Kloppen van een B18

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-04-2010 20:07 #49079 door Arno Pfennings
Kloppen van een B18 is gemaakt door Arno Pfennings
<p>Ik schaam mij ervoor dat de amazon zo lang ongebruikt is gebleven en ik weer op APK keuring moest. Alles nog even na lopen, kleppen stellen...ontsteking enz...</p><p>Ik was wel gewend aan het koffiemolengeluid van een B18 maar hier zaten nu wel erg harde bonen in de molen. Een stoere tok per omwenteling.</p><p>De keurmeester keek ook al wat vreemd (niet vies van een mooie oldtimer overigens)..."zuiger kapot?",,,Nee ik denk het niet maar ik ga thuis nog wel wat checken....amazon overigens toch mooi door de apk heen zoals verwacht.</p><p> </p><p>Thuis gekomen, bougies eruit, vrouw erin (achter het stuur), compressiemeter per bougiegat vrouw droogstarten en alle cylinders top compressie...dus(?) cylinders goed en de kleppen sluiten kennelijk ook...</p><p>Nu verder (nadat mijn vrouw weer het huis in mocht gaan)...kleppendeksel eraf, tuimelaaras (heet dat zo?) ervan af en met de hand de fan ronddraaien...geen geklok meer...tuimelaaras erop en wat nauwer gekeken...de linkerkant met het bataljon aan veren sprong wel heel spontaan terug bij het ronddraaien en met een tuimelaar erbovenop klakt dat tegen de tuimelaar en die kletst de andere kant op. Dus gewoon het terugschieten van elke klep tegen de tuimelaar? Met deze aanname zou het dus gaan om iets teveel klepspeling...terwijl ik dat toch erg nauwkeurig dacht te hebben gedaan 40-45 go-nogo...</p><p>Distributie in orde aangezien zonder tuimelaars/as er geen geklok is?</p><p>Of hier of daar een rubber washer weg die de klepklap zou moeten verzachten?</p><p>In het proces is overigens 1 protector ring gesneuveld (415424)...is deze noodzakelijk...lijkt niet echt functioneel te zijn (zeker niet nadat het rubber na een dikke 40 jaar verhard is)</p><p> </p><p>Hoop vragen, maar zoals gewend komen de ervaren antwoorden en ideeen zo weer aangevlogen ;-)</p><p> </p><p>Groeten,</p><p> </p><p>Arno </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-04-2010 20:34 #95319 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Kloppen van een B18
<p>Arno,</p><p>Zoals je dit beschrijft lijkt het erop of je kleppen niet meer soepel door je klepgeleiders lopen.</p><p>In principe m oeten de kleppen meteen weer omhoog komen als de druk van de tuimelaar weg is.</p><p>Doen alle kleppen dit of zijn het er maar een of twee?</p><p> </p><p>Je kunt proberen om wat kruipolie langs je klepstelen te gieten.</p><p> </p><p>Dat er een protector ring ontbreekt is geen probleem; kan hooguit wat extra olieverbruik opleveren.</p>

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-04-2010 20:59 #95318 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Kloppen van een B18
Als je de tuimelaaras weghaalt haal je de belangrijkste tegenkracht op de nokkenas weg en draait deze bijna vrij rond. Lijkt mij juist een teken dat de distributie het niet meer volhoudt zodra er werk van gevraagd wordt, en dus is een kijkoperatie die kant op aan de beurt.

• Bezoeker
  • Bezoeker
22-04-2010 09:33 #95317 door
Beantwoord door in topic Kloppen van een B18
<p>Dit lijkt heel erg verdacht veel op het probleem wat ik had met mijn b20.</p><p>Daar waren er 2 tanden van het distributie tandwiel afgebroken. Dit kan ervoor zorgen dat het tandwiel begint te springen, dus even stilstaat en daarna met een schok weer begint te draaien. Je kunt het waarschijnlijk wel zien door de krukas heen en weer te draaien op het punt waar hij vreemd doed. Dan moet de nokkenas normaal meedoen met je beweging van de krukas. Als dit niet klopt dan moet het distributie deksel er even af, dat is gemakkelijk te doen zonder het blok eruit te halen. Succes.</p>

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-04-2010 20:29 #95316 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Kloppen van een B18
<p>Ah, kijk we komen vooruit. Bedankt voor de antwoorden tot nog toe.</p><p>Ik heb zojuist nog eens aan de fan gedraaid en het viel mij op dat bij het zoeken naar het bovenste dode punt de tuimelaars even niet bewogen terwijl ik de fan/poulie wel nog een redlijk hoekje kon laten maken. Moet het niet zo zijn dat het ook op het bovenste dode punt de weerstand van de fan/poulie wel lichter is maar nog steeds aanwezig? Indien ja...kan het bij deze dan de distributie zijn?</p><p> </p><p>Indien ja, dan volgt in het weekend de distributiecheck. Radiator eruit of kan het even zonder dit te demonteren?</p><p> </p><p>Als het tandwiel op is....staal of aluminium erin? Normale poulietrekker ook te gebruiken overigens?</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD