Krukas wissel bij een B 30

• Alex Janssen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-02-2010 03:39 #49215 door Alex Janssen
Krukas wissel bij een B 30 is gemaakt door Alex Janssen
<p>Wie van de sleutelaars heeft ervaring met het overzetten van een gebruikte krukas van de ene blok in een ander blok?</p><p> </p><p>Ik heb namelijk 4 B 30 motorblokken en een B 30 motorblok, deze blokken hebben allemaal een mankement varierend van versleten cilinders en zuigers tot een losgeraakte drijfstang met alle gevolgen van dien.Ik vermoed dat vorenomschreven een gevolg is van een weinig succesvolle revisie.</p><p>Bij het blok met de drijfstangschade zijn de cilinderwanden met de bijbehorende zuigers nog in goede staat, de krukas heeft wel averij opgelopen, maar de hoofdlagers zijn nog in tact en dus ook de hoofdlagertappen, de overige motorblokken hebben grote speling in de cilinders en zuigers. Ik wil nu de krukas van de B 30 motor in de blok met de drijfstang schade monteren, uiteraard voorzien van nieuwe lagers en de bijbehorende drijfstangen afkomstig uit de B 30 E, de zuigers uit het blok met de drijfstanglagerschade wil ik weer gebruiken in het blok met de drijfstanglagerschade.</p><p>De zuigerveren wil ik vervangen door nieuwe eventueel expander veren en de cilinderwanden worden uiteraard der zaak gehoond met behulp van een z.g. flexhoon en een boormachine voorzien van een electronisch toerental regeling.</p><p>Voor zover ik kan beoordeleen zijn de bovenomschreven geplande reparatiemethode weinig risicovol, maar ik wil graag meer zekerheid en misschien heeft iemand een beter idee of goede tips.</p><p>Vrl. gr.</p><p>Lex Janssen</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2010 14:42 #94640 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Krukas wissel bij een B 30
Reviseren van een blok is geen kattepis en verreist deskundigheid en toch ook wel specilalisten gereedschap. Het is leuk als je het zelf kan met de hulpmiddelen die je daar ter hand hebt. Maar als je na relatief 200.000 probleemloze km je blok weer kunt reviseren, kun je praten over een geslaagde poging. Zelf zou ik kiezen voor zekerheid en garantie. Maar hou ons op de hoogte als je wil.

• Alex Janssen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-02-2010 18:51 #94639 door Alex Janssen
Beantwoord door Alex Janssen in topic Krukas wissel bij een B 30
<p>Ik heb nu 3 motorblokken gedemonteerd en de bruikbare delen geselecteerd .</p><p>De krukas is opgemeten met behulp van een schroefmicrometer en uitgeklokt, de maten zijn nog binnen slijtage grenzen, de cilinders zitten eveneens binnen de tolerantiematen en de zuigers en pistonpennen verkeren in een goede staat d.w.z.de groeven van de zuigerveren zijn binnen de tolerantie en de zuigers zelf zijn redelijk aan de maat, dus bruikbaar. Er wordt voor alle zekerheid wel een nieuwe oliepomp gemonteerd om eventuele risico's uit te sluiten, het zou eeuwig zonde zijn om uit kostenbesparing geen nieuwe oliepomp te monteren en dat er naderhand een kapitale motorschade ontstaat wegens gebrek aan smering.</p><p>De onderdelen alsmede het cilinderblok, krukas , oliekanalen worden nu eerst secuur gereinigd gecontroleerd op beschadiging en afwijkingen, schroefdraad van kopbouten en lagerkappen gereinigd en gecontroleerd.</p><p>De cilinderkop wordt eveneens gedemonteerd en de kleppen geslepen en de zittingen eventueel gefreest, ik bezit sinds kort een kleppenslijpbank en een klepfreesset en daar moet uiteeraard mee gespeeld worden.</p><p>Het zal wel enige tijd duren voordat de motor weer loopt aangezien het voertuig waar deze motor in gemonteerd gaat worden nog enige restauratie van ingrijpende aard vergt.</p><p>Wordt vervolgd.</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD