- Berichten: 33
Carburateur revisie (is dat te doen?)
- Ama Zon (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
20-02-2010 09:58 #49214
door Ama Zon (GAST)
Carburateur revisie (is dat te doen?) is gemaakt door Ama Zon (GAST)
Ik ben van plan binnenkort (lees dit weekend) de carburateur eens openmaken...
Hij loopt namelijk niet zo goed op benzine (ik rij meestal op LPG), waarschijnlijk veroorzaakt door de carburateur. Het lijkt erop dat de motor telkens verzuipt.
Nu begrijp ik -na enig leeswerk- dat dit door een versleten naald kan komen. Ik heb nog nooit een carburateur open gemaakt, dus voordat ik hele domme dingen ga doen:
- Waar moet ik opletten als ik hem openmaak? (iemand vertelde bv dat je gemakkelijk de pakking scheurt als je hem niet heel voorzichtig loshaalt).
- Is die weer in elkaar te zetten? Of is dat meer werk voor specialisten? Als ik zelf doe: kans dat ik na afloop een paar schroefjes overhoud...?
- Het is een SU carburateur op een B20A motor. Welk type SU ben ik nog niet achter: hoe kan je dat zien?
- Ik zag wel dat er geen olie meer zat onder het zwarte dopje. Dus geen demping, maar kan dit ook het verzuipen van de motor verklaren? Ik denk dat dat andere klachten zou geven?
Hij loopt namelijk niet zo goed op benzine (ik rij meestal op LPG), waarschijnlijk veroorzaakt door de carburateur. Het lijkt erop dat de motor telkens verzuipt.
Nu begrijp ik -na enig leeswerk- dat dit door een versleten naald kan komen. Ik heb nog nooit een carburateur open gemaakt, dus voordat ik hele domme dingen ga doen:
- Waar moet ik opletten als ik hem openmaak? (iemand vertelde bv dat je gemakkelijk de pakking scheurt als je hem niet heel voorzichtig loshaalt).
- Is die weer in elkaar te zetten? Of is dat meer werk voor specialisten? Als ik zelf doe: kans dat ik na afloop een paar schroefjes overhoud...?
- Het is een SU carburateur op een B20A motor. Welk type SU ben ik nog niet achter: hoe kan je dat zien?
- Ik zag wel dat er geen olie meer zat onder het zwarte dopje. Dus geen demping, maar kan dit ook het verzuipen van de motor verklaren? Ik denk dat dat andere klachten zou geven?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joan Tacx
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 140
21-02-2010 11:14 #94642
door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic Carburateur revisie (is dat te doen?)
Hallo,
Als je voor de eerste keer een SU reviseert is het verstandig om foto's te maken.
Als je een deel los haalt (bijv het choke mechanisme) stop dit in een glazen potje.
Samen met de foto's kan je dan alles terug vinden.
Het potje is ook makkelijk om alles gelijk schoon te maken met een beetje benzine.
Als je gaat reviseren is het verstandig om een revisie setje aan te schaffen. Hier zitten alle pakkingen, nieuwe
gasklep met as in. Als je de naald wil vervangen, kan dit ook. Je moet de oude naald er uit halen en kijken
of er op het bovenste deel van de naald een letter staat, deze letter is het type van de naald.
Bij BCCP.nl kan je alle spullen bestellen.
Waar je wel op moet letten is het volgende, als je de gasklep eruit haalt (koperen plaat) en je vervangt de as
door een nieuwe (zonder de lagerbusjes te vervangen want dit is niet altijd nodig) moet je opletten, dat
de schuine kanten aan de plaat goed zitten en dat de klep na draaien aan de as goed afsluit.
Anders blijft de motor op een veel te hoog stationair toerental lopen.
Na de klep goed gesteld te hebben (millimeter werk) zet dan de schroefjes goed vast (splijten).
Als je alles weer in elkaar gezet hebt, dan is het afstellen nog een klusje, maar dan zou hij weer netjes op benzine kunnen
lopen. Vergeet het niet er als laatste olie in te stoppen (ATF)
Indien je de boel niet meer in elkaar krijgt, zijn er altijd mensen of bedrijven die dit wel weer kunnen.
Dus neem je tijd en maak goede foto's dan is het niet zo moeilijk.
Suc6
Joan
Als je voor de eerste keer een SU reviseert is het verstandig om foto's te maken.
Als je een deel los haalt (bijv het choke mechanisme) stop dit in een glazen potje.
Samen met de foto's kan je dan alles terug vinden.
Het potje is ook makkelijk om alles gelijk schoon te maken met een beetje benzine.
Als je gaat reviseren is het verstandig om een revisie setje aan te schaffen. Hier zitten alle pakkingen, nieuwe
gasklep met as in. Als je de naald wil vervangen, kan dit ook. Je moet de oude naald er uit halen en kijken
of er op het bovenste deel van de naald een letter staat, deze letter is het type van de naald.
Bij BCCP.nl kan je alle spullen bestellen.
Waar je wel op moet letten is het volgende, als je de gasklep eruit haalt (koperen plaat) en je vervangt de as
door een nieuwe (zonder de lagerbusjes te vervangen want dit is niet altijd nodig) moet je opletten, dat
de schuine kanten aan de plaat goed zitten en dat de klep na draaien aan de as goed afsluit.
Anders blijft de motor op een veel te hoog stationair toerental lopen.
Na de klep goed gesteld te hebben (millimeter werk) zet dan de schroefjes goed vast (splijten).
Als je alles weer in elkaar gezet hebt, dan is het afstellen nog een klusje, maar dan zou hij weer netjes op benzine kunnen
lopen. Vergeet het niet er als laatste olie in te stoppen (ATF)
Indien je de boel niet meer in elkaar krijgt, zijn er altijd mensen of bedrijven die dit wel weer kunnen.
Dus neem je tijd en maak goede foto's dan is het niet zo moeilijk.
Suc6
Joan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ama Zon (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 33
23-02-2010 20:33 #94641
door Ama Zon (GAST)
Beantwoord door Ama Zon (GAST) in topic Carburateur revisie (is dat te doen?)
Hallo Joan,
Bedankt voor de tips!
Ik ben erg benieuwd...
Ik ben er nog niet aan toegekomen, maar hoop het voor de afsteldag in maart af te hebben.
Dan kan die meteen goed worden afgesteld op benzine.
Bedankt voor de tips!
Ik ben erg benieuwd...
Ik ben er nog niet aan toegekomen, maar hoop het voor de afsteldag in maart af te hebben.
Dan kan die meteen goed worden afgesteld op benzine.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.