nog wat LPG vragen (deel 2)
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-06-2010 23:26 #48936
door luuk verburgh (GAST)
groeten van mij en mijn volvo ('s)
nog wat LPG vragen (deel 2) is gemaakt door luuk verburgh (GAST)
<p>ik heb dus een 244 met LPG problemen: backfire!</p><p> Ontsteking is vandaag op tijd gezet maar dat stond goed, kleppen gesteld, compressie gemeten (in orde), kabels en bougies vernieuwd maar na betaling van een dikke rekening kreeg ik bij de alblasser brug opgaan al weer een klap te horen en ja hoor de carterontluchter lag er weer af. kortom niks opgelost. Toen naar een LPG inbouwstation geweest en die zegt op basis van ervaring het volgende:</p><p>De injectie motor in combinatie met LPG geeft sneller dit probleem. Verstandig is een inlaat, carburateur en benzine pomp te vernieuwen zodat de problemen weg zijn. (misschien vergeet ik wat, maar dit was het lijstje). Denken jullie dat het probleem hiermee is opgelost? Vlgs hem komt dit dat er een grote inlaat op zit. Heeft iemand ervaring met ombouw? moet ik dan ook een benzine pomp ombouwen? (en moet die uit de tank worden afgesloten? Ik moet trouwens een special carb. hebben aangezien ik een automaat heb. klopt dat ook? TX voor alle antwoorden!</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-06-2010 08:39 #95794
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic nog wat LPG vragen (deel 2)
<p>hoi luuk,,</p><p>dat verhaal is (theoretisch) waar , maar hoe zit het dan met al die injectie volvo"s die wel goed op lpg lopen?</p><p>soms is het nodig om het lucht -inlaat traject te knijpen om een goed resultaat te krijgen.</p><p>dit kan bijvoorbeeld met een vernauwings-ring in de lucht-aanvoer slang , dit heb ik ook zo.</p><p>het mengsel wordt dan rijker en de motor moet meer "trekken" waardoor je een andere loop krijgt en minder kans op backfire door het rijkere mengsel.</p><p>dit is ook een oplossing wanneer je een capaciteits-probleem hebt met je gasverdamper.</p><p>door het knijpen van het inllaat traject krijg je meer onderdruk in het inlaat traject waardoor een snellere doorstroming in het spruitstuk van het gas/luchtmengsel.</p><p>en inderdaad , wat Rob Spoon zegt kun je best proberen om de ontsteking 2 graden later te zetten , als dit het resultaat geeft wat je wilt is daar niks mis mee.</p>
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-06-2010 21:33 #95793
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic nog wat LPG vragen (deel 2)
<p>IK ben toevallig naar de gasafstelavond van regio NW geweest, dit wordt elk jaar gehouden bij ABK gas inbouw in Alkmaar. Ik heb ook een B21 met een 3traps aut met od en op gas en hij loopt geweldig. Dus het kan wel maar hij vertelde dat hij niet dol is op de K-jet injectie want deze zijn slecht goed te krijgen, de B230F schijnt wel een heerlijke motor te zijn voor gas. Belangrijk is ook wie heeft de installatie ingebouwd en wat is de kwaliteit van de installatie. Wat ook belangrijk was volgens hem is dat er een shuntleiding gelegd moet worden naar die rubberen balg daar waar de gasklep in zit. Door die shunt en ik denk dat dit een vauum kwestie is wordt de gasklep omhoog gehouden waardoor de het toerental ook niet zo schommelt. Ik zal het wel verkeerd hebben geformuleerd maar ik heb ook meer kaas gegeten van carb's.</p><p> </p><p> </p><p> </p>
- Jan Kevenaar
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2010 15:12 #95792
door Jan Kevenaar
Beantwoord door Jan Kevenaar in topic nog wat LPG vragen (deel 2)
<p>Hallo Luuk,</p><p>Ik heb ook een B21 injectie op LPG. Ook enorm veel problemen gehad met backfire's. Na 9 jaar soms probleemloos en soms met enorm veel klappers ""misschien"" de oplossing gevonden, naast dat inderdaad de kleppen en ontsteking perfect staan (vergeet de bougiekabels, bougies, rotor en verdelerkap niet tijdig te vervangen). Het viel bij mij op dat alleen bij het starten er dan nog backfire's zich voordeden. Ik heb nu al een behoorlijke periode geen probleem meer door bij het stopzetten van de motor, eerst de gas/benzine op de nulstand te zetten, al het gas te laten verbruiken wat nog aanwezig is, dan het contact eraf en bij het weer opnieuw starten eerst nogmaals ""leegstarten"" en dan pas weer de LPG/benzine schakelaar op de LPG stand. Door dit op te schrijven is het misschien wel de goden tarten, maar daar kom ik dan nog wel achter. Uit jou verhaal begrijp ik dat jij ook gewoon onderweg een backfire had? Sorry, maar dan heb je nix aan de beschreven procedure. </p>
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-06-2010 13:44 #95791
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic nog wat LPG vragen (deel 2)
<p>Belangrijk is te weten wat backfire nu is. LPg stroomt het inlaattraject in, bij benzine wordt de brandstof op de inlaatkleppen geinjecteerd.</p><p>Het hele lange inlaatspruitstuk zit dus vol met (explosief) lpg. Als er dus een kleine misfire optreedt zal het mengsel in het inlaatspruitstuk aangestoken worden. boem!</p><p>Vooral K jetronics zijn nogal gevoelig voor dit probleem.Ook Mercedes heeft er last van. multipoint-Injectiemotoren hebben een lang inlaatspruitstuk. Elke inlaatbuis zijn eigen injector.</p><p>De fabrikant heeft natuurlijk nooit kunnen voorzien dat deze auto ooit op lpg zou gaan lopen.</p><p>Vandaar dat je tegenwoordig lpg injectie op alle moderne auto's zult vinden en het kan zelfs op oldtimers als je wil.</p><p>Elke inlaatbuis krijgt zijn eigen lpg injector vlakbij de benzineinjector, google maar even! Gewoon een gat boren en plaatsen maar.</p><p>Backfire opgelost, meer vermogen en zuiniger ook nog. Wel een hoger prijskaartje ivm de extra computer en de injectoren. Wellicht dan toch goedkoper dan je carburateur ombouw.</p><p>Oke gewoon lpg op een injectiemotor, ontsteking moet echt top zijn-vooral de kabels en verdeelkap-, ook de vervroeging (incl vaccuum) moet juist zijn(correcte verdelertoren erop? asje slingert niet? evt een 123 erop?). evt de vacuum vervroeging weglaten/afkoppelen. </p><p>Elektrode afstand bougies iets krapper ivm de lagere ionisatiespanning van lpg.</p><p>Bougiekabels en -kappen de juiste weerstand(!) Niet zomaar een willekeurig setje erop zetten. Juiste bobine? Met puntenontsteking werkt een blauwe Bosch bobine heel goed.</p><p>Geen valse lucht ergens? zijn ze erg gevoelig op.</p><p>Lpg niet te rijk afgesteld, met een CO/HC meter, starten op benzine en daarna pas op gas gaan rijden. Om backfire met starten te voorkomen.</p><p>Je zegt een fors bedrag voor wat simpele afstellingen, zijn er echt geen extra dingen gedaan?</p><p>Probeer anders een lpg bedrijf te benaderen die ervaring met lpg in oldtimers heeft.</p><p>Als uiterste oplossing een carburateur (mag versleten zijn, je rijdt toch op lpg?) met inlaatspruitstuk. Moet je alleen weer een choke en gaskabel oplossing vinden, zeker i.c.m. je automaat. Lijkt mij persoonlijk niet wenselijk.</p><p>Benzinepomp gewoon afkoppelen elektrisch. Anders een benzinedrukregelaar ertussen zetten.</p><p>succes!</p>
Amazon Combi '66
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-07-2010 07:47 #95790
door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic nog wat LPG vragen (deel 2)
<p>Marcel en anderen: het bedrijf waar ik de LPG heb controleren doet erg veel in oldtimers. Bovendien heeft eigenaar dezelfde auto gehad en kent het probleem. Ombouw gaat mij veel kosten terwijl de motor ook kuren heeft (hoog olieverbruik) Ik heb de auto ingeleverd bij een garage die ook alles al had gedaan, inclusief jullie tips want ik had een uitdraai meegenomen. die bouwt hem nu om naar benzine (!), zodat die in ieder geval rijdt. Ik ben er in ieder geval van af (met wel verlies natuurlijk, maar sometimes you win and sometime you lose: zolang dit maar in balans is)</p><p>Ik ben nu op zoek naar een Amazon: zie andere onderwerp (amazon 1961)</p>
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-07-2010 20:44 #95789
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic nog wat LPG vragen (deel 2)
Of je hangt er een B20 Amazon blok in. Op marktplaats staat er een te koop voor een leuk bedrag..........
Amazon Combi '66