olie verlies

• jeroen thoonen (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
13-05-2010 08:17 #49035 door jeroen thoonen (GAST)
olie verlies is gemaakt door jeroen thoonen (GAST)
Hoi beste leden,

De laatste tijd ging het lampje van mijn oliedruk steeds vaker branden bij het wachten voor het stoplicht.
Ik heb al gelezen op het forum dat dit kan doordat draadje op motorblok trilt, de motor stationair erg langzaam staat,
de olie dunner wordt door warmte. Maar de motor verbruikt echt veel olie op het moment. Aan het begin van een rit van 150km staat het olie peil netje in het midden tussen min en max in en bij thuiskomst na de olie te hebben laten zakken.
DAn zit er zo goed als niets in en zit er her en der olie rondom het blok. Vooral beneden en achter, dus de bovenkant is nog vrij van olie.
NU is de olie ook als ik kijk niet mooi helder maar vrij donker/vies en ruikt het rondom het motor blok redelijk verbrand na het rijden.

Moet ik ten eerste mijn oliefilter ziezo verversen, olie een keer helemaal verversen?
Maar dan blijft het probleem van olieverbruik nog steeds een probleem. Want kan de olie er door druk bij de benzine pomp, stroomverdeler en peilstok uitkomen? Carter ontluchter is namelijk wel schoon dus daar kan ie de druk kwijt.

Alvast bedankt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• jeroen thoonen (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
13-05-2010 08:21 #95456 door jeroen thoonen (GAST)
Beantwoord door jeroen thoonen (GAST) in topic olie verlies
Voor de duidelijkheid gaat het om een amazon combi met B20 blok.
groet

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-05-2010 18:42 #95455 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic olie verlies
Olieverversen is dus geen probleem, bijvullen wel. Heb je al een compressietest gedaan? Verlies je olie langs de zuigers? Zie je blauwe rook, olieverbranding?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-05-2010 21:41 #95454 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic olie verlies
<p>Dat is nogal wat. Tussen min en max zit een liter dus tussen halverwege min-max en onderkant peilstok ook zoiets, in 150 km. Als dat allemaal zou verbranden zou er continu een dikke walm je achtervolgen. Ik denk dat je eerder dringend een rondje pakkingen en keerringen moet gaan doen.</p><p>Als je het blok een keer goed schoonveegt kan je beter zien waar de olie eruit komt.</p><p> </p><p>Je kan er nieuwe 20W50 olie indoen (de goedkoopste die je kan vinden gezien je lekkage) en evt. een nieuw filter, dan lekt-ie wellicht iets minder en in elk geval wat schonere olie.</p>

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2010 23:09 #95453 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic olie verlies
Rob
Zoals Marc schrijft, zou je ahtervolgd moeten worden door een blauwe wolk als al die olie verbrandt. Je zou dus idd op zoek moeten gaan naar een lek. Afgaande op jouw beschrijving, lijken er twee plaatsen waar veel olie uit kan komen verdacht:
1- de plaats waar het oliefilter af moet dichten tegen het motorblok; hoe lang zit dat filter er al? Is het wel volgens de regelen der kunst gemonteerd? Misschien heeft de afdichtring in de knel gezeten en geeft nu de geest?
2- de afdichtstop van de nokkenas; is er onlangs aan de distributiezijde gewerkt? Tandwiel vervangen?
Olie is bij ons soort motoren niet zo heel lang mooi helder. Bij moderne motoren met een service innterval van 30.000km zijn de afdichtingen en gebruikte materialen beter en blijft de olie langer schoon. Op zich hoeft het niet zo'n slecht teken te zijn dat je olie wat ddonker is na een paar duizend km.
Oliefilter vervangen is heel belngrijk. Het filter houdt de vaste deeltjes bij de lagers en vitale delen weg. Zou ik in ieder geval &eacute;&eacute;n keer per jaar doen ook als je weinig rijdt.
Het verbrand ruiken is ook te verklaren, en wel zo: Als de olie tegen hete delen zoals uitlaatspruitstuk komt verbrand de olie. En dat ruik je.
Eerst maar eens schoonmaken en kijken of je leksporen kunt vinden, want als je zoveel olie zou verbranden zou er geen zuigerveer meer in het blok zitten en zou je ook andere problemen hebben.

Succes met zoeken.
Sven

• 11654-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Meer
16-05-2010 10:17 #95452 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic olie verlies
<p>Rob,</p><p> </p><p>Goedkope motor cleaner is dasty van de wibra. Kost per 750 ml 1,95&euro;. Je hebt ook een verpakking van 5 liter maar dat heb je echt niet nodig. Aan de 750 ml heb je ruim voldoende. Het zit in een sprayfles. Even inspuiten 2 tot 5 min latenstaan en dan de waterslang er op. Even uitkijken bij je ontsteking en luchtfilters. Wel alleen je motorblok doen en niet de rest van het motorkompartiment. Gaat zo roesten als er geen spatje vet meer zit.</p><p>Cees</p>

• Kees van Dorth
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-05-2010 11:02 #95451 door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic olie verlies
Als het lampje ook bij nieuwe en voldoende olie af en toe gaat branden, moet je toch denken aan drukverlies. Theoretisch zou er dan ruimte op de lagers enzo kunnen zitten. Maar in mijn geval lekte de olie gewoon langs de uitloopbuis van de oliepomp. Die moet afsluiten met een rubber ringetje. Ik heb 2 in plaats van 1 rubber ringetje gemonteerd en nooit meer dat oranje lampje zien knipperen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD