- Berichten: 237
123 Tune
- Arco Ruighaver (GAST)
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
26-06-2010 13:51 #48935
door Arco Ruighaver (GAST)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
123 Tune is gemaakt door Arco Ruighaver (GAST)
<p>Dit is een 123 ontsteking waarbij men zelf met de computero.a. de vervroegingscurve kan instellen.</p><p>Hierdoor kun je dus een curve maken voor jouw motor, wat handig kan zijn als je motor een "samenraapsel van verschillende typen is". Zeker als je er ook nog de moglijkheid is om originele curves in te laden ben je hier een stuk flexibeler mee.</p><p>Iemand hier al ervaring mee in combinatie met de B18/B20 motoren ?</p><p> </p><p> </p>
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
27-06-2010 19:08 #95802
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic 123 Tune
allemaal mooi en leuk; het enige dat je dan nog moet weten is hoe een ontstekingscurve van een samenraapsel eruit zou moeten zien...
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-06-2010 19:48 #95801
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic 123 Tune
<p>Ja, en dat bepalen van de ideale onstekingscurve gaat m.i. alleen met dure apparatuur: rollen-testbank voor de vermogen/koppel krommes, CO meter etc.</p><p>Lijkt me heel interessant, maar alleen voor de vakman. Mijn nieuw gereviseerde blok (met hogere compressie, grotere kleppen en TT3 nokkenas) ga ik eerst 's proberen op de "E" curve, dan zie ik wel verder!</p><p> </p><p>Ik denk nog steeds dat de goede curve vooral wordt bepaald door je nokkenas?</p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
27-06-2010 20:34 #95800
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic 123 Tune
<p>mee eens , ik heb ook de tt3 en dan ben je bij 123 ignition aangewezen op de E curve , net als bij de tt5.</p><p>het zou handiger zijn als 123 ignition zelf een paar performance curven zou toevoegen aan zijn ontsteking , mede omdat veel 123 gebruikers toch al aan het tunen zijn en niet alleen met volvo.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 237
27-06-2010 22:26 #95799
door Arco Ruighaver (GAST)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic 123 Tune
<p>Ik heb een TT3, met hogere compressie, grotere kleppen, weber 2-traps, simons uitlaat. en momenteel een normale B20A ontsteking (Bosch 077) met pertronix ignitor en flame trower.</p><p>Hiervoor is geen standaard curve aanwezig, wellicht dat een B20E curve het dichtst in de buurt komt, maar het is vast niet helemaal ideaal. Waarschijnlijk kan iemand met een rollenbank de curve wel idealiseren.</p><p> </p>
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
28-06-2010 15:07 #95798
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic 123 Tune
<p>Ik heb een B20E met enkele carburateur, K nokkenas op LPG met een Tinus techniek gasstuk. Ik heb deze eerst geprobeerd met een standaart ontsteking van een B20A en naderhand met een B20E onsteking met de vacuum verlater niet aangekoppeld. Dit gaf het beste resultaat. Ik heb in de B20E onsteking wel een HOT SPARK setje zitten. De veertjes die bij een B20E aan de centrifugaalvervroeger zitten zijn minder sterk dan van een B20A, dus je zit sneller (lager toerental) al op maximale vervroeging.</p><p>Johan Geers</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 113
30-06-2010 17:44 #95797
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic 123 Tune
<p>Naast de 123 ontsteking waarbij je blijkbaar met de Tune variant je eigen onstekingscurve kan programmeren, bestaat er ook de Megajolt onsteking waarbij je ook een eigen onstekingscurve kan programmeren. (Via Google kan je redelijk wat vinden over deze electronische ontsteking). Zijn er leden / lezers van dit forum die ervaring hebben met deze onsteking (argumenten voor / tegen / uitdagingen/ problemen, etc) en/of die mogelijke curves voor de diverse motoren hebben en deze willen delen?</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 491
13-08-2010 03:32 #95796
door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic 123 Tune
Tom en Rene,Bedoelen jullie de 'E' curve op de keuzeschakelaar of de curve voor de b20 'E' (wordt dan 9, A of B op de schakelaar)?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14-08-2010 21:24 #95795
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic 123 Tune
Ik bedoelde inderdaad de curve voor de B20 E, maar het motorblok waar hij op komt moet ik nog afbouwen,dus...... .
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.