draaien , doordat het keerringhuis toch al niet zo vast zat trek je met deze actie het keerringhuis omlaag!! , gevolg is dat de keerring aan de onderkant ruimte krijgt</p><p>en de keerring uit het midden wordt geplaatst , stond gewoon open , enfin , nu vloeibare pakking gebruikt en na testrit nog geen druppel olie aan het blok.</p>
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-12-2009 17:40 #93901
door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic lekkage achterste krukaskeerring
<p>Dat is heel mooi,ja een momentsleutel onder de 250 euro is eigenlijk naat mijn mening weggegooid geld!</p><p> </p>