Amazon op de Dyno
- Arco Ruighaver (GAST)
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
19-05-2010 09:12 #49018
door Arco Ruighaver (GAST)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Amazon op de Dyno is gemaakt door Arco Ruighaver (GAST)
<p>Ik ben gisteren bij het Speedcentre in Geldermalsen geweest om mijn Amazon af te laten stellen.</p><p>Nadat er in de loop der tijd het een en ander gewijzigd was aan de motor werd het eens tijd om dit op de testbank na te laten lopen.</p><p>De Specificaties van de Amazon zijn:
- B20
- Revisiekop met grotere kleppen en geharde zittingen
- M40 Versnellingsbak
- 0.8mm Koppakking
- TT3 Nokkenas
- Weber 36/36 DCD Tweetraps carburateur
- Simons Uitlaat</p><p>Het resultaat was 117PK en 190NM Koppel.
De topsnelheid werd, voor wat het waard is ook nog even gemeten, 184km/h.</p><p>Al met al een knappe merkbare verandering vanaf een B20A met normaal 82PK en 160nm Koppel</p><p>Ik ben er blij mee, heb geen racemonster gekregen, maar wel een lekker spoepele auto waarmee in het dagelijks verkeer goed mee te komen is. </p><p>Het enige wat op de testbank opviel was dat waarschijnlijk een of meerdere klepsteelrubbers iets lekken. Bij deceleratie rookte hij een beetje blauwe rook. (zijn deze rubbers te vervangen zonder de kop los te halen?)
Groet Arco</p><p> </p><p> </p>
- B20
- Revisiekop met grotere kleppen en geharde zittingen
- M40 Versnellingsbak
- 0.8mm Koppakking
- TT3 Nokkenas
- Weber 36/36 DCD Tweetraps carburateur
- Simons Uitlaat</p><p>Het resultaat was 117PK en 190NM Koppel.
De topsnelheid werd, voor wat het waard is ook nog even gemeten, 184km/h.</p><p>Al met al een knappe merkbare verandering vanaf een B20A met normaal 82PK en 160nm Koppel</p><p>Ik ben er blij mee, heb geen racemonster gekregen, maar wel een lekker spoepele auto waarmee in het dagelijks verkeer goed mee te komen is. </p><p>Het enige wat op de testbank opviel was dat waarschijnlijk een of meerdere klepsteelrubbers iets lekken. Bij deceleratie rookte hij een beetje blauwe rook. (zijn deze rubbers te vervangen zonder de kop los te halen?)
Groet Arco</p><p> </p><p> </p>
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Edwin Jongejan
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
19-05-2010 14:31 #95510
door Edwin Jongejan
Beantwoord door Edwin Jongejan in topic Amazon op de Dyno
Wat waren de resultaten voor de meting ?
Is speedcentre een aanrader?
Loop ook ( nog steeds) met de gedachte rond om naar Geldermalsen af te reizen.
Is speedcentre een aanrader?
Loop ook ( nog steeds) met de gedachte rond om naar Geldermalsen af te reizen.
- Arco Ruighaver (GAST)
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
19-05-2010 15:31 #95509
door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Amazon op de Dyno
<p>Helaas weet ik niet wat de resultaten voor deze meting waren, afgelopen weekend pas de nokkenas en koppaking vervangen. De carburateur een half jaar geleden, en de uitlaat al 1.5 jaar gelden.</p><p>Ik ben dus nu pas toegekomen aan een ritje op de testbank, waarbij ontsteking is afgesteld en een aantal sproeiers zijn vervangen.
Ik vind het Speedcentre wel een aanrader, doen auto's uit alle windstreken en van alle sorten en maten.</p>
Ik vind het Speedcentre wel een aanrader, doen auto's uit alle windstreken en van alle sorten en maten.</p>
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-05-2010 22:03 #95508
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Amazon op de Dyno
<p>Arco,</p><p>Klepseals zijn te vervangen zonder de kop te demonteren.</p><p>Je hebt een huplgereedschapje nodig om e.e.a voor elkaar te krijgen.</p><p>1) Tuimelaaras demonteren.</p><p>2) Perslucht op de cilinder zetten middels een hulpstukje in het bougiegat. (om te voorkomen dat je klep in je cilinder valt)</p><p>3) Klepveer demonteren en klepseal vervangen.</p><p>4) klepveer weer monteren</p><p> </p><p>Ik heb dit klusjes letterlijk eens een keer tussen de soep en de aardappels uitgevoerd (want de groente was nog niet gaar)</p>
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-05-2010 09:03 #95507
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Amazon op de Dyno
<p>lekkere nokkenas he die tt3.</p><p>ik rij er ook mee , ideale as voor de caravan , in alle versnellingen snel doorschakelen met dit koppel.</p><p>ik ben nog iets verder gegaan met spagetti spruitstuk , 2maal dellorto dhla40 en geflowde kop en 5 bak m47 van een 940.</p><p>wat het vermogen is weet ik niet , maar wat is je verbruik?</p><p>mijn gemiddelde verbruik is nu op benzine 1:10 en op gas 1:8,5 en daar ben ik best lang naar op zoek geweest om op deze waardes te komen , zo is een gesloten luchtfilterkast een aanrader , scheelt zo 2 km op 1 ltr , maar wat ik niet had verwacht is dat kelken achter je gasmengstukken ook het verschil kan maken tussen 1:6 en 1:8,5.</p><p>ook met de weber valstroom valt veel winst te behalen met een gesloten luchtfilterkast.</p><p>o.a. het "pannetje" van een suzuki alto oud model is pasklaar te maken voor de weber 36/36.</p>
- Ronald Sluijter (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
24-05-2010 12:51 #95506
door Ronald Sluijter (GAST)
Beantwoord door Ronald Sluijter (GAST) in topic Amazon op de Dyno
<p>hallo rene,</p><p>even een vraagje kun je een foto sturen hoe het zit met je lucht inlaat.</p><p>ik ga de zelfde kant op als jou op tuning gebied maar dacht al gouw aan 1 0p 5.</p><p>du ben benieuwd hoe jij dat gedaan heb met 1 op 10</p><p>groeten ronald</p><p>
fam.sluijter@upcmail.nl
</p><p> </p>
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-05-2010 22:15 #95505
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Amazon op de Dyno
<p>niet zo moeilijk hoor , op benzine met de juiste sproeiers 60/158 voor 2 ltr motoren en op lpg met kelken voor een betere vulling van de cilinders en de juiste luchtweerstand/diameter luchtinlaat van het luchtfilterhuis,50-65 mm</p><p>ik zal van de week wat foto"s maken.</p>