stand gaspedaal - acceleratie - normaal?

• Wouter van Pernis (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-05-2010 21:58 #48984 door Wouter van Pernis (GAST)
stand gaspedaal - acceleratie - normaal? is gemaakt door Wouter van Pernis (GAST)
Misschien een wat vreemde vraag, maar ik ben bij mijn 940 gewend dat het nogal uitmaakt of je een beetje gas geeft, of halfgas, of soms plankgas. Die nuances kom ik in mijn kersverse 142 B20A niet zo duidelijk tegen. Natuurlijk is een 142 geen lichtvoetige auto en zal een B20A op lpg misschien 80 pk leveren, en moet ik ongetwijfeld ook even wennen aan de auto. Toch doet het mij vreemd aan dat het gaspedaal tussen gas los en plankgas maar een 1,5 cm lijkt te zakken. Half gas vind ik moeilijk te vinden, en lijkt ook weinig functioneel aangezien de 142 alleen met plankgas of bijna plankgas een beetje vlot van z'n plek lijkt te komen. Ik heb er geen stopwatch bijgehouden, maar ook de acceleratie doet mij wat traag aan. De auto lijkt in lagere toeren zelfs vlotter dan met hoge toeren. Het voelt in ieder geval als een enorme overwinning als ik eindelijk de 100 km/u aantip, en alleen met plankgas wil de auto dan nog verder versnellen. 120 km/u is met enig geduld bereikbaar, maar ik heb het gevoel dat bij 130 of misschien 140 de koek echt wel op is. Dit alles is op lpg, en vanaf zo'n 90 km/u met ingeschakelde overdrive.
De motor loopt verder mooi. Mijn enige vraag is eigenlijk: is het bovenstaande normaal?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Niels Snoek (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-05-2010 11:06 #95626 door Niels Snoek (GAST)
Beantwoord door Niels Snoek (GAST) in topic stand gaspedaal - acceleratie - normaal?
<p>Hallo Wouter,</p><p>Ik heb een amazon met b20a motor, deze is niet echt langzaam. Ik rijd met gemak 140/150 op de snelweg en de top zit rond de 170 km/h. Om hem wat vlotter te maken op lpg kan je in de carburateur (ik neem aan dat er een SU op zit) een cilindertje boven in vast zetten. Bij gebruik op benzine zorgt deze voor geleidelijke benzine toevoer bij het ineens meer gas geven. Op gas kan je deze echter helemaal boven in vastzetten, hierdoor kan je op LPG flotter rijden.</p><p>Nou succes ermee!</p><p>Vriendelijke groet,</p><p> </p><p>Niels Snoek</p>

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-05-2010 11:30 #95625 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic stand gaspedaal - acceleratie - normaal?
<p>Da's erg langzaam. Ik kan al voor het einde van de gem. invoegstrook netjes met 120 invoegen met m'n standaard (herkomst onbekende) B20A op LPG.</p><p>Allerlei afstellingen zijn ws. mis bij jouw blok, en misschien is het wel gewoon versleten. De top haal je trouwens in de 4, de OD zou ik bij 110 pas gebruiken om relaxed te cruisen.</p><p>Als er een stelschroef in de LPG slang zit, zou je die eens wat uit kunnen draaien. Da's een soort hogetoeren LPG-flow-begrenzer.</p>

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-05-2010 11:42 #95624 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic stand gaspedaal - acceleratie - normaal?
Er zit denk ik ook een hoop speling op de stangen van de gaspedaal-gasklep verbinding. Dan krijg je zo'n alles of niks effect.

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-05-2010 12:21 #95623 door Wouter van Pernis (GAST)
Beantwoord door Wouter van Pernis (GAST) in topic stand gaspedaal - acceleratie - normaal?
Het betreft een Stromberg carburateur, geen SU. Vanochtend heb ik overigens geprobeerd of de B20A wat vlotter is op benzine, dat blijkt niet het geval. Bij plankgas houdt de auto in, bij iets minder dan plankgas versnelt de auto gestaag maar is de koek bij 120 km/u echt op. Overigens loopt de auto niet stationair op benzine, zo ondervond ik op een kruising waar het niet zo handig uitkwam dat ik stil viel. Uiteindelijk met gas omschakelknop in tussenstand 'm weer aan de praat gekregen waarna ik snel naar lpg moest schakelen om 'm ook aan de praat te houden. Kortom: hier is nog wat werk aan de winkel!
Die speling op het stangenstelsel van gaspedaal - gasklep zit er inderdaad, ik heb geen idee wat een normale speling is maar de asjes kon ik best een aantal mm op en neer bewegen, loodrecht op de asrichting zeg maar.
Om een verkeerd beeld te voorkomen, ik heb de auto wel met aantoonbaar onderhoud gekocht. Zo is de hele ontsteking nieuw (van bougie tot verdeler zeg maar). Het is in elk geval geen zwaar verwaarloosde auto.
Dank in elk geval voor de tips, ik ga er snel mee aan de gang.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-05-2010 18:03 #95622 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic stand gaspedaal - acceleratie - normaal?
ik heb het idee dat de stromberg wel een revisiesetje kan gebruiken , dit is goed betaalbaar en goed zelf te doen.

• Arco Ruighaver (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
31-05-2010 23:17 #95621 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic stand gaspedaal - acceleratie - normaal?
<p>Ik zou de volgende zaken eens nalopen:</p><p>- Ontstekingstijdstip op 10 graden bij 800rpm met losse vacuumslang instellen.
- Opening van de contactpuntjes nalopen, deze moet 0.40~0.45mm zijn.
- Beetje olie in de demper van de carburateur doen (stromberg of SU).
- Controleer het membraam van je Stromberg
- Stangenstelsel speling is even van minder belang, echter kijk wel of bij de maximale uitslag ook de gasklep van de carburateur helemaal opengaat. En bij gas loslaten ook weer dicht (tegen stationairschroef) terugvalt. Volgens mij moet je bij een Stromberg best een redelijke pendaal slag maken om vol gas te kunnen geven (beetje afhankelijk van het stangenstelsel)
- Voel na een redelijke rit eens of je bobine niet kokend heet is, alles onder kokend is geen probleem, echter te heet kan problemen veroorzaken.
- Controleer de contactafstand van de bougies, deze moet op gas 0.7~0.8mm zijn.
- Controleer je luchtfilter.
- Controleer de klepspeling 0.40!0.45mm</p><p>Als je dit nagelopen hebt en het probleem is nog steeds aanwezig, dan zou ik eens een compressietest laten doen om te kijken of je kleppen/zuigerver nog wel goed zijn.</p><p>
</p><p> </p><p> </p>

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2010 21:23 #95620 door Wouter van Pernis (GAST)
Beantwoord door Wouter van Pernis (GAST) in topic stand gaspedaal - acceleratie - normaal?
Vandaag een zeer productieve dag, waarop ik toch behoorlijk wat progressie heb geboekt voor wat betreft de afstelling van mijn verse 142.
Allereerst kleppen gesteld. Dat bleek voor de inlaatkleppen nog niet zo nodig te zijn (stonden allen op 0,40), maar de uitlaatkleppen konden allemaal wel wat extra speling gebruiken. Stonden gemiddeld op 0,20, nu dus weer allemaal op 0,40 gesteld. Ik heb vandaag hulp gehad bij het kleppen stellen, maar dit is toch aanmerkelijk eenvoudiger dan bij mijn 940! Niks geen vulplaatjes en gehannes om de motor rond te draaien. Gewoon aan de ventilator draaien en met een ringsleuteltje en schroevendraaiertje is zo'n klep zo gesteld.
Nu de ontsteking bekeken. Contactpuntjes ok. Rotor ok, verdelerkap ook in prima staat. Na het aanbrengen van de nodige merktekens bleek dat de ontsteking op 1500 toeren op ongeveer 5 graden stond. In het handboek zag ik echter 21 tot 23 graden vermeld staan bij 1500 toeren per minuut! Op lpg zou daar zelfs nog een graadje of twee bij mogen. Uiteindelijk -uiteraard met ontkoppelde vervroeger- op ongeveer 23 graden gezet bij 1500 tpm (is dat inderdaad juist?).
Volgende klus was de carburateur: mijn vermoeden van een volledig versleten naald en uitgelopen sproeier bleek meer dan bewaarheid te worden: het gat in de sproeier was compleet ovaal geworden! Geen wonder dat de auto op benzine bijna verzoop. Bovendien zat de sproeier al op zijn hoogste punt, daar zijn weinig stelruimte meer in. Bij Scandcar had ik zo'n Stromberg B20A revisiesetje gekocht, dus de naald vervangen en een nieuwe sproeier in de behuizing geklopt. Meteen de vlotterkamer maar eens losgehaad, en die stond dus echt compleet kurkdroog. Zo droog dat er een soort stoffige aanslag door de gehele behuizing zat, inclusief de vlotter. Krabben met een schroevendraaiertje en schoonspuiten met motorreiniger hielp enorm om het geheel er weer wat toonbaarder uit te laten zien. Tot slot wilde ik de afsluiter vervangen, echter de vervangende afsluiter uit de revisieset van Scandcar had geen zeefje. Slordig! De oude afsluiter dus maar weer teruggezet. Membraan was overigens in prima staat, ik heb de oude laten zitten.
Nadat de carburateur met alle benodigde pakkingen weer teruggeschroefd was (en bijgevuld met ATF) maar eens gestart op lpg en geprobeerd of ie op benzine wilde. Na enige verstellen aan de Stromberg lukte het om de boel stationair te laten draaien, en ook op vollast liep ie niet onaardig. Mooi! CO-meter in de uitlaat gehangen en grofweg de boel afgesteld. Dat loopt een stuk beter. De auto is nu merkbaar stiller op de snelweg, en ik kom een stukje vlotter op de 120 km/u. Na enig geduld haal ik de 130 en het lijkt erop dat de 140 ook haalbaar moet zijn. Dat is toch een lichte verbetering, maar niet zoals het zou moeten zijn denk ik. Op benzine overigens prima rijden nu, maar niet merkbaar vlotter of krachtiger dan op lpg.
Voor nu ben ik tevreden, ik ben erg benieuwd naar het verbruik. Dat was ongeveer 1:6,5 en ik hoop nu op 1:8.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD