eerste klusjes

• Wouter van Pernis (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-06-2010 11:16 #48978 door Wouter van Pernis (GAST)
eerste klusjes is gemaakt door Wouter van Pernis (GAST)
Sinds ongeveer een ruime week is mijn bestaande 'vloot' (een 940 turbo) uitgebreid met een niet onaardige 142 (B20A, 1971). Toegegeven: het vergde even weer wat gewenning, met name het feit dat het starten toch wel aan een hele strikte procedure gebonden is, maar eenmaal gewend begin ik me nu al steeds meer te hechten aan de 142.
Na twee verzopen motoren en enkele benauwde startpogingen waarbij ik op het laatste restje accuspanning de 142 nog nét aan de praat kreeg heb ik een goedwerkende startmethode gevonden. De choke op 3/4 uit, zonder het gaspedaal aan te raken starten, en tussendoor de lpg-schakelaar even op de tussenstand zetten, en meteen daarna weer terug op lpg, lijkt een goede methode te zijn voor dit moment. Slagingspercentage bij gebruik van die methode is tot nu toe 100%.
De eerste klusjes zijn ook verricht. Zo kwam ik er onlangs tijdens de mis achter dat mijn bougiekabels doorslaan. Vervangen dus! Ik had het idee dat de accu ook niet meer de allernieuwste was, dus deze heb ik ook vervangen.
Er bleek wat speling te zitten op het stangenstelsel dat de beweging in het gaspedaal omzet in het openen van de gasklep. Enig onderzoek leidde tot de conclusie dat een zwart rubber dopje miste dat in een gat in het schutbord hoort, en waarin het uiteinde van het horizontale stangetje naar de carburateur vrijelijk, doch gefixeerd, hoort te draaien. Dat rubbertje koste overigens een lieve duit: 14 euro! Het resultaat na plaatsing maakt dat in elk geval goed, ik kan een grotere slag maken met het gaspedaal en kan nu ook net iets meer gas geven. Tot slot heb ik de 'snorkel' aan het luchtfilter verwijderd, en ook de slang die bij koude start warme lucht naar het luchtfilter leidt verwijderd. Dit lijken mij op lpg onnodige restricties te zijn, en de kans op toevoer van (te) warme lucht lijkt mij ook niet goed.
Van de vorige eigenaar heb ik aardig wat rekeningen van voorgaand onderhoud gekregen, waarbij vooral de complete remmerij stevig en volledig is aangepakt (lees: vernieuwd, slangen, schijven, klauwen, alles!). Een veilig idee.
Ook een groot gedeelte van de ontsteking (o.a. puntjes, verdeler) zie ik terug op recente nota's. De uitlaat is deels nieuw, en de banden zijn vrij nieuw.
Moet er dan helemaal niets gebeuren? Dat dan weer wel vermoed ik, want ik wil in elk geval de kleppen checken (en eventueel stellen indien nodig) en de staat van de distributietandwielen bekijken. Verder lijkt mijn 142 redelijk vrij van ernstige roest, doch aan de passagierskant doet het plaatwerk naast de radiator (aan de andere kant van waar de accu zich bevindt dus) wat krokant aan. Is dat een bekende plek? Verder lijkt er wat speling te zitten in de besturing, ik kan het stuur enkele graden verdraaien zonder dat de wielen meebewegen, zeg maar. Lijkt me niet goed.
Als ik op dit moment de balans zou moeten opmaken zou ik zeggen dat de basis meer dan ok is, maar dat er een behapbaar aantal klusjes aan zit te komen.
Tot nu toe leiden alle ritten tot een permanente glimlach op mijn gezicht. Die B20 brom is echt heerlijk! En de combinatie van donkergroen plaatwerk in redelijke staat, glimmend chroom en de verbrede stalen velgen (met chromen doppen) leiden tot de nodige aandacht onderweg. Ik ben een tevreden mens.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-06-2010 21:08 #95647 door Wouter van Pernis (GAST)
Beantwoord door Wouter van Pernis (GAST) in topic eerste klusjes
En nog een aardige ontwikkeling....volgens mij ben ik nu officieel lid!

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-06-2010 21:40 #95646 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic eerste klusjes
<p>hallo Wouter,,</p><p>gefeliciteerd met je lidmaatschap , wij hebben ook een 940 turbo de nazaat van de 140 serie, loopt mooi he.</p><p>je 142 hoort net zo te starten .</p><p>wat je beschrijft is niet zoals het moet , dit kan beter , met een goede verdamper , goede pakkingen en een inlaattraject zonder valse lucht moet een b20 net zo vlot starten als een 940 turbo.</p><p>als je dat gedaan hebt kun je gratis je lpg installatie laten afstellen in alkmaar , zie activiteiten regio noordwest.</p><p>zorg dan ook voor een schoon luchtfilter , juiste ontsteking en klepspeling.</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-06-2010 21:55 #95645 door Wouter van Pernis (GAST)
Hallo Ren&eacute;,

Dank voor je reactie! Wat ik dus nu bijna onder een nostalgische manier van starten probeer te scharen blijkt dus een aanwijzing te zijn voor iets dat niet (helemaal) goed zit? Aanstaande donderdag ga ik e.e.a. systematisch nakijken. Kleppen stellen staat in elk geval op het programma, alsmede het meten van de CO uitstoot. Ontsteking is nieuw, luchtfilter is ook net nieuw. Ik vermoed wel wat valse lucht bij de aansluiting van het luchtfilterhuis op het gasmengstuk, ik kan me niet voorstellen dat het luchtfilterhuis met de bodem zonder enige pakking of rubber ring luchtdicht op een metalen gasmengstuk hoort aan te sluiten, wat nu wel het geval is. Hoe de staat van de verdamper is weet ik niet. De auto lijkt redelijk vlot te rijden, maar vanaf de 100 km/u wordt het echt wel hard werken om de 120 km/u te bereiken. De koek is nog niet helemaal op dan, maar met 130 a 140 km/u heb je het echt wel gehad is mijn inschatting (nog niet geprobeerd). Ik heb al begrepen dat een snelheid van 140 - 150 km/u toch gemakkelijke kost moet zijn voor een standaard B20A met enkele Stromberg.
Op benzine rijden is dramatisch, hij rijdt er wel op maar haalt amper de 110 - 120 km/u en bij teveel gas begint ie te sputteren. Stationair loopt ie op benzine al helemaal niet. Mijn inschatting is dat de carburateur al jaren niet meer gebruikt is, en dat de auto alleen op lpg heeft gereden. Ik heb de carburateur nog niet open gehad, maar verwacht daar een versleten naald aan te treffen en een uitgedroogd/gescheurd membraan. We zullen zien!

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-06-2010 18:34 #95644 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic eerste klusjes
<p>als je de stromberg gaat aanpakken kijk dan gelijk naar de gasklep-as , een standaard b20 moet in goede staat de 150 wel kunnen halen.</p><p>er zijn goed betaalbare revisiesets te krijgen o.a bij het vod , daar kun je met je lidmaatschap nu je aankopen doen.</p><p>met de setup wat ik heb gemonteerd is de 180 gemakkelijk te halen , zie foto , met 2 maal dellorto 40 mm.</p><p>succes met sleutelen.</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p><a onclick="pageTracker._trackEvent('new-done-click', 'thumb');" href=" img412.imageshack.us/i/dellorto75.jpg/ "> img412.imageshack.us/img412/7113/dellorto75.th.jpg " width="150" alt="" />

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-06-2010 21:43 #95643 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic eerste klusjes
<p>je choke gebruiken als je start op LPG met een Strombergcarburateur heeft 0% nut. </p><p>als je de choke gebruikt maak je het mengsel rijker; dit kan op 2 manieren: chokeklep die lucht tegenhoudt (gebruikelijke manier) of extra benzine toevoegen zoals bij de Stromberg gebeurd. op LPG doet dit dus niets; wel kan je de choke gebruiken om een koude motor aan de gang te houden, dit is echter puur een mechnische toerentalverhoging (hetzelfde dus alsdat je je gaspedaal een klein beetje intrapt).</p><p>het dramatische rijgedrag op benzine is hoogswaarschijnlijk inderdaad het gevolg van een versleten gasnaald en/of een lek membraan.</p>

Groet, Hans

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-06-2010 21:57 #95642 door Wouter van Pernis (GAST)
De gasklepas, daar heb ik vaker over gelezen als zijnde een berucht onderdeel waar speling in kan sluipen waardoor de gasklep niet meer goed opent/sluit.
Dat de choke op lpg geen ander nut heeft dan het mechanisch verhogen van het toerental is me duidelijk (immers, het gasmengstuk bevindt zich ONDER de carburateur). Ik zou dit echter toch als nuttig willen bestempelen, aangezien het met koude motor anders best lastig is de motor lopend te houden terwijl je moet remmen &eacute;n nog langzaam de wijk uitrijdt. Zonder de choke zou ik dan &eacute;&eacute;n voet tekort komen.
Zoals gezegd, donderdag ga ik aan de gang. Met dank voor alle suggesties. Ik koppel nog wel even terug na de gedane klussen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD