Motor in de soep
- Evert Dagelet (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-03-2010 00:15 #49169
door Evert Dagelet (GAST)
Motor in de soep is gemaakt door Evert Dagelet (GAST)
<p>Dag,</p><p> </p><p>Vanavond reed ik vanaf huis over de snelweg naar een afspraak in mijn Amazone 122s -1965.. Bij een snelheid van rond de 100 km per uur begon het olielampje te knipperen. Binnen 20 sec brandje het lampje continu en kwam er een rattelend geluid uit de motor. Uiteraard direct gestopt. De motor sloeg vervolgens direct aan bij opnieuw starten maar boven de 2000 toeren kwam het rattelende geluid weer terug. Vervolgens wegenwacht gebeld. Conclusie binnen 2 min: motor in de soep, weggesleept. Advies van de wegenwacht was een nieuwe motor. Ik had al gehoord dat wanner je doorrijd met een te lage olieduk dit funest is voor de motor. Heeft iemand ervaring met een dergelijke (kleine) ramp?!? Wat te doen? Motor vervangen? Wat gebeurt er precies met de mototr als de oliedruk wegvalt bij een hoge snelheid?? Is dit puur te wijten aan een defecte oliepomp of zouden er ook nog andere oorzaken mee kunnen spelen?!</p><p>Alvast bedankt voor de reactie!</p><p>Groeten,</p><p>Evert Dagelet </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-03-2010 09:21 #94888
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Motor in de soep
<p>Hoi Evert, </p><p>Het klink nogal dramatisch. Als je geluk hebt dan is alleen je oliepomp in de "oliesoep" gelopen, het klink echter eerder als krukas lagering. Ik zou eerst de olie even drainen en filteren door een oud laken, kijken wat je daar tegen komt. Daarna denk ik dat je het beste de karterpan er onder uit haalt en eens kijkt of je wat van schade kunt zien. K'ben benieuwd wat je tegen komt.</p><p>Groeten, Rob</p>
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-03-2010 10:47 #94887
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Motor in de soep
<p>het eerste wat kapot gaat bij het wegvallen van de oliedruk zijn de lagerschalen van de drijfstangen en de nokkenas.</p><p>deze zijn vrij zacht en gemaakt van witmetaal , werken op basis van druksmering.</p><p>oorzaak is 1 ,weinig of geen olie , 2 , verstopt oliefilter , imitatie zonder bypass , 3, slechte olie , 4 , kapotte oliepomp ,</p><p>wordt aangedreven door de nokkenas , in slechte staat weinig oliedruk , maar dan moet al echt iets afbreken of vastlopen</p><p>om helemaal geen druk meer op te brengen , al dan niet met troep in een kanaal waardoor verstopping.</p><p>aan de oliepomp zelf 2 afdicht-rubbers aan het pijpje , kosten enkele euro 's maar bij lekkage daar wegvallen oliedruk</p><p>als gevolg.</p><p>mogelijk ook nog een combinatie van het voorgaande.</p><p>laat even weten hier wat je bevindingen zijn ,het blok moet in ieder geval open ., succes.</p>
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-03-2010 11:13 #94886
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Motor in de soep
<p>Kan ook andersom, drijfstanglager is versleten door gewoon gebruik, passing met de krukas wordt te ruim, olie vliegt ertussen uit, daardoor kan de olie niet meer op druk komen, lampje gaat aan (vooral als de olie warm is). Smering van het versleten lager gaat nog sneller achteruit en in een paar minuten is het verdwenen. Enorm geratel, vooral als je veel toeren maakt.</p><p>Vervolg ligt eraan hoe de rest van je motorblok is. Een andere krukas (of laten slijpen) en nieuwe drijfstanglagers heb je minimaal nodig denk ik, en een nieuwe drijfstang misschien ook wel.</p><p> </p>
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-03-2010 12:36 #94885
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Motor in de soep
<p>Klinkt natuurlijk als het paard achter de wagen spannen, maar wanneer heb je voor het laatst je oliepeil gecheckt ??. En het is natuurlijk nooit verstandig als het olie lampje gaat branden om dan vervolgens door te rijden, dit is vragen om echte problemen. Je had beter ff kunnen wachten zodat alle olie weer in het carter is gezakt en dan olie peilen. Is deze te laag dan gewoon niet verder rijden. Is deze niet te laag dan ook niet verder rijden want het olie lampje gaat niet voor niets branden tenzij deze massa maakt met de uitlaat (gebeurt wel vaker) maar dan heb je geen ratelend geluid. </p><p> </p><p>Het is sneu maar je blok zal uit elkaar moeten om te kunnen constateren wat er mis is.</p>
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-03-2010 17:39 #94884
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Motor in de soep
<p>Ik raad aan een revisiemotor te plaatsen.Wanneer het oliepeil niet te laag staat ,moet je zeker het asje dat de oliepomp aandrijft controleren Op dit asje zit een tandwiel.,dat op de nokkenas draait,Hiermee wordt ook de stroomverdeler aangedreven.Het tandwiel zit meestal met een pennetje op het asje vast.Wanneer dit pennetje breekt,werkt de stroomverdeler wel,maar de oliepomp niet.De motor zal dus gewoon zonder oliedruk lopen.Zet dit tandwielasje niet zonder het goed te controleren terug in een nieuwe motor ,anders krijg je weer geen oliedruk.Ik heb dit mankement al een paar maal geconstateerd bij een stukgelopen motor.Als je meer info wilt belt me dan 06 24231515</p>
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-03-2010 19:30 #94883
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Motor in de soep
<p>Evert, mocht je wat in het plan zien van Marc en woon je in de buurt van Geleen dan heb ik een onderblok voor je liggen, kun je zo meenemen.
robbaeten@hotmail.com
</p><p>Groeten, Rob </p>