- Berichten: 363
backfire en andere motor vragen B21 (244, 1976)
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-06-2010 20:31 #48943
door luuk verburgh (GAST)
groeten van mij en mijn volvo ('s)
backfire en andere motor vragen B21 (244, 1976) is gemaakt door luuk verburgh (GAST)
<p>Ik heb een volvo 244 gekocht (zie ook discussie "back in in volvo town") die volgens Niek in het forum een wrak is, maar volgens mij een zeer mooie originele volvo 244 uit 1976 met niet zo'n lelijk import kenteken maar echt origineel NL. (ben ik persoonlijk altijd een voorstander van hoewel er niks mis mee is met een DR, DM, YA, enz kenteken, ik heb ze zelf ook gehad..). Automaat, B21 motor op LPG, volgens mij geen injectie en lederen bekleding en nagenoeg geen roest, inclusief werkens schuifdak!. en onderhoudshistorie vanaf jaren 90. </p><p>Is die dan helemaal goed? Nee want degene die mij volgen, weten dat ik meestal wel problemen heb (mede gezien de goedkopere prijsklasse waarin ik meestal een volvo scoor). In dit geval een niet onbelangrijk onderdeel: de motor. Vandaar de keuze om deze vraag te plaatsen onder dit onderwerp. </p><p>Tijdens het ophalen van de auto kwam er telkens een plof bij gas geven boven de 90km. NU heb ik uiteindelijk genoten van het vertoeven op de rechterbaan tussen de vrachtwagens, maar toen ik in bijna thuis was en zwarte neusgaten had van de uitlaatgassen, begon ik te twijfelen of dit niet een beetje een miskoop was. Ik ben geen scheurder maar 90km is mij te langzaam. Maar harder gaf dus problemen. Te meer daar ik 3 x ben gestopt om de carter onluchtingsslang steeds er af was gesprongen door de backfire. Nu is is de motor ook enigszins versleten want er komen aardig wat rookpluimen uit met wat blauw grijze walmen (olie). volgens de verkoper 1 liter op de 700, maar ik denk dat dit waarschijnlijk 200% overdreven is, maar kan het nog niet staven. PS de auto rijdt (nog) niet op benzine dus ook geen backup brandstof. </p><p>NU wil ik eerst het backfire probleem oplossen: heeft iemand tips? er zit een gastank in van 18 maanden "oud", slangen e.d. zijn nieuw. Aangezien die niet op benzine rijdt, vond ik het zoals lastig om naar huis te tuffen met een slakkegang. Bij gas geven ontstaat er een klap (en brandlucht) en loopt die niet meer stationair, na het terugzetten van de carter ontluchting loopt die weer goed.</p><p>Verder wil ik t.z.t. (misschien wel heel snel) een andere B21 motor er in hangen. Willem in Friesland is inmiddels ingeschakeld maar ik zit wat krap bij kas. Is het lastig een B21 aan een automaat te koppelen bij inbouw? Heeft iemand nog een betrouwbare B21 ergens liggen of weet er 1. Weet iemand die toevallig voor een volvovriendenprijs een B21 bij mji wil inbouwen? MIjn dank is groot voor positieve reacties en nogmaals: het is geen wrak! Jammer dat er geen foto's geplaats kunnen worden, maar dat zoek ik ff uit. </p>
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1917
21-06-2010 22:32 #95766
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic backfire en andere motor vragen B21 (244, 1976)
Kunnen die zwarte neusgaten ,die je tijdens deze plezierige thuisrit hebt opgelopen,niet van die backfires komen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 363
21-06-2010 23:00 #95765
door luuk verburgh (GAST)
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic backfire en andere motor vragen B21 (244, 1976)
<p>die zwarte neusgaten zijn dan gelukkig verklaard. Ik maakte me echt zorgen.. nu nog de andere problemen oplossen en ik ben nog gelukkiger!</p>
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
21-06-2010 23:12 #95764
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic backfire en andere motor vragen B21 (244, 1976)
<p>Wie een goedkope auto scoort weet ook dat ie aan de bak kan en als je de financieen niet toereikend zijn moet je jezelf dan gaan afvragen wil ik dit wel, daarnaast is een sleutelruimte ook handig. Alles bijelkaar opgeteld had je nu misschien een hele knappe volvo voor kunnen kopen die je met weinig middelen voorlopig op de weg kon houden, immers iets wat goed is onderhouden hoeft alleen maar zijn beurtjes en de zorg te krijgen en meer niet. </p><p> </p><p>Ik wil je plezier in deze auto niet bederven en ik hoop dat je binnenkort met een gezonde motor de weg op kan maar geduls is een schone zaak en soms duurt het ff langer voordat je een mooie en goed onderhouden oldtimer kan kopen.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 363
21-06-2010 23:53 #95763
door luuk verburgh (GAST)
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic backfire en andere motor vragen B21 (244, 1976)
<p>voordat dit een verkeerde discussie wordt of je wel of niet een bepaalde auto moet aanschaffen en voor hoeveel geld: please back to the subject. </p><p>Mijn vrouw bemoeit zich al genoeg met al die oude auto's die ik koop, laat ik hier nu op dit forum juist mijn " rust " vinden. Dus als iemand nog inhoudeljk kan ingaan op mijn vraag? mijn dank is groot ! ik hoef echt geen meningen of ik dit nu wel of niet had moeten kopen.</p><p>Dus heeft iemand aub nog wat tips voor deze jongen? </p>
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
22-06-2010 08:36 #95762
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic backfire en andere motor vragen B21 (244, 1976)
<p>Op zoek naar een goed rijdende donor (neem een compressie meter mee) haal daar het blok d'r uit vandaan en verkoop de rest van de onderdelen die je niet meer nodig hebt. Zo kun je deels de kosten weer terug halen. Als je een donor auto hebt met een goed blok neem dan ook alle keerringen mee, koppelings gebeuren enzo en loop gelijk de ontsteking na. al met al kan dit ook weer in de papieren lopen. Maar met een rijdende donor heb je meer zekerheid want je voelt en hoort de motor, maar wat betaal je voor een donor??</p><p> </p><p>Je kan ook bij elke oldtimer volvo leverancier / garage een gebruikt blok uit de schappen trekken en daar 250 tot 500 voor neertellen en dan moet je de blauwe ogen van de verkoper geloven dat blok goed is. </p><p> </p><p>Wat je ook kan doen is je eigen blok uit elkaar trekken en kijken waar de slijtage zit, dus alles opmeten en in de boeken duiken wat de toleranties mogen zijn. Je kan dit ook uitbesteden natuurlijk maar daar hangt weer een prijskaartje aan natuurlijk. </p><p> </p><p>Hoe dan ook je blijft geld uitgeven, ik zou niet weten hoe ik het anders zou doen in jou geval. Lekker de tijd ervoor nemen en d'r een kleine 2 auto op na houden zo blijf je lekker mobiel en kun je rustig aan je project werken. Geeft veel meer voldoening en minder stress, zeker als je afhankelijk bent van 1 auto. </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Oudijk
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 303
22-06-2010 08:59 #95761
door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic backfire en andere motor vragen B21 (244, 1976)
<p>Hallo Luuk,kijk eens op de site van Scancar, klik op je model(244) en dan kom je bij een hoop wetens waardig heden terecht ,waaronder over lpg en backfire.</p><p>Gr Jan Oudijk.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
22-06-2010 10:20 #95760
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic backfire en andere motor vragen B21 (244, 1976)
Als de gasinstallatie d'r nog maar 18 maanden in zit en nu al problemen geeft geeft dit al aan dat er of iets met de installatie niet goed zit of dat ze nooit de afstelling hebben gedaan. Backfire is een ontstekings probleem, ga is langs naar een LPG inbouw station die kunnen zo zien wat eraan schort en zo nodig afstellen, meestal kost je dit tussen de 25 en de 35 euro.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1290
22-06-2010 14:24 #95759
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic backfire en andere motor vragen B21 (244, 1976)
<p>Backfire wordt normaal gesproken veroorzaakt door een te arm mengsel.
Een foutief ontstekingstijdstip maakt de problemen alleen maar erger.</p><p> </p><p>Backfire is een serieus probleem en daar moet je niet te lang mee rondrijden. Compleet geexplodeerde luchtfilters komen regelmatig voor! M.a.w. dit is linke soep.</p><p> </p><p>Wat zou je (zelf) zoal kunnen doen.</p><p>Controleer eerst of je onsteking op tijd staat; check ook of de centrifugaal en vacuum vervroeging naar behoren functioneren.</p><p>Vervolgens moet je je er van vergewissen dat er nergens valse lucht getrokken wordt; een van de hoofdveroorzakers van een te arm mensel (lees kans op backfire)</p><p>Volgende stap is het controleren van het electrische gedeelte van de LPG installatie; nergens geen gecorrodeerde contacten? Slecht massacontact van een afsluiter o.i.d.? Zit de ontstekingspickup nog wel goed aangesloten? etc</p><p>Vervolgens kun je een poging wagen om het mensel van de LPG installatie af te stellen. LET OP: eigenlijk kun je dit niet zelf als je niet over een CO meter beschikt (er zijn wel mogelijkheden om dit op het gehoor / met behulp van een toerenteller kunt doen maar dat is niet nauwkeurig) M.a.w. meld je even bij een LPG specialist.</p><p> </p><p>Uiteraard dient nog opgemerkt te worden dat wanneer het blok rats versleten is (lees te veel onderdruk opbouwt) dan kan de motor nooit meer fatsoenlijk op LPG lopen. Door de onderdruk die via de carterontluchting doorwerkt in je luchtfilter wordt de regeling van je verdamper verstoord.
Een noodoplossing zou kunnen zijn om je carterontluchting niet op het luchtfilter aan te sluiten; maar vanuit millieutechnisch oogpunt moet dit uiteraard ten strengste worden afgeraden.</p><p> </p><p>Luuk; Al met al een lastig verhaal. Als je een auto van de slopershamer wilt redden dan is dat een nobel streven; maar als je beweegredenen niet ingeven zijn door liefde voor een oldtimer dan sluit ik mij bij de voorgaande reakties aan.....</p>
Een foutief ontstekingstijdstip maakt de problemen alleen maar erger.</p><p> </p><p>Backfire is een serieus probleem en daar moet je niet te lang mee rondrijden. Compleet geexplodeerde luchtfilters komen regelmatig voor! M.a.w. dit is linke soep.</p><p> </p><p>Wat zou je (zelf) zoal kunnen doen.</p><p>Controleer eerst of je onsteking op tijd staat; check ook of de centrifugaal en vacuum vervroeging naar behoren functioneren.</p><p>Vervolgens moet je je er van vergewissen dat er nergens valse lucht getrokken wordt; een van de hoofdveroorzakers van een te arm mensel (lees kans op backfire)</p><p>Volgende stap is het controleren van het electrische gedeelte van de LPG installatie; nergens geen gecorrodeerde contacten? Slecht massacontact van een afsluiter o.i.d.? Zit de ontstekingspickup nog wel goed aangesloten? etc</p><p>Vervolgens kun je een poging wagen om het mensel van de LPG installatie af te stellen. LET OP: eigenlijk kun je dit niet zelf als je niet over een CO meter beschikt (er zijn wel mogelijkheden om dit op het gehoor / met behulp van een toerenteller kunt doen maar dat is niet nauwkeurig) M.a.w. meld je even bij een LPG specialist.</p><p> </p><p>Uiteraard dient nog opgemerkt te worden dat wanneer het blok rats versleten is (lees te veel onderdruk opbouwt) dan kan de motor nooit meer fatsoenlijk op LPG lopen. Door de onderdruk die via de carterontluchting doorwerkt in je luchtfilter wordt de regeling van je verdamper verstoord.
Een noodoplossing zou kunnen zijn om je carterontluchting niet op het luchtfilter aan te sluiten; maar vanuit millieutechnisch oogpunt moet dit uiteraard ten strengste worden afgeraden.</p><p> </p><p>Luuk; Al met al een lastig verhaal. Als je een auto van de slopershamer wilt redden dan is dat een nobel streven; maar als je beweegredenen niet ingeven zijn door liefde voor een oldtimer dan sluit ik mij bij de voorgaande reakties aan.....</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.