Vraag voor de injectie-expert: stotteren: OPGELOST

• Arthur Vaanhold
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
12-02-2010 17:54 #49225 door Arthur Vaanhold
Vraag voor de injectie-expert: stotteren: OPGELOST is gemaakt door Arthur Vaanhold
Nou, dat is de vraag dus: vreselijk inhouden tussen 2000 en 3000 toeren, bijna onmogelijk te versnellen. Stationair loopt hij prachtig en bij koude motor heeft hij er geen last van. Zelf al gedaan: kleppen stellen, ontsteking op tijd, vervangen bougiekabels, bobinekabel, rotor, kap, benzinefilter, vacuummeter,condensator. Gasklepschakelaar ok, geen luchtlekken, bougies OK. Vacummvervroeging niet lek, stroomverdeler nagekeken/gesmeerd, brandstofdruk 2,2 bar. Wie weet het?O ja, het is een B20F uit een 1800 ES.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-02-2010 18:19 #94599 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Vraag voor de injectie-expert: stotteren: OPGELOST
Op benzine neem ik aan, Arthur? Zit de vacuumvertraging-slang naar de verdeler er nog op of heb je die al afgestopt op het inlaatspruitstuk?
Je kan ff kijken in de fault-tracing. Kan ik je melen als je wilt.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Arthur Vaanhold
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
12-02-2010 18:31 #94598 door Arthur Vaanhold
Beantwoord door Arthur Vaanhold in topic Vraag voor de injectie-expert: stotteren: OPGELOST
Rob, bedankt voor de reactie, benzine inderdaad, de vacuumslang zit er nog (waarom de vraag) en als je de fault-tracing hebt: graag!Bedankt en groeten,Arthuralles apestaart vaanhold.eu

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-02-2010 18:48 #94597 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Vraag voor de injectie-expert: stotteren: OPGELOST
Hee Arthur.
Ik weet niet of die vacuumvertraging loshalen je oplossing is, maar dat is ooit ook door Volvo aangeraden. Zonder die vertraging loopt alles beter. Was een milieu-ding geloof ik. Dop hem wel af op het spruitstuk, de andere kant kan open blijven.
Wat gebeurt er boven 3000 toeren? Nog steeds niet genoeg? Kan het een luchttoevoer probleem zijn? Of een benzine-capaciteitsprobleem? Andere pomp proberen? Luchtfilter? Zeker weten dat de vacuummeter OK is?

groeten, Rob

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-02-2010 20:03 #94596 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Vraag voor de injectie-expert: stotteren: OPGELOST
Ik heb allerlei vergelijkbare storinkjes gehad met mijn P1800E. Hieronder een paar ideeen:

-Valse lucht: langs het spruitstuk, maar ook de injectors.

-Controleer ook of de bypass luchtklep wel sluit. Deze moet dichtgaan als de motor warm wordt.

-Toch de ontsteking. Ik heb een haynes boek over de d-jet(helaas momenteel kwijt), en de auteur schrijft dat 9 van de 10 problemen die aan de injectie worden toegeschreven eigenlijk ontstekingsproblemen zijn. In mijn geval was dit ook min of meer juist. Ik heb een tijd geleden een 123-ontsteking gemonteerd met een sindsdien probleemloze motor tot gevolg. De aanleiding was een gelijkaardige storing zoals jij beschrijft. Stationair geen probleem, maar (soms)niet accellereren. Uiteindelijk bleek een stukje uit het aandrijfgedeelte van de distributie gebroken waardoor die kon verschuiven. Schijnt meer te gebeuren, dus trek de distributie er even uit ter controle.
Ik heb nog een werkende ontsteking. Als je in de buurt woont(groningen) mag je die wel even proberen.
Kijk hier ook eens: www.vclassics.com/archive/index.html

• Kees Brouwer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2010 21:05 #94595 door Kees Brouwer
Beantwoord door Kees Brouwer in topic Vraag voor de injectie-expert: stotteren: OPGELOST
<p>Beste Arthur,</p><p> </p><p>Ik heb iets dergelijks gehad. Ook alles nagelopen en geen oplossing gevonden. Na dagen zwoegen ontdekt dat het filter bij de benzinepomp (achter bij de tank) verstopt zat. Oorzaak een vervuilde tank.</p><p>groet,</p><p>Kees brouwer</p>

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2010 22:22 #94594 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Vraag voor de injectie-expert: stotteren: OPGELOST
<p>De djet faulttracing staat op de 1800pictures site. Links documents klikken en vervolgens handbooks to download. Wat je nog zou kunnen controleren is of de benzine retourleiding niet verstopt zit. Die zit aangesloten op de drukregelaar, even doorblazen. Verder het luchtfilter, is dat nog redelijk vers? </p><p>Wat het inhouden betreft kijk eens hoe de staat van de triggercontacts is. Die sturen de injectoren aan. Je kan ze er zo uithalen, even een visite kaartje tussen de puntjes doorhalen om vet te verwijderen van het smeren van de distributor. Niet schuren of vijlen! En doe een klein likje vet op de verdeler as om de fibernokjes te smeren. De fiber nokjes verslijten dus kijk gelijk even of er nog genoeg vlees op zit. Je kan ze zo terugplaatsen, afstellen kan niet. Verder even aan de slang van de map sensor zuigen en voelen of die zijn vacuum nog behoud. </p><p> volvo1800pictures.com/document/fuel_inje...on_fault_tracing.pdf </p>

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-02-2010 10:29 #94593 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Vraag voor de injectie-expert: stotteren: OPGELOST
Bosch-boek gisteravond weer teruggevonden:
Onder "Gebrek aan vermogen" staan de volgende checks:
1- Lage brandstofdruk
2- Indien 1 goed is test dan de circuits voor temperatuur sensor 2(die in het blok) en de druksensor.
3- Indien beiden goed zijn doe dan de injector flow test.
Overigens staat in mijn boeken (voor de E) de brandstofdruk als 2 bar +/- 0,05.

• Arthur Vaanhold
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-02-2010 10:39 #94592 door Arthur Vaanhold
Beantwoord door Arthur Vaanhold in topic Vraag voor de injectie-expert: stotteren: OPGELOST
Dank voor alle reacties, het probleem is opgelost. Het bleek slecht contact te zijn in de stekker van de koelwater-temperatuursensor. Kwam aan het licht na het doormeten van de weerstand van inlaatlucht- en koelwatersensor, waarbij de stekkers dus los waren gemaakt. De gemeten waarden waren goed, en ineens liep de auto ook weer een tijdje goed. Toen het probleem weer terugkwam heb ik de stekkers echt goed gereinigd (en natuurlijk ook de rest van de connectors) en sindsdien loopt hij weer helemaal goed.Bijkomend voordeel: in de zoektocht naar de oplossing vervang je ook bougiekabels, contactpunten en filters, dus dat is ook weer helemaal up to date.Dank voor de reacties,Arthur

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD