B30E ipv een B30A
- J.M.E.C. Coumans (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-04-2010 09:48 #49066
door J.M.E.C. Coumans (GAST)
B30E ipv een B30A is gemaakt door J.M.E.C. Coumans (GAST)
<p>Hallo Volvo liefhebbers,</p><p>De B30A van mijn 164 automaat uit 1972 op gas maakt rare geluiden en is aan een revisie toe. Nu kan ik een B30e krijgen deze is uitgebouwd waarvan men zegt dat hij nog goed . Heeft iemand ervaring hiermee en tegen welke problemen kun je dan aanlopen of is het zowieso af te raden? Heeft iemand een goed adres in Limburg voor het laten ombouwen?</p><p>alvast bedankt voor jullie reacties,</p><p>Jo Coumans</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28-04-2010 12:32 #95366
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic B30E ipv een B30A
Beste Jo,
Ik heb mijn B20A voorzien van een B20E kop. Die snuffelt nu op gas. De 'gewone' nokkenas en alles van het onderblok zit er nog in. Belangrijk is om het juiste gasmengstuk te krijgen. Verder is gas en injectie een mooie combinatie.
Twee cylinders meer maakt in principe niet uit, denk ik. Je kunt natuurlijk ook die hele B30E overzetten. Als je ook op benzine wilt rijden, heb je een retourleiding nodig, plus een benzinetank waar die retourleiding in uitkomt. Ik heb nog een injectietank liggen, moet alleen een deuk uitgetrokken worden.
Heeft die B30E ook een kabelboom? En alle randapparatuur?
groeten, Rob
Ik heb mijn B20A voorzien van een B20E kop. Die snuffelt nu op gas. De 'gewone' nokkenas en alles van het onderblok zit er nog in. Belangrijk is om het juiste gasmengstuk te krijgen. Verder is gas en injectie een mooie combinatie.
Twee cylinders meer maakt in principe niet uit, denk ik. Je kunt natuurlijk ook die hele B30E overzetten. Als je ook op benzine wilt rijden, heb je een retourleiding nodig, plus een benzinetank waar die retourleiding in uitkomt. Ik heb nog een injectietank liggen, moet alleen een deuk uitgetrokken worden.
Heeft die B30E ook een kabelboom? En alle randapparatuur?
groeten, Rob
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
28-04-2010 15:24 #95365
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B30E ipv een B30A
Tja, aan het kopen van een reeds uitgebouwd blok zitten allerlei risico's.
Als je hem voor een scherpe prijs kunt kopen en/of niet goed, geld terug garantie kunt kopen, is het natuurlijk wel interessant.
Zoals rob schrijft is het de vraag of je hem als injectie blok wilt gaan gebruiken of als carburateur blok. In het eerst geval heb je ook alle randapparatuur nodig.
In het tweede geval is het een kwestie van injectoren eruit en daar afdoppen. Ben Flierman, Tinustechniek ( www.tinustechniek.nl/ ) verkoopt hier plaatjes voor.
Welke nokkenas er in de B30E zit en of deze anders is dan de B30A weet ik zo niet.
Zelf heb ik, net als Rob, een B20E kop op een B20A blok en door de grotere kleppen van de E kop loopt dat erg goed!
Volgens mij is gas en injectie niet altijd een goede combinatie.
In de 1800E en 1800ES moet je erg goed oppassen voor backfire. Het luchtfilterhuis is nogal groot en het gasmengstuk zit daarvoor. Naar verhouding dus nogal een grote hoeveelheid brandbaar mengsel. Kwestie van ontsteking goed afstellen.
Groeten Lars
Als je hem voor een scherpe prijs kunt kopen en/of niet goed, geld terug garantie kunt kopen, is het natuurlijk wel interessant.
Zoals rob schrijft is het de vraag of je hem als injectie blok wilt gaan gebruiken of als carburateur blok. In het eerst geval heb je ook alle randapparatuur nodig.
In het tweede geval is het een kwestie van injectoren eruit en daar afdoppen. Ben Flierman, Tinustechniek ( www.tinustechniek.nl/ ) verkoopt hier plaatjes voor.
Welke nokkenas er in de B30E zit en of deze anders is dan de B30A weet ik zo niet.
Zelf heb ik, net als Rob, een B20E kop op een B20A blok en door de grotere kleppen van de E kop loopt dat erg goed!
Volgens mij is gas en injectie niet altijd een goede combinatie.
In de 1800E en 1800ES moet je erg goed oppassen voor backfire. Het luchtfilterhuis is nogal groot en het gasmengstuk zit daarvoor. Naar verhouding dus nogal een grote hoeveelheid brandbaar mengsel. Kwestie van ontsteking goed afstellen.
Groeten Lars
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-04-2010 15:59 #95364
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic B30E ipv een B30A
Volgens mij wil hij het hele blok overzetten dus van B30A naar B30E en niet de kop vervangen. En waarom zou een injectie niet goed lopen op gas, is een kwestie van afstellen en de ontsteking goed onderhouden en zo nodig vervangen voor een zonder contactpuntjes dus een electronische. Ik zou de buis bij de luchtmassa meter los niet al te vast zetten, als je een backfire mocht krijgen slaat ie de buis d'r af en zo blijft je LMM gespaart
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-04-2010 16:19 #95363
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic B30E ipv een B30A
<p>ik ben er nooit zo happig op om een gebruikt blok die vaak jarenlang in de schuur heeft gestaan te gebruiken.</p><p>in ieder geval moeten de krukaskeerringen en pakkingen worden vervangen , door het stil staan is er het e.e.a. verdroogd.</p><p>van alle losse blokken op de bekende aanbodsites wordt beweerd dat ze goed zijn , in de praktijk zijn ze zelden goed.</p><p>gezien de lage prijzen voor complete 164 , bijna allemaal hopeloos verrot , echter de techniek is dan vaak wel goed , zo staat er hier in castricum een 164 te koop die dagelijks wordt gebruikt en garageonderhouden voor 750 euro.</p><p>carrosserie is rot , wel goede motor en bak.</p><p>zou ik gaan voor een donorauto waar je mee kunt proefrijden , compressietesten etc.etc.</p><p>het is namelijk nogal zonde van je werk om een blok in te bouwen die achteraf toch niet zo goed blijkt te zijn.</p>
- J.M.E.C. Coumans (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-04-2010 18:36 #95362
door J.M.E.C. Coumans (GAST)
Beantwoord door J.M.E.C. Coumans (GAST) in topic B30E ipv een B30A
<p>Alvast bedankt voor jullie raad, heb inmiddels ook een aanbod van een B30A gekregen dat nou 3 jaar stilstaat maar goed lopend uit een sloper gehaald is, wacht nog even af wat zich nog voordoet en of ik iemand vind die hem kan in en uitbouwen dus als jullie iemand weten?</p><p>groeten, Jo</p>
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-04-2010 22:32 #95361
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic B30E ipv een B30A
Het ligt eraan wat je d'r voor neer moet tellen, maar let op als je alles bij elkaar op gaat tellen dan ben je aan allerlei onderdelen meer kwijt als wat je aan het blok heb uitgegeven. En als je goed om je heen kijkt kun je vaak voor dat bedrag een sloop 164 kopen die nog lopend te horen is en mogelijk ook d'r nog mee rijden om zo een goede indruk van het blok te krijgen. Als je die kan kopen voor een paar honderd euro dan kun je dan kun je de onderdelen van de 164 weer verkopen om zo uit de kosten te komen.