Pertronix

• Wouter van Pernis (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2010 14:57 #48961 door Wouter van Pernis (GAST)
Pertronix is gemaakt door Wouter van Pernis (GAST)
Heeft iemand ervaringen met Pertronix electronische ontsteking? Als ik de website van Pertronix mag geloven is installatie een kwestie van minuten, namelijk: puntjes verwijderen, module plaatsen, en de handel verbinden aan de bobine. Is dat een realistisch beeld? Hoe zijn de ervaringen, werkt het systeem goed? Ik kan voor een redelijk bedrag aan een vrijwel nieuwe module komen, vandaar.

Groet, Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2010 18:02 #95710 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Pertronix
Ik heb de Pertronix nu 6 jaar in mijn ES zitten en nooit meer naar hoeven om te kijken. Installatie is makkelijk, alleen een beetje gepiel om de bedrading door de verdeler te krijgen. Let wel op dat de collar met magneten goed vast zit op de verdeler as. Soms is het nodig om een stukje tape om het asje plakken zodat de collar geen speling heeft, anders verloopt de ontsteking. Maar nooit meer gezeur met puntjes en condensator is het meer dan waard.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-06-2010 18:18 #95709 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Pertronix
<p>voor een goed werkend systeem moet je zorgen dat alles in goede staat is , te beginnen met het verdelerhuis , als je speling hebt op de verdeleras kun je stoppen .een juiste ontsteking is dan uitgesloten.</p><p>om die rede wordt de hele handel dan vaak in 1 keer vervangen door een 123 ignition.</p><p>is je verdelerhuis goed is een velleman , petronix of hotspark mogelijk , hotspark is nieuw te koop onder de 50 euro,</p><p>een velleman ik meen 15 euro , zelf solderen.</p><p>verder een goede bobine , bougiekabels , bougies , condensator , rotor en verdeelkap , is 1 onderdeel niet goed is geen goede ontsteking.</p><p>een hotspark of petronix is zo geplaatst , het succes hangt af van het voorgaande .</p><p>met gewone punten kan de auto ook goed lopen , mits in goede staat , het is belangrijker dat je gewoon goed normaal onderhoud pleegd , dan is de kans dat je met pech komt te staan klein.</p><p> </p><p>nadeel van een van de voorgaande modificaties is dat als het stuk gaat onderweg je niet even een vervangende module</p><p>scoort terwijl je met punten meestal wel wat kunt rommelen .</p><p> </p>

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2010 20:04 #95708 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Pertronix
<p>Het voordeel van de pertronix is juist dat die weinig last heeft van speling op de verdeleras. Moet natuurlijk niet overdreven veel laterale speling zijn maar 1 mm kan die aan terwijl contactpunten dan allang niet meer kunnen werken. Nog een voordeel to van punten is sneller starten en een stabielere stationairloop. Ik heb nog een verdeler liggen, NOS, waar nwe punten en nwe condensator in zitten en die eens vergeleken met de verdeler met pertronix. Ik vind pertronix een behoorlijk positief verschil maken. Maar goed dit is maar een verhaal, anderen zullen misschien andere ervaringen hebben.</p>

• Wouter van Pernis (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2010 22:06 #95707 door Wouter van Pernis (GAST)
Beantwoord door Wouter van Pernis (GAST) in topic Pertronix
Laat ik in elk geval mijn bijdrage leveren door terug te koppelen zodra ik het spul gemonteerd heb. Overigens loopt mijn auto op dit moment prima, contactpuntjes staan goed, timing is goed, verdeler goed, verdelerkap is goed, vervroeger lijkt goed te werken, bougies nieuw en kabels nieuw. Ik wil dus geen electronische ontsteking installeren in de hoop een belabberd lopende motor op te lappen. Ook voor pech ben ik niet bang (mij hoef je niets te vertellen over de betrouwbaarheid van de Zweedse Volvo's!). W&eacute;l heb ik inderdaad verhalen vernomen over een stabielere stationairloop, en spreekt het mij aan dat je in elk geval &eacute;&eacute;n slijtageonderdeel vervangt door een systeem dat niet onderhevig is aan slijtage. Slijtage is inherent aan het steeds slechter functioneren van het betreffende onderdeel, en het is dus altijd een kwestie van tijd voor het problemen gaat opleveren. Ook de spanningsopbouw blijft stabiel bij het Pertronix moduletje, en het ding schijnt ervoor te zorgen dat de spanning die naar de bougies gaat maar liefst tweemaal zo hoog is als met de standaard contactpunten. Ik heb niet de illusie dat dit daadwerkelijk in merkbaar meer pk's zal resulteren of in een halvering van het brandstofverbruik, maar het geeft een comfortabel gevoel om een kleine verbetering aan te brengen in de techniek.
Een 123ignition zal ik niet snel aanschaffen, omdat ik 300 euro echt veel te veel geld vind. En ook daarvan kan je zeggen dat het succes afhangt van de staat van de rest van de motor. Met een belabberde compressie, een versleten carburateur en/of een lekkende verdamper zal je motor erg beroerd lopen, ook met een 123ignition module.

• Jan Schuijt (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2010 15:30 #95706 door Jan Schuijt (GAST)
Beantwoord door Jan Schuijt (GAST) in topic Pertronix
<p>In plaats van een Pertronix heb ik een zelf gebouwde transistor ontsteking uit de Elektuur gemonteerd. Het ding doet zijn werk voortreffelijk. Bij storing of een defect 1 draad omwisselen en rijden weer. Voordeel als je hem zelf bouwt je hem zelf ook kan repareren als hij stuk gaat. De ontsteking heb ik nu ongeveer 6 jaar in mijn auto, Volvo 144-b20 en geen enkele storing. Als je interesse hebt kan ik je de tekening wel mailen. De bouwkosten waren dacht ik 70 euro.</p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD