Distributie tandwielen kapot

• Niels Snoek (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
24-05-2010 11:41 #49004 door Niels Snoek (GAST)
Distributie tandwielen kapot is gemaakt door Niels Snoek (GAST)
<p>Hallo Volvo rijders,</p><p> </p><p>Zaterdag lekker stukje aan het touren en voordat ik er erg in had stond ik aan de kant van de weg.De distributie is helemaal kapot! Ik ben dus met de amazon combi naar huis gebracht door de anwb. Nu heb ik van de laatste 7 of 8 jaar alle topics hier op het forum gehad over de distributie tand wielen. Ik heb echter nog een paar vragen?</p><p> </p><p>1) Ik hoef dus alleen de tandwielen te vervangen? De rest zal nog goed moeten zijn?</p><p>2) Ik moet de olie verversen zodat de tandwiel stukjes uit mijn b20 blok gaan?</p><p>3) Ik kan beter een nieuw distributie deksel plaatsen met een speciale pakking/afdicht ring?</p><p>4) Wie heeft er zo'n poulie trekker voor het tandwiel, die ik even kan lenen? In de buurt van Twente graag.</p><p>5) Ik zit te denken aan aluminium tandwielen. Zijn die geschikt voor veel pk's?</p><p> </p><p>Alvast bedankt voor jullie hulp!</p><p>Niels Snoek</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Dries Bakkenes
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-05-2010 15:52 #95561 door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic Distributie tandwielen kapot
<p>Hallo Niels,</p><p>Vervelend dat de distributie eruit ligt, maar er zijn ergere dingen!</p><p> </p><p>Antwoord op jouw vragen:</p><p>1) klopt, de zuigers kunnen de kleppen niet raken, dus schade aan de motor is er behalve de wielen niet.</p><p>2)Ja, olie moet je verversen, maar laat de motor eerst even draaien dan kan alle rommel in het filter achterblijven en heb je niet gelijk de troep in je nieuwe oliefilter.</p><p>3) Dat is een keuze die je zelf moet maken, een viltring is gemakkelijk te vervangen en het scheelt toch weer in de kosten.</p><p>4) Ik zit niet in de buurt van Twente...........</p><p>5) Alu wielen zijn er pas een paar jaar en hebben zich in mijn ogen (nog) niet bewezen. Als je er zeker van wilt zijn dat je distributie er niet meer uit loopt dan zou ik kiezen voor een stalen set. Qua kosten een stuk interessanter dan aluminium. Ze maken, zeker in het begin, een wat meer "zingend" geluid. Maar dat wordt vanzelf minder. </p><p>Succes met de klus!</p>

• Niels Snoek (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
24-05-2010 17:39 #95560 door Niels Snoek (GAST)
Beantwoord door Niels Snoek (GAST) in topic Distributie tandwielen kapot
<p>Hey Dries,</p><p> </p><p>Bedankt voor je advies. Ik heb voor de aluminium gekozen. Maar kijken hoe lang die het volhouden?</p><p>Ik heb alles op het moment al losliggen. Distributie deksel is eraf. En de schade aan het tand wiel is best behoorlijk.</p><p>Er zat al een aangepast deksel op met zo'n nieuwe afdicht ring. </p><p>Hij is zowat helemaal tandloos. Nu kom ik bij het hoofdstuk "tandwielen eraf" .</p><p>Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.</p><p>Niels</p>

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-05-2010 20:50 #95559 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Distributie tandwielen kapot
<p>Dop 36. </p><p>Het beste kun je hem losmaken door eerst de startmotor eraf te halen en iemand met een grote schroevendraaier het vliegwiel te laten tegenhouden. Ik heb het niet zo op slagsleutels daar! De nokkenas en de lagerschalen kunnen niet z&oacute;veel hebben.</p><p>De distributie van de 142 van mijn oudste zoon is ook stuk, dat is veroorzaakt door een vastgelopen verdeler. De nokkenas is daardoor een stukje naar achteren geschoven. Advies van Tom van Tom's Classics: na demontage van de benzinepomp en de verdeler met het aandrijfasje eronder kun je de nokkenas terugdrukken. </p><p>Toen bleek het bronzen lager van het aandrijfasje van de verdeler en oliepomp vast op het asje te zitten en dus niet meer in het blok: einde oefening dus! Het hart van het tandwiel leek trouwens wel vastgelast op de nokkenas en heb ik eraf moeten slijpen! </p><p>Als je het trekken van het tandwiel met een normale driepoot trekker doet: wees h&eacute;&eacute;l zeker dat hij goed houdt, want als hij wegschiet, is een tweede poging moeilijk, zo niet onmogelijk.</p><p> </p><p>Ik kan een speciale trekker laten maken voor rond de 38 euro, maar heb daarvoor 10 gegadigden nodig: ik heb er tot nu toe maar 6!</p><p> </p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Niels Snoek (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-05-2010 10:18 #95558 door Niels Snoek (GAST)
<p>Hallo, Alles ging veel makkelijker als de verhalen hier op de site. Moeren en bouten gingen makkelijk los en de tandwielen kon ik er bijna zo afpakken. De nieuwe erop was even lastig maar na een 15 minuten in de oven van 250 graden schoven ze zo over de assen. Vandaag nog even olie verversen en dan weer lekker rijden. Ik vind het geluid best meevalen van de tandwielen. Ik heb die aluminium er nu op zitten.</p><p>Bedankt voor jullie advies!</p><p>Vriendelijke groet,</p><p>Niels</p>

• Kees van Dorth
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-05-2010 10:53 #95557 door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic Distributie tandwielen kapot
Hallo Niels.Da´s mooi. Ik heb dezelfde ervaring met m´n 164: Alle tanden lagen in het carter. De carterpan heb ik er dus ook afgehaald om hem leeg te kiepen. Ik kan me niet voorstellen dat je die daar ongestraft kan laten liggen. Ik heb stalen tandwielen nu: geen enkel extra lawaai zoals weleens wordt beweerd. Enne, ik woon ook in Twente (Wierden).

• Niels Snoek (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-05-2010 13:23 #95556 door Niels Snoek (GAST)
<p>Hallo Kees,</p><p> </p><p>Ik heb vandaag even goed de olie verwisseld. Ik heb de oude olie door een zeef eruit laten stromen. Dit een aantal keer opnieuw door de carter gedaan totdat er niks meer uit kwam aan rotzooi. Ik denk dat alles er wel uit is nu.</p><p>Daarna mooie schone olie erin gedaan en rijden maar!</p><p>De eerste kilometers zitten er al weer op. Geen rare geluiden meer te horen onder de kap.</p><p>Al met al vond ik het een goed zelf uit te voeren klus! </p><p>Groet Niels</p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD