Iets vreemd lopen van de B18A

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-05-2010 19:25 #49024 door Arno Pfennings
Iets vreemd lopen van de B18A is gemaakt door Arno Pfennings
<p>De distributietandwielen zitten er inmiddels in en het loopt nu weer zoals vertrouwd lekker rustig (bij het versleten kunststof wiel zaten de tanden er nog wel op maar het ding viel bijna van zijn metalen naaf).</p><p>De boel is weer afgesteld, 22graden (bij 1500 omw) vervroegerslangetje los, 60grd +- 5 grd (57grd uitgekomen) en contactpuntjes voelermaatje 0.4mm en als laatste de sproeier ingesteld. Kleppen vanzelfsprekend ook met 40/45 go/no-go afgesteld.</p><p>Net een ritje gemaakt en de motor loopt op zich soepel, maar ik merkte bij een redelijk koude motor dat bij het snel intrappen van het gaspedaal (met koppelingspedaal ingetrapt) de motor zich even lijkt te 'verslikken' waarbij het toerental zakt en als ik te hard in trap valt de motor zelfs uit. Indien ik het toerental iets op voer en langzaam de koppeling laat opkomen kan ik gewoon wegtuffen.</p><p> </p><p>Bij het doortrekken naar 80km/uur merk ik af en toe een hele lichte aarzeling op de achtergrond (mede-inzittenden merken helemaal niets dus dat zegt meer iets over mij).</p><p> </p><p>Als de motor na de rit stationair loopt, geen probleem op zich maar de kanlpijp lijkt iets "holler" te klinken (en aan de knalpijp ligt het niet want die is helemaal nieuw en goed gemonteerd)...als was het zo dat er af en toe een mini-plofje meekomt (niet het echte knal en plofwerk zoals we ook wel eens hebben gehoord bij een verkeerde afstelling of teveel ge-choked)</p><p> </p><p>Iemand een idee waar dit pakket aan symptomen aan zou kunnen liggen?</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-05-2010 21:58 #95478 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Iets vreemd lopen van de B18A
Het lijkt erop dat nu je distributie en ontsteking weer mooi op tijd lopen de afstelling van de carburateur ook wat bijgesteld zou moeten worden. De symptomen die jij beschrijft horen naar mijn ervaring bij een iets te arm mengsel. Als je een CD175 carburateur hebt, is dat waarschijnlijk op te lossen door de sproeierbuis een klein beetje naar beneden te drukken. Het mooiste is natuurlijk dit te laten checken door een garage met meetapparatuur. Dit alles ervanuitgaande dat je op benzine rijdt.
Groet, Sven

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2010 19:43 #95477 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Iets vreemd lopen van de B18A
Sven, zou kunnen. Ik heb een zenith en afgesteld met een CO meter van BCCP (als ik mij niet vergis)....de waarde voor het CO niveau heb ik destijds zelf maar bepaald....maar wat zou die mogen/moeten zijn voor een B18A?

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-05-2010 19:05 #95476 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Iets vreemd lopen van de B18A
Arno
Ik kan de afstelwaardes niet zo snel vinden, maar rond de 2,5% zit je wel goed. In het boek stond ook dat als je in de buurt daarvan zit, en dat neemt men vrij ruim, en de motor loopt goed, er niet afgesteld hoeft te worden. (Olyslager)
Hopelijk un je daar wat mee. Succes.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-05-2010 21:51 #95475 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Iets vreemd lopen van de B18A
<p>Ik ga ook voor een tekort aan benzine, oftewel een te arm mengsel.</p><p>Volgens Haynes zou de CO, bij warme motor en stationair toerental, inderdaad 2,5% moeten zijn.</p><p>Succes, ben benieuwd of dit inderdaad het probleem was!?!</p><p>Groet, Hans</p>

Groet, Hans

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD